Divinity: Original Sin II

Divinity Original Sin II kwam vorig jaar uit op de pc, en werd daar bejubelend onthaald. Of de overstap naar de Playstation 4 net zo succesvol is, zochten wij voor jullie uit.

De geteste versie is de PS4 Pro versie.

Het verhaal van Divinty Original Sin II kan je moeilijk begrijpen zonder een beetje extra achtergrond, dus volg ons even terwijl we de setting van dit mooie fantasy-universum duiden. De wereld van deze game heet Rivellon en we sluiten aan bij het plot op het moment dat het niet zo goed gaat in deze wereld. Lucian, de Divine, is namelijk gestorven, en hij was een sleutelfiguur in het behouden van de vrede binnen Rivellon. Als Divine had hij de kracht gekregen van zeven goden om weerstand te bieden aan de Void, een soort sluierdimensie waaruit allerlei monsterlijke creaturen ontsproten die de Voidwaken worden genoemd. Nu Lucian zijn cruciale rol niet meer kan vertolken, komen de Voidwaken veelvuldig voor in de wereld en ze lijken vooral aangetrokken te worden door een krachtbron genaamd Source, dezelfde kracht die de Sourcerers gebruiken om hun magie te beoefenen. De inwoners van Rivellon zien er dan niks beter op dan de noodlottige Sourcerers op te jagen, en ver weg op te sluiten om te vermijden dat de Voidwaken verschijnen in hun bruisende gemeenschap.

De game begint op het moment dat jij, een schijnbaar willekeurige Sourcerer, als gevangene wordt getransporteerd op een schip naar Fort Joy. Helaas is Fort Joy een ietwat ironisch gekozen naam, want vreugde is wel het laatste wat je zal vinden in deze gevangenis. Onderweg naar Fort Joy ontstaat er chaos vanwege een gepleegde moord en jij bent de enige die een alibi heeft. Dit geeft jou de opportuniteit om de zaak te onderzoeken, wat een groot geluk blijkt te zijn want op de koop toe wordt het schip aangevallen door een Kraken. Het schip zinkt en jij dreigt te verdrinken … maar een stem roept je en spreekt je aan als “Godwoken”.

Vanaf dat moment word je als gamer meegesleurd in een fantastisch verhaal waarin je – je kan het al raden – een sleutelrol zal spelen in het beschermen van Rivellon tegen de Void. Gelukkig is het verhaal niet zo voorspelbaar en blijkt de geschiedkundige overlevering hier en daar een gemanipuleerde draai te hebben gekregen. Het loonde dus dat Larian Studios, de ontwikkelaar van Divinty Original Sin II, hun schrijfteam had uitgebreid van één naar acht medewerkers. Dat zorgt eveneens voor een enorm positieve impact van de keuze van het ras en de achtergrond van je personage op de volledige verhalende koepel waarin het spel zich afspeelt. Het zit allemaal zo goed in elkaar dat er moeilijk iets op aan te merken valt.

Divinity Original Sin 2 is een turn-based RPG en sluit qua algemene stijl nog het beste aan bij oudere klassiekers als Baldur’s Gate. Er wordt daarom ook wel eens gesproken van een cRPG of classic RPG. De eerste uren en het eerste gebied van de game kan je zien als een tutorial waarbij je langzaamaan vertrouwd raakt met de besturing en de intentie van de game.

Het vechtelement verloopt op een rustige manier zodat je goed het overzicht bewaart van wat er precies gebeurt en of het, onder andere, verstandig is om magische spreuken toe te passen. Dat is zeker en vast nodig want het vechten is net als de rest van het spel enorm diepgaand en Divinity houdt de speler nier bij de hand om alles haarfijn uit te leggen. Zo heb je bijvoorbeeld twee soorten harnas: een gewoon en een magisch harnas. Beide types vereisen op zich al het gebruik van andere vaardigheden vooraleer je een tegenstander kan verslaan, vergiftigen, in slaap doen … en door dit harnas zijn bovendien veel van je vaardigheden initieel waardeloos. Je moet dus voortdurend afwisselen tussen de mogelijkheden van je verschillende personages tijdens een gevecht. In je gezelschap kan je namelijk spelen met maximaal vier personages. Tijdens de gevechten heb je de controle over iedereen en het wisselen tussen al je teamgenoten verloopt vrij soepel. Daarnaast spelen ook elementale effecten een belangrijke rol. Sommige van die effecten kan je zelf creëren, terwijl andere elementen samenhangen met de omgeving. Tijdens een gevecht kan je bijvoorbeeld een plas water bevriezen om extra schade te berokkenen aan de vijanden die in die plas staan of je kan een ton met explosief materiaal in lichter laaie steken om de tegenstand te laten branden. Je kan eigenlijk een heleboel doen met al die elementale effecten en gaan experimenteren met bijvoorbeeld het effect van een elektrische aanval op een gaswolk, het effect van zwarte kunsten op je omgeving, het verdampingseffect van water op de scherpschuttervaardigheden van je tegenstanders en ga zo maar door.

De diepgang die je vindt in het vechtsysteem trekt zich op alle mogelijke manieren door en je kan steeds zelf op zoek gaan naar de verschillende mogelijkheden die het spel biedt. Je hebt dus een enorm grote keuzevrijheid. Zo kan je iedereen die je tegenkomt - zelfs NPC's die jou een waardevolle missie kunnen bieden - om het leven brengen, maar bedenk goed dat, mocht je iemand vermoorden, dat een grote invloed kan hebben op het verdere verloop van een missie en op het moraal van je gezelschap. Verschillende personages kunnen zich bovendien bij jou aansluiten, maar niet iedereen heeft hetzelfde doel als jou voor ogen. Het is dan aan jou de taak om je missie tot een goed einde te brengen en ondertussen je gezelschap zo goed als het kan bij te staan in hun eigen, persoonlijke zoektocht, wraakmissie of queeste.

Daarmee hebben we lang nog niet alles gezegd over deze game. De waslijst is vrij immens. De origine (mens, elf, dwerg, ondode of amfibie) die je kiest heeft een effect op gameplay- en conversatiemogelijkheden gedurende de hele campagne, je kan leren praten met dieren, je kan leren teleporteren, je kan romances aangaan met je verschillende teamgenoten en omgekeerd, je kan je eigen campagne en avontuur aanmaken in een nieuwe simulatie-omgeving, enzovoort. Er valt zoveel te vertellen dat een review onvoldoende is om elk aspect te bespreken. Het belangrijkste dat nog te vermelden valt, is dat - ondanks de uitgebreide mogelijkheden - het niet per se overweldigend aanvoelt. Je hebt zelf de keuze aan welk tempo je de game ontdekt, en je kan er gerust voor kiezen om bepaalde aspecten van de gameplay te negeren als je je wil focussen op het verhaal. Op dat vlak is er trouwens, in vergelijking met de originele pc-versie, een nieuwe moeilijkheidsgraad bijgekomen genaamd Story. Deze moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat de kleine foutjes die je eventueel maakt, niet meteen worden afgestraft. En als je het niet ziet zitten om deze game volledig alleen uit te spelen, dan kan je ook in de multiplayer aan de slag met maximaal vier andere spelers. De mooiste toevoeging is dat deze game ook kan gespeeld worden in split screen met een vriend(in) vanaf de luie bank.

Divinity Original Sin 2 speel je van bovenaf, al kan je toch behoorlijk goed inzoomen om de wereld een beetje vanuit een derdepersoonsperspectief te bekijken. De wereld ziet er netjes en strak uit en alles is in het werk gesteld zodat enerzijds cruciale voorwerpen duidelijk afgelijnd worden, en anderzijds zodat de camera haast altijd in de ideale hoek kan ingesteld worden tijdens de tactische gameplay. De wereld van Rivellon is bovendien rijkelijk gevuld en bijzonder mooi gevarieerd. De ene moment dwaal je rond in een donkere kelder of in de krakende kajuiten van een schip, en  de andere moment neem je de wijde omgeving in je op gaande van feeërieke bossen en desolate stranden tot echoënde bergketens. Het sluit qua variatie in omgevingen aan bij andere beroemde RPGs als Dragon Age en The Witcher. Al moet je wel stellen dat de toon net iets humoristischer is dan in die laatst vermelde games.

De gesprekken met andere personages nemen een groot deel van je tijd in beslag en de dialogen worden daarom ook uitgebeeld in een soort boekformaat. De dialogen worden steeds ingesproken door het betere stemmenwerk en begeleid door een opvallend aanwezige verteller. Die verteller sluit goed aan bij de rest van de game want hij zorgt voor een sfeer die past bij het klassieke gevoel van dat Divinity tracht te creëren.

Zelfs de muzikale score is in al zijn aspecten het vermelden waard. Zoals gewoonlijk krijg je een combinatie van achtergrondgeluiden en een muzikale compositie die past bij de atmosfeer. Larian Studios ging echter een stapje verder om het geluid zo organisch mogelijk te maken. Iedere keer als je een plaats bezoekt dan zorgt een willekeurige generator ervoor dat het geluid steeds een beetje anders is, maar in lijn met de akoestiek en atmosfeer van het gebied. Daarnaast kan je het geluid ook zelf een beetje beïnvloeden, want bij de start van de game kies je een muziekinstrument dat je hoofdpersonage met zich meedraagt. Afhankelijk van je keuze, zal de soundtrack net iets vaker kiezen voor een geluid waarin je jouw muziekinstrument hoort. Het zijn dat soort kleine, haast onopvallende details dat deze Divinity Original Sin II doen klimmen naar een van de topgames van dit jaar.

Nadat de eerste Divinity Original Sin een ruim fanpubliek had vergaard, besloot de ontwikkelaar om, onder andere via Kickstarter - volop te luisteren naar de input van diezelfde fans om hun tweede game te maken. Die aanpak heeft geloond want Divinity Original Sin 2 is een subliem liefdesproject geworden en weet zijn voorganger te overstijgen op allerlei vlakken. Het verhaal trekt je mee en voelt volledig organisch aan in lijn met de origine van je hoofdpersonage, de gameplay is enorm uitgebreid en zodanig slim ontworpen dat je de game op uiteenlopende manieren kan spelen, en het audiovisuele plaatje verheft het geheel naar een ongezien niveau zodat deze klassieke RPG het haast uitgestorven genre weet te (her)definiëren in een moderne tijd.

Divinity Original Sin II is bovendien goed te spelen voor zowel de beginners als de ervaren gamers en is daarom een aanrader voor allerlei gamers, of je nu vaak een RPG speelt of niet. Al kan het voor de beginnende gamer lastig zijn om meteen door te hebben welke aanpak ze moeten hanteren om het meest effectief te zijn in hun missieverloop.

• Er is een enorme keuzevrijheid op alle vlakken
  • Alle personages hebben een eigen agenda
  • Alles klopt aan deze game, de gameplay, de atmosfeer, het verhaal …