inFAMOUS: First Light (DLC)

Er zijn weinig nieuwe releases in het begin van 2015 en dus hebben we wat tijd om de aangeboden Plus games onder de loep te nemen. In het januaripakket konden Plus leden gratis en voor niks aan de slag met First light, de stand-alone DLC van inFAMOUS: Second Son. Is het de moeite om hier vier uur aan te spenderen, of gamen we beter verder met onze 2014 toppers?

Verhaal - En toen was er licht... Neonlicht

In First Light volg je in de voetsporen van Abigail Walker, beter gekend als Fetch. In Second Son leerden we haar reeds kennen als de rozeharige furie, die flink wat keet schopte met haar snelle en flitsende neonkrachten. Met deze DLC wordt duiding en achtergrond gegeven bij haar noodlottige verleden.

Het verhaal vindt plaats tijdens Fetch's gevangenschap in de DUP, waar alle Conduits geïnterneerd worden om controle te krijgen over hun superkrachten.  Tijdens haar trainingen doet Fetch haar historie uit de doeken en vertelt ze hoe ze haar leven doorbracht aan de zijde van haar broer en hoe ze uiteindelijk in de handen terecht kwam van de DUP.

The Flash

Fetch laat zich compleet hetzelfde besturen als Delsin in Second Son, met het voornaamste verschil dat ze enkel over neonkrachten beschikt. Wie de verscheidene kunstjes van Delsin wel kon smaken, zal de explosieve capaciteiten van de rookkrachten, en het vliegwerk van de videokrachten gauw missen. Akkoord, de neontrucjes van Fetch zijn lichtjes geüpgraded ten opzichte van deze van Delsin, maar verre van voldoende om dezelfde show te verzorgen als een goeie mix van vier gevarieerde superkrachten. Één van de voornaamste upgrades is 'Sonic the Hedgehog'-achtige snelheid. Verspreid over Seattle liggen neonwolkjes die Fetch kan gebruiken om haar vaart een flinke boost te geven.

The Gladiator

Het verhaal speelt zich af in twee tijdsperiodes, en deze afbakening doet zich ook voor op vlak van de gameplay. In de gevangenis moet Fetch haar krachten leren beheersen in arenalevels, waarbij je gewoonlijk een aantal waves van vijanden moet verslaan. Deze arenamodus kan je ook aandoen na het voltooien van de verhaallijn, maar deze manier van uitbreiding voelt eerder geforceerd aan. Ze zijn bedoeld om een competitief element in de game te brengen via het trachten te verbreken van records van jezelf of dat van andere gamers. Helaas komt het wat over als een verspilling om met je supergetalenteerde protagoniste tijd door te brengen in een krappe arena, terwijl je een hele stad kan doorkruisen.

Wanneer Fetch haar verhaal doet, keer je twee jaar terug in de tijd, en kan je met haar Seattle verkennen - maar slechts de helft van de stad uit Second Son. In het begin voelen de levels opnieuw wat geforceerd aan, en moet je eigenlijk de klusjes opknappen van een verheven loopjongen (euhm, loopmeisje). Naar het einde toe komt het verhaal wat meer op gang, en vind je eindelijk die superheldentoets van de inFAMOUS-reeks terug.

Ik geloof niet in karma

Een opvallende keuze bij deze DLC is het ontbreken van een karmasysteem. Zelfs wanneer de game op het einde een dikke kans heeft om de gamer een morele keuze aan te bieden, kan je toch maar één optie kiezen. Het karakter van Fetch is dus veel minder te kneden dan dat van Delsin, en eigenlijk is dat verre van een verkeerde keuze. Daar waar het eerder onrealistisch overkwam om als Delsin de weg van de superschurk te bewandelen, is het grijze verhaal van Abigail Walker een schot in de roos. Haar rauwe karakter maakt dat je naar het einde van het verhaal toe iets meer sympathie krijgt voor deze meid.

First Light kan je net als Second Son bij de grafische top rekenen van de PS4 games (voorlopig nog althans). Maar na een dik jaar op de PS4 konden we al aan de slag met GTA V, Watch Dogs en Far Cry 4, waar de omgeving echt leeft en interageert met het hoofdpersonage. In First light is die interactie vaak ver te zoeken, en voelt Seattle een beetje aan als een lege speeltuin. Grafisch is de game dus goed, maar de omgeving is net iets te statisch om nog van een topengine te spreken. Het geluid is dan weer gerecycleerd van Second Son.

Heb je alle inFAMOUS games gespeeld en heb je er van genoten, dan is er eigenlijk geen enkele reden om dit gratis toemaatje links te laten liggen. Het komt niet volledig aan het niveau van Second Son, maar voor een bijtklare hap van 4 uur valt dat niet eens zoveel op. Ben je daarentegen nog druk bezig met alle najaarstoppers van 2014 te doorploegen, dan is het zeker geen probleem om deze over te slaan.

• Degelijk achtergrondverhaal
  • Snelle flitsende neonkrachten...

• ...maar zonder rook, video en beton