Evolve

Reeds vorig jaar hebben we met een eerste versie van de game aan de slag mogen gaan. Hebben de ontwikkelaars ondertussen hun best gedaan, of niet? Dat lees je hier!

Welkom op de planeet Shear.  De mensheid is op zoek naar nieuwe grondstoffen en probeert een nieuwe planeet te koloniseren. Shear is de perfecte plaats om te overleven en te wonen. Er is echter één klein probleem, de huidige inwoners van de planeet zijn gigantische monsters die niet opgezet zijn met het bezoek van de mensheid. In Evolve speel je als één van de vier hunters die hun kolonie probeert te beschermen of je kan ook aan de slag gaan als monster die zijn woonplaats probeert te verdedigen.

Geen aparte verhaal modus

Zoals in veel nieuwe games draait het vooral om de multiplayer en coöp ervaring. Turtle Rock heeft de moedige keuze gemaakt om de klassieke 'single player verhaal modus' te laten vallen en zich volledig te focussen op de multiplayerervaring.  Je kan Evolve ook offline spelen, dan speel je samen met/of tegen bots, maar je hebt dezelfde gamemodi als in de multiplayer.

Net als bij games zoals Left 4 Dead, Borderlands en zelfs Destiny is dit spel op z'n best als je het met een groep vrienden speelt. Alleen gaat ook, maar het is gewoon veel leuker als je het met meerdere spelers speelt. Het verhaal van Evolve kent niet zoveel diepgang als Borderlands, maar zo is het ook nooit geadverteerd geweest. Je kan het vergelijken met het verhaal van Left 4 Dead, er is een setting aanwezig en die zit goed, maar verwacht geen begin, midden of einde.

Downloadbare Content

Evolve is gebouwd rond de verkoop van DLC. In de basisversie van het spel zitten 12 hunters en 3 monsters. Dit is ruim voldoende om lange tijd te genieten van het spel. Later komen er nog nieuwe monsters en hunters bij het spel in de vorm van betalende DLC. Daarnaast kan je ook nog skins kopen voor je hunters en monsters.

Persoonlijk heb ik geen probleem met dergelijke DLC, maar vind ik de huidige prijzen wel behoorlijk hoog. Een hunter skin kost € 5 en een monster skin kost € 7, dat vind ik er wat over gaan. De season pass kost € 25 en bevat 4 nieuwe hunters, dit is ook al wat aan de hoge kant, zeker als je nog eens € 15 extra mag betalen voor een nieuw monster.

Het opzet van de game is vrij simpel, je hebt vier jagers, elk van een verschillende klasse en een monster. Naargelang de modus moet je verschillende doelstellingen behalen. De constante is het '4 VS 1'-aspect.

Deze game richt zich hoofdzakelijk op de multiplayer. Zo is een degelijke communicatie tussen de jagers van groot belang, en dat lukt best als je met vier vrienden in dezelfde party zit. Hier ondervinden we ook direct het minpunt. Als je met minder dan vier online gaat, kan je quasi niet communiceren met de andere(n). Aangezien elke jager zijn specifieke taak heeft, is het belangrijk dat iedereen op dezelfde frequentie zit omtrent de manier van jagen. Hier had Turtle Rock ook enige vorm van communicatie moeten voorzien. Enkele basiswoordjes zijn voldoende, zoals bijvoorbeeld 'Help!', 'Heal!', 'Here!' en dergelijke meer. Naar mijn mening zou dit de communicatie tussen vier individuen sterk bevorderen, waardoor de kans op een goede jacht bevorderd wordt. Wanneer een jager uitgebloed is, komt hij na een bepaalde tijd terug met het dropship. Wanneer in de tussentijd alle jagers dood zijn, verliezen deze de ronde.

De naam van de game is 'Evolve', en dat slaat 100% op het gebruik van het monster. Als monster heb je niet alleen een levensbalk, maar ook een schild (?) dat je kan opladen door andere dieren op te eten. Wanneer je echter genoeg gegeten hebt, kan je evolueren naar een volgende stage. Wanneer je een stage 3 monster bent, ben je quasi onoverwinnelijk en kan je een bepaald object in de map vernietigen en hier enkele overlevenden vermoorden. Hierdoor kan je de game winnen, al is de kans groter dat je gaandeweg de vier jagers neutraliseert, waardoor je ook de ronde wint.

Besturing

Vooraleer je met de game aan de slag kan, is er nog een uitgebreide tutorial. Dit is een groot pluspunt. Het monster laat zich vrij intuïtief besturen. Het klimt, springt en vecht alsof je nog nooit een andere game gespeeld hebt.

Wanneer je een eerste keer met een jager aan de slag gaat, verschijnt er een introductiefilmpje die de vaardigheden van die jager toont. Zo zijn er verschillende kenmerken tussen verschillende hunters in dezelfde klasse, en dan is het handig om te zien wat deze allemaal kan. Ik had in het begin moeite met bijvoorbeeld het gooien van granaten of mijnen. Deze selecteer je met L1, maar het gebruiken ervan doe je dan weer met R2. Dikwijls drukte ik nogmaals op L1 om de mijn (of granaat) te leggen (of werpen), dit uiteraard in het nadeel van mijn team. Enige potjes verder heb je daar natuurlijk geen problemen meer mee.

The Hunters and The Monsters

De game bevat standaard 12 hunters, 3 monsters en 12 verschillende mappen. De hunters laten zich onderverdelen in 4 klassen:

• Medic: zorgt voor de genezing van de groep;
  • Trapper: spoort het monster op en houdt het op een specifieke plaats;
  • Support: biedt ondersteuning voor het team, maar kan ook stevig wat schade berokkenen
  • Assault: de tank van het gezelschap, gericht op het vernietigen van alles wat op zijn pad komt.

Tussen de verschillende klassen zijn er ook nog subtiele verschillen. Zo kan een assault een lightning gun hanteren, of een vlammenwerper.

Als monster kan je kiezen tussen:
  • Goliath: een bruut beest die sterke melee-aanvallen heeft, vooral geschikt voor close combat;
  • Kraken: heeft vooral lange-afstandsaanvallen;
  • Wraith: de assassin van het gezelschap.

Modi

In het hoofdscherm kan je kiezen tussen twee hoofdmodi, zo heb je Skirmish en Evacuation.

In Skirmish speel je steeds één ronde Hunt (of jacht). Het doel van de jagers is om het monster te doden. Het doel van het monster is om de jagers te doden, of te evolueren naar Stage 3, waarna het een bepaald punt op de map kan aanvallen en gewone burgers doden.

Evacuation laat zich onderverdelen in 5 rondes. De eerste ronde is altijd Hunt. Daarna kan er gestemd worden op andere modi. Deze zijn Nest en Rescue. In Nest moet je als hunter de eieren van het monster vernietigen. Als monster moet je je eieren verdedigen, en dus de jagers doden. Als monster kan je ook wel een ei uitbroeden en zo een minion (Goliath stage 1) in het spel brengen om je te helpen. In Rescue moet je een bepaald aantal overlevenden redden en naar het extractiepunt brengen. Als monster moet je dit dan trachten te verhinderen.

De laatste ronde is steeds Defend. Als jager moet je enkele tactische punten verdedigen. Het monster is direct stage 3 en heeft vele monions ter zijner beschikking. Als de jagers meer rondes gewonnen hebben dan het monster, krijgen zij een tactisch voordeel, en vice versa.

Je kan ook één ronde Rescue, Nest of Defend spelen, hiervoor moet je wel een custom (private) match opstarten. Volgens ons is dit een beetje een vreemde keuze. Het zou logischer zijn als deze modi ook publiek kunnen gespeeld worden, met een daarbij horende zoekfunctie (zoals bv Call of Duty, Battlefield, ...).

Progress

Na elke ronde (Skirmish of Evactuation) zal je stijgen in een soort algemeen level. Hiermee speel je bijvoorbeeld andere tags of afbeeldingen voor je avatar vrij. Daarnaast stijg je ook nog in verschillende rangen van je klasse. Heb je bijvoorbeeld voldoende schade aangericht met een bepaald wapen, dan kan je hiervoor een bonus krijgen. Wanneer je een personage voldoende opgewaardeerd hebt, speel je de volgende figuur van die klasse vrij. Zo begin je met slechts één trapper, maar na voldoende spelen, heb je er drie tot je ter beschikking.

Bij het monster ontdekken we een soortgelijk systeem. Wanneer het monster zijn specifieke vaardigheden voldoende gebruikt, speel je bonussen, én uiteindelijk het volgende monster vrij.

Fauna en Flora

Naast de jagers en de monsters krioelt het op Shear van vele vijandige planten en dieren. Deze kunnen ook stevig wat schade berokkenen (voor alle partijen), maar sommige brengen ook bonussen met zich mee. Zo kan je als monster een damage bonus krijgen wanneer je een diertje oppeuzelt, echter zijn er ook voordelen voor de jagers, wanneer zij aan zo'n beest euh... knabbelen?

Grafisch gezien kan ik maar één woord bedenken: subliem. Alles is tot in het kleinste detail afgewerkt, hoge framerate, geen eigenaardige bugs. Gewoon af. Punt.

Net zoals de grafische kwaliteit worden we op auditief vlak ook niet teleurgesteld. Een degelijke headset is in deze game geen overbodige luxe. Zo is het handig om te horen waar het monster (of de jagers) zich bevinden. De hunters zelf laten het ook weten als ze bijvoorbeeld medische zorg nodig hebben, of als het monster gespot is. Hier had wel nog een richtingspijltje of een andere indicatie handig geweest.

Deze game speel je niet voor het verhaal. Dit is niet uitgewerkt en alles blijft zeer vaag. De setting daarentegen is wel ideaal voor bijvoorbeeld een prequel. Hoe de kolonisten naar Shear kwamen, welke problemen ze hadden en dergelijke meer. Qua graphics en sounds zal je op dit ogenblik niet veel beter op de markt vinden. Alles hier is tot in de details afgewerkt. Op het vlak van gameplay zat er volgens mij meer in. Zo was het handig geweest dat je van alle modi slechts één ronde kan spelen, of hadden ze de communicatiemiddelen wat meer moeten uitwerken. Deze game speel je het best met (minstens 4) vrienden. Deze game zal zeker amusant zijn, en ook over enkele maanden of jaren nog eens de moeite zijn om op te nemen. Alles hangt af van je vriendenkring, als zij deze game links laten liggen, zal het eenzaam vertoeven zijn op Shear.

• Vernieuwende asynchrone multiplayer
  • Iedere hunter klasse is uniek en nuttig
  • Lust voor het oog en streling voor het oor