Awesomenauts Assemble!

Je kan deze game indelen onder het type 'MOBA'. Wat dat precies is, kan je hier lezen!

 

Aangezien er geen verhaal is krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

Gameplay


What's in a MOBA?


FPS, (J)RPG, MMORPG... Dit zijn allemaal afkortingen die ons bekend in de oren klinken. Awesomenauts Assemble! daarentegen is een MOBA. De afkorting staat voor Multiplayer Online Battle Arena. Dit betekent dat je als lid van een team moet samenwerken om een bepaalde doelstelling te behalen alvorens het (of één van de) vijandelijke team(s) dat doet.

In deze game betekent dit concreet dat je de rol aanneemt van één van de Awesomenauts. Je bent ofwel bij het rode, ofwel bij het blauwe team en je speelt op een symmetrische map. Het doel is om het vijandelijke boorplatform te vernietigen vooraleer het jouwe vernietigd wordt. De matches zijn steeds 3 VS 3 plus een heleboel kleinere assisterende robots. De boorplatformen worden ook nog verdedigd door turrets. Dit zijn grote torens met machinegeweren die je eerst moet vernietigen om een doorgang te creëren. De robots dienen grotendeels als afleiding voor de vijandelijke turrets, waardoor je - als Awesomenaut - dan gemakkelijker schade aan deze kan aanrichten. Deze schade richt je aan met de vrijgespeelde vaardigheden die je netjes onderaan je scherm kan zien. Elke actieknop heeft een daarbij horende functie.




Tactisch


Op zich klinkt het allemaal niet zo moeilijk: je bent een kerel van een team en je moet wat torentjes en een boorplatformpje vernietigen. Aangezien je deze game steeds online speelt, zouden je tegenstanders dat ook kunnen denken. Niets is echter minder waar. Het is van groot belang om met je team samen te spelen, want als je Rambo-gewijs gewoon op je doel afstormt, zal je zeker het bijltje erbij neerleggen, dit in het nadeel van je team. De ontwikkelaars hebben dan ook enkele basiscommando's verstopt onder de richtingspijltjes. Zo is het van belang om te weten wanneer je moet verdedigen, én wanneer je moet aanvallen.

Wanneer een speler zijn verbinding verliest, óf als er niet genoeg spelers gevonden zijn, worden de resterende 'Awesomenauts-plaatsen' ingenomen door AI. Deze weet verdomd goed wat hij moet doen, dus hij moet zeker niet beschouwd worden als lapmiddel. De ontwikkelaars hebben hierover duidelijk goed nagedacht.


Split-screen met drie.


Solar


Tijdens je match zal je Solar verdienen. Dit is de munteenheid in de game. Hiermee kan je je arsenaal vrijkopen in de winkel, alsook upgrades voor je wapens. De beschikbare upgrades kan je initieel niet zelf kiezen. Wanneer je echter wat in level gestegen bent, kan je deze kiezen bij aanvang van de match. De upgrades zijn van groot belang, want deze kunnen een boost betekenen voor je levensbalk, of je kan ook opteren om meer schade uit te delen.

Na elke match zal je ook XP vergaren, waardoor je in level kan stijgen. Hiermee speel je dan weer nieuwe personages (Awesomenauts) vrij, of andere upgrades die je kan selecteren in het begin van elke match.

Verschillende rollen


Elke Awesomenaut krijgt enkele - twee of drie - rollen toebedeeld, waardoor je toch al weet met wat voor personage je te maken krijgt.

  • Moordenaar: brengt op korte tijd veel schade toe, sommigen kunnen ook onzichtbaar worden;
  • Vechter: kan wat schade toebrengen, maar vooral incasseren;
  • Tank: meestal traag en log, maar kan grote schade toebrengen;
  • Pester: zorgt ervoor dat de tegenstander debuffs krijgt, zoals bijvoorbeeld voor enige tijd trager bewegen, of dat er geknabbeld wordt aan de levensbalk;
  • Gebiedscontroleur: kan een gebied van vijanden vrijwaren door bijvoorbeeld het gebruik van mijnen;
  • Ondersteunend: zorgt voor een aanvulling van de levensbalk, of buffs aan vriendschappelijke Awesomanauts;
  • Groepencontroleur: houdt een groepje vijanden in bedwang, door bijvoorbeeld het gebruik van stasisvelden;
  • Schade expert: richt op korte tijd grote schade aan;
  • Explosief: houdt van zijn explosieven;
  • Initiatiefnemer: kan vooral de robots helpen om de turrets te bereiken.

Het is aan jou om te kiezen welke rol (of combinatie van rollen) jou het beste ligt.



Graphics & Sound


De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om de grafische stijl cartoonesk te houden. Op zich is dat geen verkeerde keuze, want soms kan het vrij druk worden op het slagveld. Door de graphics kan je jezelf toch nog onderscheiden. Deze stijl zorgt ook voor een bepaalde aantrekkingskracht, en geeft de indruk simpel bespeelbaar te zijn, wat het zoals je al hebt kunnen lezen, niet is.
De soundtrack van de game en de geluiden van de verschillende personages zijn, net zoals de grafische stijl, zeer simpel en kinderlijk gehouden. Het is niet echt storend, maar schiet ook niet boven de middenmoot uit.

Conclusie - Kinderlijk uitzicht, strategische inhoud


Wanneer ik de game voor de eerste keer opstartte, dacht ik dat het 'a peace of cake' ging worden. Tot ik effectief begon te gamen... Je moet er op voorbereid zijn dat je de eerste keren zal verliezen, big time. Maar na een tijdje zal je de verschillende personages beter leren kennen en er eentje kunnen uitkiezen dat perfect bij je past. Het is optimaal als je deze game met vrienden (offline/online) kan spelen wegens de communicatie. De ontwikkelaars hebben wel wat basiscommando's onder de richtingstoetsen geherbergd, maar veel hangt af van de mensen met wie je speelt.

Pluspunten


  • MOBA is eens wat anders
  • Veel keuze uit Awesomenauts
  • Split screen functie


Minpunten


  • Té afhankelijk van vreemden
  • Dreigt repetitief te worden




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
7.8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
6.5/10
Duur
8/10

Awesomenauts Assemble!

Release
wo 24 dec, 2014
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
SOEDESCO
Ontwikkelaar
Ronimo Games

Score

Verhaal
7.8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
6.5/10
Duur
8/10