Metal Gear Survive

Toen Konami en Metal Gear Solid-bedenker Kojima elk een andere weg in sloegen, vreesde iedereen het ergste voor hun favoriete reeks. Ontdek samen met ons of Konami erin wist te slagen iedereen met Metal Gear Survive te overtuigen dat er nog een toekomst is voor de franchise.

Metal Gear Survive speelt zich - voor de kenners onder ons - af rond de gebeurtenissen in Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Aan de hand van lange cutscenes wordt je duidelijk gemaakt dat er terug heel wat experimenten zijn uitgevoerd en jij, als onbekend soldaat, naar een parallel universum (genaamd Dite) wordt geteleporteerd doordat je in aanraking was gekomen met een wormgat. Daar mag je de nodige opdrachten volbrengen om het vel van andere geïnfecteerden te redden, maar moet je ook zien te overleven vermits Dite volgestampt zit met zombies (nvdr: Wanderers).

Als spin-off van de Metal Gear Solid-reeks is het eens iets anders en kan er nog een oogje worden dichtgeknepen op dit vlak, maar helaas weet het verhaal gedurende de 25 à 30 uur die de game lang is, nooit te overtuigen. Daarvoor is het veel te saai, te vergezocht en gewoon niet interessant genoeg. Gelukkig valt er op vlak van gameplay wél te genieten.

Het grootste voordeel aan Metal Gear Survive is dat nieuwkomers zich niet langer moeten bekommeren om stealth. Het enige wat de eerste uren van de game namelijk telt, is overleven. Dat doe je door vooral te letten op je levensbalkje. Je personage krijgt namelijk na verloop van tijd honger en dorst en dus moet je op jacht. In de verte lopen er schapen die je met een flinke vuistslag kan neermeppen om vervolgens met je zelfgemaakte speer neer te steken. Wil je het rauwe vlees opeten, dan zal je een aardige ziekte oplopen en om de haverklap moeten kotsen. Het is dus nodig om, ook bij het verzamelen van water uit de beek, op je kamp het eten en water te koken en alle bacteriën eruit te halen.

De vele opdrachten die de game rijk is, zijn niet de meest interessante, maar Metal Gear Survive speel je dan ook best niet alleen met de AI. Je kan tot en met vier spelers tegelijk missies aangaan en de hordes Wanderers te lijf gaan, je kamp uitbouwen en constructies plaatsen ter bescherming. Dit maakt de game stukken leuker om te spelen en minder irritant, wetende dat wanneer je sterft je ofwel je laatste savegame kan laden of al je gear verliest en terug in je basiskamp mag starten.

De FOX Engine kennen we al een tijdje en voor deze game werd er geen moeite gedaan om iets aan de grafische kwaliteiten aan te passen. Verwacht dus geen wonderbaarlijke wereld, aangezien Dite vooral zand en stof is, en geen adembenemende soundtrack. Het is duidelijk dat Konami minder prioriteit aan Metal Gear Survive heeft gegeven, dan toen Kojima nog aan de reeks werkte.

Metal Gear Survive is geen game voor de fans en dat is zeker niet slecht. Het gooit het stealth-principe overboord en introduceert een geslaagde overlevingsgame die je samen met vrienden kan spelen. De gameplay staat als een huis, maar helaas moet je het wel stellen met een verhaal dat eerder bijkomstig is dan onvergetelijk.

• Gameplay-elementen houden steek
  • Speelduur

• Warrig verhaal