Mojo

Mojo

In Mojo gaat het erom tactisch om te springen met je gedeelde hand om zo weinig mogelijk punten te scoren. Voel jij je mojo al opkomen?

 

Doel van het spel


Tijdens de ronden zo weinig mogelijk punten sprokkelen. De speler die op het einde van het spel de minste punten heeft, wint.

Setup


De Mojo-kaart wordt in het midden van de tafel gelegd, met de '0' open. Deze kaart geeft ook de spelrichting aan. Iedere speler ontvangt acht kaarten en de resterende kaarten worden in het midden gelegd. Van deze trekstapel wordt de bovenste kaart getrokken en ernaast gelegd, als begin van een aflegstapel. Een eerste speler wordt aangeduid.

Spelverloop


De actieve speler moet een kaart spelen en legt deze op de aflegstapel. Er zijn drie situaties die zich kunnen voordoen:
  • De waarde van de gespeelde kaart is lager dan degene die er nu onder ligt, dan is de beurt voorbij en is het aan de volgende speler;
  • De waarde is hoger: dan trekt de speler een kaart van de trekstapel en is zijn beurt voorbij;
  • Wanneer de waarde gelijk is, moet de speler nog een andere kaart spelen. Als die opnieuw gelijk is, speelt die opnieuw een kaart en dit gaat zo door tot wanneer de speler een kaart speelt met een andere waarde, of wanneer alle handkaarten worden afgelegd.

Wanneer de trekstapel leeg is, wordt de aflegstapel geschud en dient deze als nieuwe trekstapel.

Op een bepaald ogenblik zal een speler nog maar drie (of minder) kaarten in handen hebben. Hij legt deze gedekt neer en speelt deze ronde eigenlijk niet meer mee. De drie (of minder) kaarten tellen mee voor de score van deze ronde. Wanneer het zijn beurt is, legt hij gewoonweg n kaart open. Nadat de laatste kaart open wordt gelegd, stopt de ronde en worden de punten geteld. Het kan zijn dat zich meerdere spelers in deze situatie bevinden. Mocht een speler erin slagen om al zijn handkaarten af te leggen, dan stopt de ronde ook. De speler die ofwel zijn laatste kaart heeft opengelegd, of die erin slaagt om al zijn kaarten af te leggen, neemt de Mojo-kaart van het midden van de tafel.

Daarna worden de punten geteld. Van elke kleur telt slechts de waarde van de hoogste kaart mee, en mocht je er van deze meerdere hebben, telt deze score dus maar n keer mee. Heb je dus kaarten met waarde 6, 6, 5, dan telt enkel de waarde '6' mee. Heeft de speler met de Mojo-kaart de meeste punten, dan wordt die omgedraaid en krijgt die nog eens tien punten extra. De scores worden opgeteld bij de vorige scores (behalve bij de eerste ronde) en er wordt gekeken of een speler reeds 50 punten heeft. Is dit niet het geval, dan gaan we over naar de volgende ronde.

De Mojo-kaart wordt in het midden van de tafel gelegd - deze kan nu met de waarde '10' ervoor zorgen dat de spelrichting verandert. De speelkaarten worden geschud, iedere speler ontvangt er opnieuw acht en een bovenste kaart wordt van de trekstapel getrokken

Het spel stopt wanneer een speler meer dan 50 punten zou hebben en de winnaar is degene die de minste punten gescoord heeft. In geval van gelijkstand delen de spelers de overwinning.



Extra varianten


In de standaardversie speel je met 3-8 spelers, maar je kan het spel ook met twee spelen. Dan speel je tot wanneer je twee kaarten - en geen drie - in handen hebt om ze gedekt neer te leggen.

Een andere variant is het spelen met twee aflegstapels. De actieve speler kiest n aflegstapel waar hij zijn kaart(en) op aflegt. Wanneer hij een kaart moet trekken mag hij kiezen van de trekstapel, f de bovenste kaart van de andere aflegstapel.

Materialen


Het spel bestaat uit een hele hoop, ietwat dunne, kaarten van een standaardformaat, en een scoreblok. Er is plaats genoeg in het doosje om de kaarten te sleeven.

Conclusie / Onze mening


Mojo is een Unovariant zoals er al enkele op de markt zijn. Met een Unovariant bedoelen we een stapel kaarten waar men nog kaarten op aflegt en er eventueel eentje neemt van een trekstapel. Op het eerste zicht lijkt er weinig aan, maar het gaat erom hoe je omgaat met je gedeelde hand. Raak je nog van die hoge kaarten af, of kan je er toch voor zorgen dat alles in dezelfde kleur blijft? Hoewel er zeker een tactisch gedeelte te ontdekken valt, staat of valt alles met je beginkaarten. Zijn die goed, dan win je meestal de ronde, zijn die slecht, dan zal je veelal het onderspit delven. Mojo is een klein kaartspel dat hier sporadisch zijn weg naar de tafel zal vinden, of zal dienen als filler tussen de spellen die langer duren. Het spelconcept is eenvoudig, wat het dan ook weer toegankelijk maakt voor iedereen.

Overzicht


Speelduur Ongeveer 20 minuten
Aantal Spelers3-8; 2 met de variant
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk
Voor wie?+8 staat op het doosje, maar het kan jonger


Wij danken Geronimo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze benvloed.

Steun playstationclan.be