Metaphor: ReFantazio

Atlus is heer en meester in het J-RPG-genre en wist in het verleden vooral met Persona en Shin Megami Tensei furore te maken. Met Metaphor: ReFantazio krijgen we deze keer een op beide reeksen geïnspireerde nieuwe titel. Benieuwd wat dat zou geven.



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


Het verhaal van Metaphor: ReFantazio begint bij de moord van Euchronia’s koning en achterliggende politieke spelletjes over heerschappij van het koninkrijk. Zonder echte troonopvolger is er maar beperkte tijd beschikbaar vooraleer iemand anders wordt aangesteld, maar als naamloze protagonist beschik jij over kennis die anderen niet hebben. De prins, uit beeld verdwenen en zoek, leeft echter nog, maar is vervloekt. Aan jou nu om met talrijke bondgenoten de waarheid aan het licht te brengen, de vloek op te heven en de rust in het koninkrijk van Euchronia te herstellen.



Gameplay


Net zoals Atlus hun voorgaande games, speelt ook Metaphor: ReFantazio als een rasechte, traditionele J-RPG. Je personage kan je zelf een naam geven, vervolgens kan je het koninkrijk (en jawel, zijn vele dungeons, grotten en meer) verkennen en bondgenoten voor je kar spannen. Kom je vijanden op je pad tegen, dan kan je deze tijdens het verkennen uitschakelen, maar om echte schade te kunnen berokkenen, zal een turn-based gevecht moeten plaatsvinden. Metaphor: ReFantazio doet het hier net iets anders dan in Atlus hun voorgaande games en vindt een perfecte mix tussen hoe jij het liefst jouw gevechten aangaat. Zo kan je bepaalde movesets automatiseren en is het ook mogelijk om je strijdmakkers zelf te laten beslissen wat ze doen, zonder jouw input nodig te hebben.

Metaphor: ReFantazio zou geen typische Atlus-game zijn zonder rariteiten en introduceert naast melee en magie ook Archetypes. Dit zijn een soort van transformaties die jij en je party kunnen ondergaan, om sterker uit te kunnen halen, vooral tijdens baasgevechten. Na elk gevecht zal er traditioneel XP verdiend worden en zal je jezelf en je strijdmakkers van upgrades kunnen voorzien. De game biedt een halve open wereld aan en zal net geen 100 uur van je tijd vergen wil je het onderste uit de kan willen halen. En geloof ons, dankzij een quasi perfecte balans tussen gameplay, grotere gevechten en cutscènes, zal de tijd sneller gaan dan je denkt.



Graphics & Sound


Op grafisch vlak pakt de game vooral uit dankzij de talrijke anime cutscènes en een top voicecast die ellenlange lijnen dialoog prima wist in te spreken.

Conclusie


Metaphor: ReFantazio is wat ons betreft dé game van 2024 en laat Atlus net genoeg van het gekende pad afwijken om het beste uit hun vorige games te behouden en alsnog verrassend uit de hoek te komen.

Pluspunten


  • Verhaal
  • Vloeiende gameplay
  • Archetypes
  • Voicecast
  • Speelduur


Minpunten


  • In-game graphics konden beter




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
9.5/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9.5/10
Duur
10/10

Metaphor: ReFantazio

Release
vr 11 okt, 2024
Genre
JRPG
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Atlus
Ontwikkelaar
Atlus

Score

Verhaal
9.5/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9.5/10
Duur
10/10