
De geteste versie is de PS5 versie.
Verhaal
De wereld is op één of andere manier geïnvadeerd door vreemde, sterke en bloeddorstige wezens. Deze komen, zoals de titel impliceert, af op het minste geluid. De mensheid, of dat wat er van overgebleven is, is gedoemd om in stilte verder te leven.
We ontmoetten protagoniste Alex, die al snel haar partner, en tevens vader van haar ongeboren kind, verliest. Zij heeft samen met anderen toevlucht gevonden in een ziekenhuis, maar zij wil ontsnappen, gezien schoonmoederlief vreemde plannen met haar heeft, en er een schroefje los is bij de leider van de nederzetting. Gelukkig begrijpt pa haar en helpt haar te ontsnappen, op zoek naar een andere nederzetting waar voedsel en medicijnen zijn. Maar dan slaat het noodlot toe, gaan de alarmen af, en moet je al vlug schakelen naar overlevingsmodus.
Gameplay
En die overlevingsmodus moet al snel ingeschakeld worden. Alex, die tevens astmapatiënt is - en dus zwaar ademt na enige fysieke inspanning, of gewoon stress - moet in eerstepersoonsperspectief op zoek gaan naar medicatie, inhalatoren voor zichzelf en batterijen om haar zaklamp werkende te houden. Dit zijn al de belangrijkste gebruiksvoorwerpen waar je naar op zoek kan gaan.
Alex heeft ook een apparaat gemaakt, dat visueel toont hoe luid je bent tegenover het achtergrondgeluid. Dit is een belangrijke indicator die aantoont hoe hoorbaar jij zelf bent. Een deur openen, over glas of in een plas stappen kunnen nefast zijn voor jouw avontuur.
Dat avontuur kan je overigens volledig zelf tweeken in de settings. De ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd, en staan er op, dat je je ervaring zo aanpast dat die ideaal is voor jou. Het gaat dan over de gevoeligheid tot het produceren van geluid, en er is zelfs een optie om de microfoon in te schakelen, zodat het geluid dat jij als gamer produceert, meegenomen wordt in de game. Een zeer leuke gimmick, maar je speelt dan wel beter met een headset, want het geluid van de game wordt ook meegenomen door onze controller.
Voor de rest kan je het spel onderverdelen in de zogenaamde 'walking simulator', hetzij met een hoge gradatie van suspens. We herinneren ons Alien Isolation, en de vibe die we meekregen is zeer gelijkaardig.
Graphics & Sound
Die vibe wordt natuurlijk bewerkstelligt door de algemene sound, de grafische kwaliteit en de algemene neergezette sfeer. Grafisch en auditief zeker goed genoeg om je een beklijvend gevoel te geven, en dit gedurende het volledige spel.
Conclusie
Wie een spel zoekt in de orde van Alien Isolation kan met A Quiet Place: The Road Ahead weinig mis doen. Alex schuilt, sluipt en moet gewoonweg stil zijn om voortgang te willen boeken. Een rechtstreekse confrontatie met het wezen/de wezens zit er niet direct in, dus voorzichtigheid is geboden!
Pluspunten
- Beklijvende sfeer
- Via de settings krijg je een beleving op maat
Minpunten
- Een waypoint was soms handig geweest
Reviewer: Heer_Vonck