System Shock

In een ver verleden, namelijk 1994, verscheen System Shock, dat een klassieker in het genre werd. Nu, 30 jaar later, heeft de titel een remake-proces ontvangen en kan zowel jong als oud met de game aan de slag. Maar weet System Shock ook de tand des tijds te hebben doorstaan?



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


Het doet ons aan onder meer Ghostrunner en Cyberpunk 2077 denken, maar eigenlijk was System Shock een van de eerste futuristische videogames waarin de protagonist een superhacker blijkt te zijn. De overheid weet van je kunnen en ontvoert je met als opdracht het verslaan van SHODAN, een vijandige AI die Citadel Station en diens inwoners onder controle wist te krijgen. Gelukkig beschik jij over de nodige know-how, kan je breinbrekende puzzels oplossen én weet je aardig overweg te kunnen met slagwapens en pistolen. System Shock was in 1994 aardig innovatief op meerdere vlakken en geeft de meeste info op het ruimtestation dan ook niet mee via cutscenes, maar via geluidsfragmenten die je in de omgeving kan terugvinden, tekeningen op de muren en meer. Verouderd, dat enigszins, al blijft de titel 30 jaar na datum nog altijd charmant op dit vlak.



Gameplay


Hoewel System Shock tentijde van andere first-person shooter klassiekers lanceerde, profileert het zich niet als een gelijke, maar eerder als een action-adventure game. Dit deden de ontwikkelaars onder meer omdat het puzzelen en navigeren minstens even centraal staat als de actie die System Shock in je schoot werpt. Zonder veel info moet je jezelf naar de bovenste verdieping van een ruimtestation zien te bewegen om daar SHODAN te verslaan. Onderweg kom je echter tal van puzzels tegen (en nee, je krijgt geen tips), vijanden, robot AI en meer.

Al snel knelt het schoentje echter tijdens het spelen. De game is duidelijk niet voor consoles geoptimaliseerd. Zo heb je een kleine inventaris ter beschikking en hoor je heel wat spullen (zoals keycards, stims, wapens en meer) op te rapen, maar het navigeren met je stick gaat verre van vlot. De vijanden (waar er enorm weinig variatie in zit trouwens) die je pad kruisen, zijn ook niet van de poes en zullen je met enkele rake klappen of schoten meteen het loodje doen leggen. Een reboot later kom je voor dezelfde obstakels te staan en is er niet meteen een andere manier om de game aan te pakken en uit te spelen. Frustrerend, want mits enkele aanpassingen aan de tergende trage gameplay had deze remake heel wat meer mensen warm kunnen maken voor System Shock. Er zijn intussen echter al genoeg betere games verschenen (Prey, iemand?) die inmiddels veel beter doen.



Graphics & Sound


Kudo’s aan de ontwikkelaar voor het mixen van nieuwe textures en opgepoetste graphics met retro-pixelated objecten als je deze van dichtbij bekijkt. Het is een leuke knipoog naar het verleden die bijdraagt tot de sfeer en setting van deze remake.

Conclusie


System Shock is op heel wat vlakken een geslaagde remake, maar stelt helaas teleur op vlak van gameplay en optimalisatie op console.

Pluspunten


  • Retro look and feel
  • Puzzels


Minpunten


  • Niet voor console geoptimaliseerd
  • Gameplay heeft tand des tijds niet overleefd




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
6/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
7/10

System Shock

Release
di 21 mei, 2024
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Plaion
Ontwikkelaar
Nightdive Studios

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
6/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
7/10