Need for Speed Payback

Need for Speed Payback was al een hele tijd aangekondigd en zoeft nu naar onze consoles. Onze ervaringen in Fortune Valley lees je hier!

Tyler, Mac, Jess, Lina en Rav zijn een stelletje ongeregeld, dat ongewoon goed is achter het stuur. Deze crew is van plan om een auto van twee miljoen afhandig te maken van Marcus Weir, ook wel bekend als The Gambler. Tyler neemt initieel deel aan de race, maar maakt dan een abrupte bocht, op weg naar rijkdom! Eens aangekomen bij Rav blijkt dat Lina in dienst is van The House, als het ware de gokmaffia van de stad, waarna zij de auto meeneemt naar haar bazen. De rest blijft vertwijfeld achter, en ook Marcus is zeker niet tevreden! Hij helpt de overgeblevenen wraak te nemen op The House.
It's Payback time!

Een verhaal in een racegame stoppen is niet simpel. Ofwel ben je een nieuwe coureur en maak je jouw opmars in de ranglijsten, ofwel is er een link met de misdaadwereld. Om dan zelfs niet te praten over de vele clichés die in het leven zijn geroepen door de 'Fast and Furious'-reeks. Hierdoor komt het verhaal niet echt origineel over, en heeft zelfs wat weg van Need for Speed, de film. Tyler, Mac, Jess en Rav moeten het respect verdienen van de vele 'raceclans' in de stad en ver daarbuiten. Dat moet je uiteraard doen door tegen hen te racen en te winnen, en dit dan in de hoop om The House neer te krijgen.

Payback is een volbloed arcaderacer geworden. De laatste tijd worden de liefhebbers van het simulatieracen op hun wenken bediend, maar nu is het onze beurt! Bij een arcaderacer glij (lees: drift) je sierlijk door de bochten, behaal je absurde snelheden en komt het niet aan op een krasje (lees: frontale botsing) meer of minder. We kregen zelfs af en toe het gevoel dat we weer bezig waren met die super-arcaderacer van jaren geleden, Burnout Paradise, en dat kunnen we alleen maar als positief beschouwen. De verschillende bolides voelen ook verschillend aan. Hetzelfde geldt wanneer je je auto uitrust met een upgrade; het verschil voel je wel degelijk.

Alle races zijn onder te verdelen in vijf disciplines: race, drag, offroad, runner en drift. Voor elk van deze disciplines is er ook een te ontgrendelen garage. Hier kan je dan je bolides aankopen en bepalen voor welke races je ze gebruikt. Jammer genoeg kan je die leuke Porsche niet gebruiken voor zowel je race-, drift- en runner-races. Je zal dus met andere woorden keuzes moeten maken. De races zijn verspreid over de volledige map, en bieden meestal voortgang in het verhaal.

Meer dan racen alleen

Naast de verhaalmissies is er wel nog het één en ander te doen op de snelwegen in Need for Speed. Je kan reclameborden vernietigen, verborgen chips en onderdelen van specifieke auto's verzamelen, en een hoop extra doelen volbrengen. Deze doelen zijn bijvoorbeeld: geflitst worden tegen een specifieke snelheid, een specifieke gemiddelde minimumsnelheid over een afgebakend gebied, maak een sprong van x aantal yards ver, enzovoort. Deze leveren sterren op (maximum drie) en wanneer je er genoeg hebt, ontvang je een shipment, waarover meer in een volgende paragraaf.

Tijdens het rondrijden zal je ook nieuwe tankstations en tune up-winkels ontdekken en ontgrendelen. Deze tankstations doen ook dienst als 'fast travel'-punten, wat handig is als je die ene verre missie wil spelen. In de tune-up winkels kan je jouw auto uitrusten met de reeds vrijgespeelde kaarten, die dienst doen als opwaardering. Deze kaarten verkrijg je wanneer je één van de hoofdmissies wint, of je kan ze kopen, of je kan er drie inwisselen en door een random gegenereerd proces één nieuwe krijgen. Deze kaarten hebben dan een invloed op je versnelling, topsnelheid, of kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je landing bij een sprong net iets aangenamer verloopt.

Reputation en Shipments

Tijdens het rijden zelf word je quasi continu beloond met reputatiepunten (RP). Die krijg je bijvoorbeeld wanneer je een leuke drift inzet, je auto's rakelings passeert en noem maar op. Het spreekt voor zich dat je meer beloond wordt - met geld en RP - wanneer je de hoofdmissies speelt, als je meerdere reclameborden vernielt, en dergelijke meer. Die RP zorgen ervoor dat je stijgt in level. Elke keer je stijgt krijg je ook een 'shipment'. Die bevatten dan een random som geld, wat kaarten die je kan ruilen in de tune-ups, en een onderdeel van je auto - blijkbaar meestal een toeter.

De shipments kan je ook op een andere manier bekomen ... Je kan er namelijk gewoonweg voor betalen. Op die manier zet je je euro's om in Speed Points, die je dan kan spenderen aan de standaard, of een specialere shipments. Het spreekt voor zich dat de gamer die er nog wat extra geld tegen gooit, al snel leukere bolides én upgrades kan aankopen. Al is dit wel geen zekerheid gezien het allemaal toch willekeurig gegenereerd blijkt te zijn.

Personaliseer jouw auto!

Need for Speed was destijds bekend voor het 'customize'-gedeelte. Dat is ook gedeeltelijk teruggekeerd. Een ander laagje verf, wat gekleurde lijnen of symbolen op de deuren, andere spoilers, je auto wat verlagen ... Alles lijkt aanwezig voor de fanatieke customizer. Helaas moet je eerst veel onderdelen beschikbaar spelen, om daarna te kopen met in-game valuta. Andere onderdelen krijg je bijvoorbeeld gewoon met de shipments.

Gezamenlijk Racen

Op zich is natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. De speler die een voordeel wil behalen tijdens zijn ervaringen doorheen het verhaal, of per se dat ene record wil verpulveren is vrij dat te doen. Jammer genoeg wordt de offline voortgang meegenomen naar het online gedeelte, en vice versa. Hier wringt dan weer het schoentje, want de speler die er een hoop euro's heeft tegen gegooid, heeft dan een voordeel tegenover de - armere - nieuwkomer, en dit zonder eigenlijk veel tijd in de game te steken. Op zich zou je daar ook geen problemen van maken, maar het is nu eenmaal zo dat je steevast het onderspit moet delven tegen auto's die bijvoorbeeld honderd of tweehonderd levels hoger zijn dan jouw Mustang, die je net met je zuurverdiende in-game valuta, trots aangekocht hebt. Het multiplayergedeelte maakt ook geen onderscheid in de voortgang, of de beschikbare auto's, van de spelers die het bijeen gooit. Daarom krijg je een troep mensen waarbij weinig tot geen overeenkomst is. De ene racer ramt je liever van de baan, dan de eigenlijke race te voltooien, en die kerel van level 350 heeft slechts twee mijl voorsprong op jou, terwijl het parcours slechts drie mijl lang is.

Hierdoor wordt het online spelen wat in de kiem gesmoord, en is de fun er voor de casual gamer snel af. Gelukkig kan je wel nog je vrienden uitnodigen voor een online potje events.

Grafisch gezien is deze Payback zeker niet slecht te noemen. We hebben de game getest op een PS4 PRO met 4K ondersteuning, en behalve het inladen van de verzichten is er weinig waar we ons aan stoorden. We moeten er wel bij vermelden dat er delen zijn in de map die vrij saai overkomen. Wanneer je aan het scheuren bent over een baan in een woestijnachtige omgeving, zonder minidoelen, komt dit wat inspiratieloos over.

Inspiratieloos is ook het woord dat ik wil gebruiken voor de vele tracks die in de game vervat zitten. We horen vooral poprock en hedendaagse hip hop/R&B door onze speakers. Daar waar een racegame af en toe een streepje metal of luide technobeats nodig heeft. We wachten nog steeds op die ene racegame waar we ook zelf onze soundtrack kunnen importeren en de kaart onveilig maken op onze zelfgekozen nummers. Wanneer je de game overigens streamt op YouTube zal je je ook mogen verwachten aan een hoop claims. Namelijk voor elk nummer dat de revue gepasseerd is, op zich weinig erg, behalve wanneer die ene er tussenzit die ervoor zorgt dat jouw filmpje offline gehaald wordt.

Need for Speed Payback is voor mezelf één van de betere arcaderacers van deze tijd. Het verhaal doe je wel enkel om jezelf wat extra races te geven en  een reden om de auto van nieuwe onderdelen te voorzien. De besturing is goed en het snelheidsgevoel is zeker aanwezig. Op de kaart zelf is er ook voldoende aanwezig om menig gamer tientallen uren zoet te houden.

Online is het jammer dat je soms gezet wordt tegen spelers die een belachelijk hoger level hebben dan jezelf, waardoor je steevast het onderspit delft. Neem hierbij nog de subtiele microtransacties en je betaalt je een weg naar de top, in plaats van te verdienen.

• Arcaderacen met een goed gevoel
  • Genoeg te doen op de map

• Online gaat de mist in