L.A. Noire

L.A. Noire is een cultklassieker die zijn intrede doet op onze PS4. Is de overstap de moeite, of niet? Dat lees je hier!

Cole Phelps is een WOII-veteraan die na zijn dienst aan de bak gaat bij de L.A.P.D. Aanvankelijk is hij weinig meer dan de plaatselijke wijkagent, maar door zijn gave om zaken op te lossen promoveert hij al snel tot detective. Hij start bij de dienst 'Verkeer', maar hij maakt na verloop van tijd de sprong naar de afdeling 'Moordzaken' en daaropvolgende diensten. Na elke grote zaak die Cole kraakt, krijg je ook een stukje mee van zijn verleden, namelijk zijn leven tijdens WOII. In het begin hoef je je aan niet te veel plotwendingen te verwachten, die zitten allemaal verscholen naar het einde toe.

Zaken oplossen! Dat is waar het om draait in deze game! In derdepersoonsperspectief doorkruis je L.A. op zoek naar nieuwe zaken, aanwijzingen, getuigen, en uiteindelijk, de schuldige. Elke keer je in een andere dienst zit krijg je ook een nieuwe partner. Deze kan dienst doen als pratende GPS wanneer je je naar de misdaadscène begeeft. Je kan er ook voor kiezen om je partner te laten rijden, hierdoor bespaar je heel wat tijd, want dan ga je automatisch naar je bestemming.

Eens aangekomen bij de misdaad is het aan Cole om aanwijzingen te vinden. Deze aanwijzingen - die je overigens over het hoofd kan zien - leiden je dan naar andere bestemmingen of locaties. Denk bijvoorbeeld aan een luciferdoosje met het logo van een lokale bar. Misschien zit in dat etablissement wel een getuige?

Wanneer Cole mensen ondervraagt, hetzij getuigen of verdachten, dan heeft hij drie opties:
  • Good Cop: je gaat mee in de getuige zijn verhaal, in de hoop iets los te weken;
  • Bad Cop: je ontkracht hetgeen de getuige/beschuldigde zegt, in de hoop wat meer te weten te komen;
  • Accuse: je beschuldigt de ondervraagde op een leugen, hiervoor heb je wel bewijs nodig, wat je hopelijk gevonden hebt in de vorm van aanwijzingen.

Het is grotendeels de bedoeling om de emoties af te lezen van de ondervraagden, en dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je iemand niet kent, ben je ook niet bewust van zijn kleine tikjes, dus liegt hij als hij je aanblik steeds ontwijkt, of is hij gewoon verlegen?

Wanneer Cole het niet goed weet kan hij een beroep doen op zijn intuïtie. Hiervoor moet hij een intuïtiepunt spenderen aan enkele mogelijke opties: één van de opties elimineren, vragen wat de meeste spelers gekozen hebben, of op een locatie alle aanwijzingen op de mini-map tonen. Deze punten verdien je wanneer je genoeg zaken (goed genoeg) oplost en wanneer Cole stijgt in level.

Dat stijgen in level kan je ook op andere manieren doen. L.A. zit bijvoorbeeld vol van bezienswaardigheden, en elke keer je eentje ontdekt, krijg je wat XP. Deze kan je trouwens ook verdienen wanneer je door L.A. aan het cruisen bent van punt A naar punt B, en je een politiemelding krijgt dat er een misdaad aan de hand is. Je kan dan je collega's even een handje helpen door de overvallers omver te knallen, of de gijzelaars te redden.

De sfeer is prima neergezet. De jaren '40 jazz, de zwart-witte laadschermen en menu's, en de kenmerkende kleding en wagens van die tijd: het plaatje past perfect. L.A. Noire is initieel uitgegeven in 2011, en dat is er jammer genoeg aan te zien. We mogen ons verwachten aan een grafische kwaliteit, gelijkend aan die van GTA 4. We zien de iets te rechte polygonen op de gezichten en de texturen. De game heeft wel een opwaardering meegekregen voor de PS4 PRO. Eens je overschakelt naar 4K met HDR zie je wel een duidelijk verschil. De wereld is levendiger, en de kleuren komen meer tot hun recht.

Wie L.A. Noire nog niet heeft gespeeld, en zin heeft in een game waarin rustige gameplay centraal staat, kan weinig mis doen met de aankoop van deze game. Wie L.A. Noire al eens gespeeld heeft, zal voor zichzelf moeten uitmaken of de grafische upgrade voldoende is om deze game opnieuw aan te kopen.

• Unieke gameplay
  • verschil in 4K is zichtbaar

• maar grafisch toch achterhaald