Hitman Definitive Edition

Hoera! Hitman 2 is zopas aangekondigd, en wie de boot gemist heeft, kan zich met de recent verschenen Definitive Edition van Hitman volledig inwerken in de leefwereld van een huurmoordenaar. De ideale moment dus om even een compilatie te maken van Agent 47's eerste wereldreis.

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Briljante gameplay, kaal verhaal


Hitman was de eerste game in de franchise die een episodische aanpak kende. Het is voorlopig ook de laatste want het vervolg zal terugkeren naar de standaard formule. Dat lijkt zeker geen slechte zet want de onderverdeling in zes episodes, die werden uitgesmeerd over enkele maanden tijd, zorgde voor een erg fragmentarische vertelling. Het verhaal, dat op zich al wat aantrekkingskracht miste, werd daardoor de grootste zwakte van de game en verdween nagenoeg volledig naar de achtergrond. Wie - onder de gamers die Hitman hebben gespeeld bij de release - kan er bijvoorbeeld nog zeggen wat de rode draad was doorheen het verhaal? Hitman moet het daarom volledig hebben van zijn gameplay en gelukkig was dat wel dik in orde!

Een reis rond de wereld


De episodische aanpak zorgde er namelijk voor dat Agent 47 de hele wereld rondreisde en als een huurmoordenaar in de vermomming van een globetrotter zijn doelwitten ging opzoeken in verschillende landen. Nadat je de ICA's gesimuleerde training had afgewerkt in de eerste twee levels ging je op reis naar achtereenvolgens Parijs, Sapienza, Marrakesh, Bangkok, Colorado, en Hokkaido.

Parijs


In het derde level ga je naar Parijs, en daar begint het echte werk. Je bent te gast op een defilé, georganiseerd in een druk bezet erfgoed in Parijs. Het level biedt een organische leefruimte voor maar liefst een driehonderdtal figuranten, die je allemaal kan omleggen en wier klederdracht je kan overnemen om je te vermommen. Een machtskoppel staat op het punt om hun laatste dag mee te maken, en daar speel jij de hoofdrol in. De man bevindt zich op het gelijkvloers en laat zich graag omringen door de feestende menigte en enkele lijfwachten. Hij komt haast nooit uit de spotlichten en dus zal je jouw creativiteit moeten aanwenden om hem te isoleren. Of misschien gun je hem nog die laatste borrel voor het licht uitgaat? De wederhelft is een compleet ander verhaal. Zij bevindt zich op de bovenste - zwaar beveiligde - verdieping waar een niet zo koosjere veiling aan de gang is voor welvarende criminelen. Zij is wel geïsoleerd, maar is veel moeilijker te bereiken. Gelukkig lopen er enkele hotelgasten rond op het defilé met een uitnodiging voor de veiling...



Sapienza


Sapienza is een feeëriek en traditioneel Italiaanse stadje met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de bergen, en het geheel wordt overgoten met een warme zonnige gloed. Een ideale locatie dus voor toeristen... maar ook voor maffieuze praktijken. Agent 47 werd zonet gerekruteerd om bio-ingenieur Silvio Caruso en labohoofd Francesca De Santis uit te schakelen. Het duo werkt aan een viraal wapen en dat is vanzelfsprekend niet naar de zin van ICA.

Agent 47 start zijn missie zittend op een bankje - zijn kale kop glimmend in de zon - in het centrum van Sapienza. Voor je neus staat de zwaar beveiligde villa van Silvio Caruso en daarrond de toeristische binnenstad. En van in het begin overvalt de game je met tig opties om je doelwit aan te pakken. Een groot deel van de individuen die je in Sapienza kan benaderen heeft iets te betekenen in wat de laatste dag zal zijn van de bio-ingenieur of zijn assistente. Op een lokaal terrasje vind je misschien wel een psycholoog die uitgerekend vandaag een private afspraak heeft met zijn patiënt Silvio Caruso. Een huisje of twee verderop staat  een lawaaierig koppel duidelijk te maken dat ze te laat komen op hun eerste dag werken in de keuken van de villa Caruso, en net buiten het stadje heeft een bloemist met een levering voor Francesca De Santis zijn wagen in de prak gereden. Hoe je al deze verhaallijnen vervolgt kan je volledig zelf uitzoeken of je kan de opportuniteiten activeren en de raad van Diana Burnwoord volgen. Je bepaalt dus volledig zelf hoe moeilijk je het wil maken. En hoe onrealistisch veel opties de game je ook aanbiedt, het maakt het spelen van de missie natuurlijk wel een pak aantrekkelijker en dat geeft het - net zoals in Parijs - een pak herspeelbaarheid.

Maar in tegenstelling tot in Parijs krijg je hier geen open ruimtes gevuld met een mensenmassa, maar een veel gevarieerdere omgeving waarvan de helft bewaakt wordt door maffiosi. Je kan je missie rustig voorbereiden vanuit het veilige stadcentrum, maar eens je de residentie en zijn geheime ondergrondse labo betreedt, dan moet Agent 47 zijn beste sluipschoenen bovenhalen of zich kleden naar de gelegenheid. Vervolgens moet je het ideale moment eruit kiezen om toe te slaan, met je traditionele wurgtouw of met minder voor de hand liggende technieken zoals exploderende golfballen. Sapienza belooft weer een ware traktatie te worden voor moorddadige creatievelingen, en het is het favoriete level van ondergetekende.



Marrakesh


Marrakesh, één van de grootste steden van Marokko, biedt het schouwspel voor een nakende coup d'état. De lokale bevolking is ziedend, wegens een recent geval van fraude, en houdt straatprotesten voor het Zweedse consulaat. Hier zoekt een Zweedse bankier onderdak, omdat hij de Marokkaanse staat beroofd heeft van miljarden dollars. Maar, wat bijna niemand weet is dat deze bankier het onder één hoedje speelt met een plaatselijke generaal. Deze militair wil van de chaos gebruik maken om de lokale regering ten val te brengen, en dat is niet naar de zin van ICA's klantenbestand.

Agent 47 start zijn missie kuierend door de marktkraampjes van Marrakesh en krijgt de taak om - opnieuw - twee doelwitten te neutraliseren. Het ene doelwit is de Marokkaanse generaal en de andere is de Zweedse bankier. Deze twee heren zitten op verschillende uithoeken van dit level, waardoor je deze derde grote speeltuin gemakkelijk kan opsplitsen in twee kleinere delen. Waar dat in Parijs nog aanleiding kon geven tot twee verschillende speelwijzen voor de twee verschillende doelwitten, krijg je nu min of meer dezelfde achtergrond voorgeschoteld. Beide doelwitten bevinden zich namelijk in een sterk beveiligd gebied, waar Agent 47 steeds moet rondsluipen en oppassen dat zijn vermomming niet herkend wordt. Deze keer kan je zelden rustig rondhangen in de mensenmassa of in de toeristische straatjes.

In dit level heb je nagenoeg geen veilige havens meer van waaruit je voorzichtig kan plannen of je doelwit bestuderen. Van zodra zich opportuniteiten aanbieden, en van zodra je de lay-out van een gebied kan analyseren, zit je eigenlijk al in de gevarenzone. Dat soort leveldesign zorgt ervoor dat je met meer au sérieux moet te werk gaan omdat de moeilijkheid schijnbaar opgekrikt wordt. Dat zorgt er helaas ook voor dat het moeilijker wordt om de creatievere oplossingen zelf te lokaliseren waardoor je misschien toch nood hebt aan de hints van Diana Burnwoord. Misschien kom je dan wel te weten hoe je de twee doelwitten uit hun kot kan lokken zodat ze een geheime meeting met elkaar houden. Een ideaal moment om toe te slaan, nietwaar? Marrakesh zorgt weer voor een distinctieve nieuwe toevoeging aan de levelset. Het mist misschien ietwat de grandeur van het level in Parijs en de moorddadige creativiteit van Sapienza, maar dankzij de verhoogde moeilijkheidsgraad biedt het de ideale omgeving om je vaardigheden te perfectioneren.



Bangkok


In Bangkok bezoek je niet het historische centrum, noch de verpauperde wijken. Dit level start direct aan de ingang van een luxueus hotel, waar veel ruimtes afgezet zijn voor de gewone gasten om de veiligheid van een beroemde rockster te garanderen. Agent 47 heeft dus genoeg speelruimte in de publieke kamers van het hotel, maar moet iets nauwgezetter werken als hij dicht in de buurt wil komen van zijn doelwit. Naast de rockster, die in het verleden wegkwam met de moord op zijn vriendin, moet je ook de advocaat uitschakelen die zorgde voor deze vrijspraak. Dit tweede doelwit bevindt zich, zoals gewoonlijk, op een andere uithoek van het hotel. Maar opnieuw kan je met voldoende creativiteit een ontmoeting tussen de twee doelwitten bewerkstelligen. Twee vliegen in één klap, dat geeft toch altijd een tikkeltje extra voldoening.

Van zodra je opdracht start, valt direct op hoe gedetailleerd dit level is afgewerkt. Buiten het hotel stroomt een brede rivier met een goudkleurige glans, die in de horizon overgaat in een tropisch woud met enkele boeddhistische hooggebouwen in de verte. Binnenin is elke etage van het hotel afgewerkt met paarse en gouden tinten. De verticaliteit en skeletbouw van het level zijn logisch opgebouwd om opnieuw een ideale speeltuin te simuleren voor een moordpartij. Het hotel bezit alles wat je van een typisch hotel kan verwachten. Ruimtes die enkel toegankelijk zijn voor het hotel- en onderhoudspersoneel, en voor Agent 47 als hij de juiste klederdracht hanteert, publieke ruimtes gaande van bars, terrassen en hotelkamers waar je de andere hotelgasten kan afluisteren om opportuniteiten te ontdekken, en natuurlijk ook bewaakte ruimtes waar je jouw creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Zo kan Agent 47, verkleed als drummer, demonstreren dat hij ooit een carrièreswitch kan maken als muzikant, en dat de jobs van het hotelpersoneel niet te onderschatten zijn als een dikke advocaat zaagt over kleine onbenulligheden. Althans tot dat zijn tirade eindigt aan de letterlijke toiletpot.



Colorado


Colorado is de meest distinctieve episode van de serie, en dat omwille van verschillende redenen. De eerste reden is de ietwat grimmige locatie op een landhuis, dat met muren van prikkeldraad en autowrakken omgevormd is tot een trainingslocatie voor zwaar gewapende militia. Het biedt een scherp contrast met de visuele aantrekkingskracht van de voorgaande locaties. Niet dat het iets afdoet van de aantrekkelijkheid van het level, want functioneel zit alles weer strak in elkaar.

Het tweede grote verschil vind je terug in de NPC's die het gebied bevolken. Vroeger had je nog onschuldige bijstaanders, zoals het hotelpersoneel of een protesterende meute, maar nu heeft werkelijk iedereen in het level criminele intenties, en dat betekent dat iedereen met een verhoogde waakzaamheid te werk gaat. Dat betekent enerzijds dat je nog beter als voorheen al sluipend te werk moet gaan, en dat een bepaalde vermomming je niet per se een vrijkaart geeft om zonder zorgen een gebied te foerageren. Kortom, de moeilijkheidsgraad werd in een versnelling hoger geschakeld, en dat weerspiegelt zich ook in het aantal doelwitten. Dat werd verdubbeld van twee naar vier, terwijl de grootte van het level eerder gelijk is gebleven. Maar, dat betekent ook dubbel zoveel plezier om op een creatieve manier wat mensen te mollen. Eén van de doelwitten houdt zich namelijk graag bezig met explosieven, en een tweede persoon bevindt zich net in het proces om een overval te ensceneren. Een werkongeval dan maar?



Hokkaido


In Hokkaido bevindt Agent 47 zich in een medische faciliteit waar zijn voornaamste doelwit op de planning staat om een harttransplantatie te ondergaan. Je kan dus al raden welke mogelijkheden onze huurmoordenaar kan aanspreken om zijn taak met succes af te ronden. Maar vooraleer hij de operatie kan saboteren moet Agent 47 zijn doelwit ongezien bereiken. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Dit level is een van de kleinste, zo niet het kleinste van de hele set van zes. Er zijn weinig plaatsen waar je met een eenvoudige tête-à-tête een ander uniform kan confisqueren, en er zijn al even weinig plaatsen waar je bewusteloze lichamen kan verbergen. Bovendien moet je er al helemaal niet op rekenen dat je gemakkelijk aan een uniform zal geraken dat je een vrijwaring geeft over het hele gebied.

Het kleine level beperkt je mogelijkheden enorm en dat werkt verkrampend. Je moet dus voortdurend geduldig afwachten tot er een opening ontstaat in de zorgvuldig opgebouwde verdediging van de faciliteit. Zelfs al gebruik je de hints van de voorgeprogrammeerde opportuniteiten, dan nog beland je van de ene ongunstige situatie in de andere. Ok, dus ik heb dat item nodig en dat ligt in die kamer, maar om in die kamer te geraken heb ik dat kostuum nodig, en alle personen met die outfit lijken haast ongrijpbaar te zijn... Bovendien zit je vaak met een tijdspanne vooraleer een opportuniteit niet meer beschikbaar is. Lastigheid troef dus!

Het tweede en laatste doelwit beweegt voortdurend rond op de medische site. Daar gebruikt ze alle extravagante faciliteiten van het complex. Een sushibar, een sauna, een yogasessie... Er zijn dus ook nu voldoende mogelijkheden zodat Agent 47 zijn taak kan volbrengen. Maar voor het tweede doelwit geldt hetzelfde als voor het eerste. Het kleine level, met ogen overal om je heen, beperkt je mogelijkheden en daarnaast wordt je doelwit nog eens gevolgd door twee schoothondjes die zelden afwijken van haar zijde. Het moet allicht niet meer gezegd worden dat de vreugde groot is wanneer je deze missie gunstig kan afsluiten, waarna je de conclusie krijgt van het eerste Hitman seizoen.



Proficiat, IO Interactive


De gameplay van Hitman is kort gezegd puik tot uitmuntend, en de graphics eveneens, maar het verhaal dat alle episodes zou moeten samenbundelen faalt in zijn opzet. Kan je dat aspect van de game negeren, dan ligt er voor dwepers van het stealth-genre een top van een game te wachten. Elke episode biedt een virtuele speeltuin waar gamers hun creativiteit de vrije loop kunnen laten gaan, en waar je veel voldoening uit kan halen.

Heb je nog niet eerder tijd gemaakt om met deze sluipgame van formaat aan de slag te gaan, dan kan je dat tegenwoordig doen door de Hitman: Definitive Edition aan te kopen. Deze editie omvat alle eerder uitgegeven content en spelupdates van het eerste seizoen van Hitman, plus nieuwe vermommingen voor Agent 47 in het spel, geïnspireerd op de klassieke IO Interactive-titels: Freedom Fighters, Kane & Lynch en Mini Ninjas, ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van de Deense studio.

Pluspunten


  • Gameplaymechanismen en omgevingen gedetailleerd uitgewerkt
  • De ultieme huurmoordsimulator
  • De volledige game in één verzameling


Minpunten


  • Maar het verhaal blijft saai




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
5/10
Gameplay
9/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8/10

Hitman Definitive Edition

Release
do 17 mei, 2018
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Warner Bros
Ontwikkelaar
IO Interactive

Score

Verhaal
5/10
Gameplay
9/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8/10