Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction

Het Rainbow Six-team wordt opnieuw opgeroepen, al is het nu voor een geheel andere dreiging!

Na het neerstorten van een Russische satelliet in New Mexico begint er zich een vreemd 'virus' te verspreiden, en dit in zodanige mate dat een groot deel van de Aarde besmet is. REACT, een organisatie die bestaat uit elitesoldaten, wordt uit de grond gestampt met als hoofddoel het vergaren van informatie over deze vreemde dreiging.

Deze setting dient vooral als kapstok voor de gameplay, daarom krijgt dit onderdeel ook het gemiddelde van de andere onderdelen.

De gameplay is waar het in Extraction allemaal om draait. Samen met twee anderen kan je - kan, want je kan ook alleen of met z'n twee - de verschillende missies aanvatten in de verschillende gebieden. De operators, of soldaten van dienst, zijn geen onbekenden voor gamers die destijds, of nu nog, SIEGE hebben gespeeld. Deze hebben natuurlijk ook hun vaardigheden meegebracht, waardoor je opnieuw aan de slag kan met je favoriete personage.

Je krijgt een handvol locaties ter beschikking, startende in New York. Wanneer je voldoende punten hebt gescoord, en je operators wat sterker worden, speel je onder andere San Francisco, Alaska en meer vrij. De moeilijkheid zit hem niet zozeer in de locatie, maar zit hem letterlijk in de moeilijkheidsgraad die je kiest. Zo heb je Moderate, Cautious, Severe en Critical. Die laatste zal je overigens maar starten wanneer je de lay-out van de mappen goed kent, je operators zo goed als maximaal hebt opgewaardeerd en je je teams vaardigheden meester bent.

Elke moeilijkheidsgraad kent ook zijn beloningen. Hoe moeilijker de tegenstander, hoe meer XP je vergaart en hoe sneller je nieuwe uitrusting en vaardigheden vrijspeelt.

Missiestructuur - samen uit, samen thuis, of toch proberen...

Een level of potje zal bestaan uit het behalen van drie doelen die zich in drie hubs bevinden. Je kan ten allen tijde, en als je de locatie haalt, ervoor kiezen om te extracten. Hierdoor zal je je verdiende XP mee naar huis nemen. Heb je bijvoorbeeld het doel in het eerste gebied behaald, kan je kiezen: doe je verder of trek je terug. In het begin van het level zijn de vijanden an sich nog 'rustig' te noemen, maar ze worden wel moeilijker naargelang je verder gaat in de hubs. Een gevaar dat om de hoek loert is dat je uit je overmoedigheid toch nog verder gaat, en het 'loodje moet leggen'. Al is er hier weinig lood dat moet neergelegd worden. Wanneer de operator bijna dood is, omhult hij zich een soort 'stasis foam'. Vanaf dan zijn er twee opties: alle operators halen het niet en komen onder het schuim te zitten, of een andere operator neemt je op en legt je in de reddingscapsule. Het voordeel van die laatste is dat de noodlottige kompaan zijn operator niet kwijt is in dat level. Je leest het goed: wanneer je verliest en je verloren raakt, zal je hem met één van de andere operators moeten redden. Dit is één van de beschikbare doelen tijdens missies.

De verschillende doelen zijn uiteenlopend en worden willekeurig gekozen bij aanvang van de missie. Aangezien je hoofddoel vooral het vergaren van informatie is zal je bijvoorbeeld specifeke vijanden moeten 'uitschakelen' - lees: niet doden, maar mêlee doden met je mes - of zelfs moeten vangen door het in een val te laten lopen. Verder zal je bijvoorbeeld ook nesten moeten taggen, krachtige vijanden moeten doden, scans maken van gebieden, verloren gelopen VIPS terughalen, en ga zo maar een eindje door, en dit allemaal terwijl je als het ware vertrappelt wordt door de vijand, want die is overal sterk aanwezig.

To Sneak or Not To Sneak

Je speelt uiteraard op je eigen manier. Het kan een tactisch voordeel zijn wanneer je eerst het gebied al sluipend en gewapend met een silencer verkent, om dan zeer gericht naar je doel toe te werken. Tijdens onze speelsessie hebben we gemerkt dat als je met drie speelt, het tactische wat achterwege gelaten wordt, en dat je eigenlijk een co-op shooter speelt met golven vijanden. Dit hangt uiteraard zeer sterk af van je team, en ook van je operators. In het begin kan je bij sommigen ook enkel een shotgun uitrusten, die niet echt 'stealthy' te noemen is. Je zal ook keuzes moeten maken bij het kiezen van niet alleen je operator, maar ook van diens uitrusting. De silencer heb je al snel ter beschikking, maar kies je voor je robotautootje om het gebied te verkennen, of toch voor die extra revive kit, die handig kan zijn als de hel uitbreekt? Dit zijn dingen die je vooral best even met je team overlegt.

Crossplay

Deze game kan je nu ook spelen samen met iemand die op pc speelt, in tegenstelling tot SIEGE, waar er wel crossplay is, maar die in dezelfde consolefamilie moest blijven (lees PS4+PS5). De verbinding werkt degelijk via het Ubisoft-platform, maar jammer genoeg was er soms een verbindingsprobleem waarbij onze kompaan dan steeds zijn operator verloor tijdens de missie. We vertrouwen erop dat Ubisoft hierop toekijkt en zorgt voor stabiele verbindingen.

One Hit Wonder - of toekomstgericht?

De game voelt goed aan en is leuk om te spelen met vrienden. Toch stel je jezelf al snel de vraag of je de game nog veel gaat spelen na het uitspelen van de levels, en het maximaal upgraden van je operators. Sommige games die zich enkel focussen op het online gedeelte floppen, andere blijven langdurig aan de top. Ubisoft heeft natuurlijk wel al het vertrouwen gewonnen met niet alleen SIEGE, maar ook voor games als For Honor en Assassin's Creed blijft er nieuwe content komen. Wij kijken alvast uit naar de nieuwe omgevingen en de nieuwe vijanden die we voorgeschoteld gaan krijgen.

Wie SIEGE heeft gespeeld weet ongeveer wat die kan verwachten. Wij hebben de game op PS5 gespeeld, en wij kunnen niets aanduiden wat ons heeft geërgerd. De sfeer en het omgevingsgeluid zijn prima, waardoor je de vijanden in bepaalde richtingen kan horen aankomen, en zelfs de stille nesten kan besluipen.

Rainbow Six Extraction voelt in het begin aan als een grote DLC voor SIEGE. In het begin, want naargelang je de game meer speelt ontdek je meer en meer diepgang en merk je dat teamplay en afspraken meer belangrijk wordt. De content is op dit ogenblik voldoende, want tegen dat je je operators volledig opwaardeert, zal je er al de nodige uurtjes hebben insteken. Veel zal echter afhangen van toekomstige updates om de game 'levend' te houden. Deze game is nu te koop voor € 50 en dat is die zeker waard.

• Leuk team-based spel
  • De diepgang ligt onder de oppervlakte

• Moeilijkheidsgraad (team niet aangevuld met AI tot drie)