Ayo the Clown

Een zielig klein clowntje is zijn hondje verloren. Weet Ayo zijn metgezel terug te vinden? Ontdek het in de 2D-platformer: Ayo the Clown.

Clowns zijn meestal angstaanjagend en hebben, door de vele horrorfilms, hun schattige kantje ruime tijd geleden verloren. Met Ayo the Clown komt daar echter verandering in. De kleine clown speelt dagelijks met zijn hondje Bo, tot op een dag Ayo wakker schiet en hij al wenend moet constateren dat Bo weg is. Vastberaden, trekt Ayo eropuit, op zoek naar zijn hondje Bo.

Ayo the Clown is een eenvoudige 2D-platformer waarbij je met mondjesmaat moeilijkere levels te spelen krijgt, maar ook telkens power-ups voor Ayo ter beschikking krijgt. Zo kan de clown in het begin nog niet springen, tot hij zijn clownschoenen te pakken krijgt en niet veel later zelfs het luchtruim onveilig maken door middel van een ballon. Mario-gewijs ga je van links naar rechts en kan je vijanden uitschakelen door erop te springen of met je hamer, opblaaszwaard en noem maar op kapot te meppen. Na enkele levels staat je telkens een baasgevecht te wachten, wat voor welgekomen afwisseling zorgt.

Ayo the Clown is qua platformer traditioneel te noemen, maar kent zijn eigen (soms wel schattige) insteek. Helaas komt het speelplezier niet altijd tot zijn recht. De besturing kent immers een kleine delay, waardoor het geheel niet echt vlot overkomt en je maar al te vaak een foutje zal maken en kostelijke levels zal verspelen. De game kan daardoor voor kinderen vooral te moeilijk worden, terwijl volwassenen ook minder boodschap zullen hebben aan het kinderlijke karakter van de platformer.

Elk level is mooi, doch simplistisch, ontworpen en kent vooral eigenheid bij de baasgevechten. Op vlak van muziek scheert Ayo the Clown geen hoge toppen en komt het geheel zelfs na verloop van tijd irritant.

Mits een degelijke besturing (of toch het wegvallen van input lag), kon Ayo the Clown een leuke 2D-platformer geworden zijn. Zowel kinderen als volwassenen zullen echter voldoende frustratie tijdens het spelen kennen, waardoor we alleen maar een wrange nasmaak zullen overhouden aan deze clown.

• Leuk concept
  • Baasgevechten

• Besturing