Observer_

Observer_ is een horrorgame die zich afspeelt zo'n 60 jaar in de toekomst. Doet deze game ons huiveren en trillen of niet? Dat lees je hier!

Daniel Lazarski is een detective, maar niet zomaar eentje. In de toekomst is het gros van de bevolking namelijk uitgerust met zogenaamde augments, en dat valt er aan te zien. Een hydraulische lift als arm, of een nieuwe harde schijf als geheugen zijn schering en inslag. Lazarski heeft nog iets specifiek ingeplant om zijn werk beter te kunnen doen. Dit voorwerp heet de Dream Eater en hiermee kan hij de angsten en herinneringen van anderen bestuderen.

Het verhaal begint wanneer Lazarski op zoek gaat naar zijn zoon in één van de krottenbuurten. Hij treft daar een onthoofd lichaam aan, en dan begint uiteraard het onderzoek: is dit zijn zoon? Wat hebben de andere huurders van het appartement ermee te maken? Hoe raakt hij de dader op het spoor? Het is aan jou om dit uit te zoeken.

De rode draad doorheen de game is natuurlijk de zoektocht naar Daniels zoon, maar wanneer je met de omwonenden praat ontdek je allemaal miniverhaaltjes. Wat gebeurt er zoals met een atleet nadat hij zijn piek bereikt heeft? Hoe worden mensen bekeken zonder enige implantaat? Deze miniverhaaltjes breken wat de sleur van het wandelen doorheen het gebouw, dus deze zijn zeker een pluspunt!

Deze game is een 'first person horrorgame waarbij de nadruk volop ligt op het uitvoeren van onderzoek. Het merendeel van de tijd zal je trachten je weg te vinden doorheen het complexe appartementsgebouw. Her en der liggen er bewijsstukken verspreid die je verder helpen bij de zoektocht naar je zoon. Daniel heeft trouwens ook de mogelijkheid om twee extra modes te activeren. Hij heeft een elektromagnetisch zicht, wat betrekking heeft op elektrische apparaten, en een biomedisch zicht, om bijvoorbeeld bloedsporen te analyseren. Wie zoekt, die vindt is hier het moto, want eens je alles gevonden hebt, knoopt Daniel zelf de eindjes aan elkaar.

Het horrorelement vinden we terug wanneer Daniel besluit om zich te connecteren met iemand om zo diens herinneringen en angsten te aanschouwen. Waarom het niet enkel bij herinneringen bleef, is voor ons ook een raadsel. Daniel beweegt zich voort in de donkere krochten van de menselijke gedachtegang en moet zich, soms puzzelgewijs, een weg banen doorheen het labyrinth.

De steampunk-setting kan je wel geslaagd noemen. Alhoewel de game zich afspeelt in de toekomst, hebben blijkbaar meerdere GUI's (Graphical User Interface) een U-bocht genomen. Je kan het misschien nog best vergelijken met de klassieke Alien-films, waar een ruimteschip kon vliegen op MS-DOS. Verder zijn de speciale zichten die Lazarski machtig is nog epilepsie uitlokkend. Je kan je weinig op iets baseren, en dat maakt navigeren moeilijk.

Het geluid op zich is middelmatig. Je hoort af en toe Lazarski met zichzelf overleggen, of met dezelfde, monotone stem de andere huurders aanspreken. Nogmaals komt de kwaliteit meer tot zijn recht wanneer Daniel zich linkt met iemand anders, want wat er zich in onze gedachten afspeelt is nu eenmaal wat enger.

Deze game is er voor mensen die houden van games zoals SOMA en Layers of Fear. Jammer genoeg is er geen echt speurelement aanwezig, zoals bij de Sherlock Holmes games, maar beperkt de gameplay zich meer toch het vinden van de verschillende bewijsstukken, waardoor het hoofdpersonage zelf de linken legt. De setting is het grote pluspunt in deze game, want geef toe, eigenlijk weet niemand hoe de toekomst eruit ziet.

• De setting

• Gameplay beperkt zich tot het vinden van hints

7.5/10