Venus: Improbable Dream

Er bestaan tig veel gamegenres, de een al wat interactiever dan de ander, waaronder ook het visual novel genre. Weet het verhaal van Venus: Improbable Dream echter een indruk na te laten?

Venus: Improbable Dream profileert zich als rasechte visual novel wat inhoudt dat het verhaal wordt verteld aan de hand van tekst en afbeeldingen. Als gamer valt er dus niks van actie te beleven, maar dat neemt niet weg dat Venus pakkend van start gaat. De protagonist van dienst (Kakeru genaamd) heeft namelijk een geboorteafwijking (een gezwel onder het oog dat om die reden niet kan worden verwijderd, gezien te gecompliceerd). Hij worstelt dan ook al sinds zijn jeugd met een verlaagd zelfbeeld, angststoornissen en depressie. De onderwerpen die vanaf de eerste minuut worden aangesneden, hakken er diep in.

Gelukkig voor Kakeru verandert er iets in zijn leven en ontmoet hij de ravissante Fujiwara Haruka, een meisje met een muzikale gave, maar ook met een beperking. Ze is namelijk blind, waardoor beide een band kunnen opbouwen, zonder dat Kakeru zich langer geremd voelt door zijn uiterlijk. Het verhaal wordt op een mooie manier uit de doeken gedaan, maar is ook enorm cliché. Waar andere viusal novels nog bepaalde keuzemomenten aan de speler voorschotelen, blijft dit bij Venus: Improbable Dream beperkt en kan je (als je snel teksten leest) in een uur de game al naast je leggen.

Aangezien er geen gameplay is krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

Een visual novel moet het hebben van diens verhaal én vormgeving. Helaas ontbreekt dat laatste bij Venus: Improbable Dream en krijgen we te weinig afwisseling te zien in gebruikte afbeeldingen en zijn de meeste tekeningen ook van lage kwaliteit. De rustige soundtrack, die voelt na verloop van tijd ook beperkt (lees: repetitief) aan, wat je halverwege de game doet snakken naar het einde.

Venus: Improbable Dream is niet helemaal wat een visual novel moet zijn. Daarvoor kent het teveel gebreken op elk vlak; te weinig interactie en keuzemomenten, repetitieve muziek en een tegenvallende vormgeving. Het verhaal kent gevoelige onderwerpen en een mooi liefdesverhaal, al is het enorm cliché bij momenten.

• Verhaal kent stevige onderwerpen
  • Leest bij momenten als een goed boek

• Cliché