Dying Light 2

Na het succes van Dead Island (en het overlaten van de franchise) wist Techland zichzelf te overtreffen met Dying Light waar het nu tig jaren later een vervolg aan breit. Weet Dying Light 2 de torenhoge verwachtingen in te lossen?

In tegenstelling tot de eerste Dying Light waar we in de huid van Crane kropen, volgen we deze keer het verhaal van Aiden, een zogenaamde Pilgrim die buiten de bewoonde gedeelten leeft en als het ware ‘overleeft’ tussen de zombies. Hij is echter op een missie om zijn verloren geraakte zus Mia terug te vinden en stoot tijdens zijn avontuur op talrijke figuren die hij weet te helpen (of net niet) om meer informatie te sprokkelen. Er is namelijk meer aan de hand. Zo waren Aiden en zijn zus destijds experimenten en huist er een duister geheim achter de geschiedenis van beide. Aan jou nu om in een wereld vol gespuis je beste parkour skills boven te halen, missies te volbrengen en de waarheid te onthullen.

Voor wie Dying Light destijds heeft gespeeld, zal Dying Light 2 niet als een grote verandering aanvoelen. Lopen doe je nu automatisch en springen om vervolgens richels op te klimmen en na verloop van tijd wall runs uit te voeren gaat extreem vlot. De grootste verandering ligt hem in het gebruiken van wapens. Je kan niet langer je eigen wapens gaan maken en combineren (die dan vervolgens ook breken), maar kan wel sommige voorzien van wapenmods. Deze verlenen dan extra’s (zoals vuur) en maken het zombieslayen des te leuker.

De game zelf is terug opgebouwd uit een te volgen hoofdverhaal, maar bevat ook terug parkourmissies, (grappige) zijmissies en talrijke extra’s. De wereld van Dying Light 2 is tot de nok gevuld met content en maakt het nachtelijk overleven (wanneer er sterkere soorten zombies opduiken) nog interessanter. Pas na een goeie 15 uur ver in het hoofdverhaal stelt de wereld zich volledig open en zal je ook met een paraglider het luchtruim kunnen verkennen. Zoals altijd zal je ook experience points nuttig moeten besteden, wil je meer moves vrijspelen en over betere parkourskills beschikken.

Waar knelt het schoentje dan bij Dying Light 2? Niet de wereld vol missies, mogelijkheden om een factie te kiezen en random encounters tegemoet te gaan, maar structurele problemen verknallen het speelplezier sinds dag één. De game zelf staat technisch niet op punt en gooit voor veel spelers roet in het eten door multiplayerproblemen, gamebreaking bugs (missies die je niet kan voltooien) en meer. Een zonde en na een maand is er nog maar weinig opgelost. Hetgeen wat vooral stoort zijn zaken die perfect ineen zaten in Dying Light (zoals de gezamenlijke co-op progressie) die niet langer aanwezig zijn in deel twee. Ondenkbaar en onvergefelijk vooral.

Dying Light 2 is geen hoogvlieger op grafisch vlak, maar dat stoort op geen enkel moment. De grafische glitches en bugs (zoals animaties tijdens cutscenes die niet inladen) zijn dan weer het ergste en verpesten de sfeer bij momenten. Zonde.

Als fans van de eerste games (en Dead Island) keken we uit naar Dying Light 2. Na 40u op de teller komen we echter tot de constatatie dat Techland er een half zooitje van wist te maken. Teveel goede dingen werden geschrapt, teveel technische mankementen zorgen er bij momenten voor dat de game onspeelbaar wordt. Mits wat meer ontwikkeltijd kon de game een echte topper geworden zijn, maar voorlopig blijven we misnoegd achter.

• Parkour gameplay
  • Ouderwets zombies smashen
  • Co-op