Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair

Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair is een remake van het eerder op PS3 verschenen Earth Defence Force 2025. Geslaagd of toch niet? Dat zochten wij voor jullie uit.

In onze review van Earth Defence Force 2025 kan je lezen dat wij niet erg lovend waren over de game. EDF 4.1 brengt met meer missies, wapens, vijanden en enkele verbeteringen hopelijk beterschap met zich mee.

Zeven jaar nadat het EDF - een groots leger dat instaat om de aarde te beschermen - alle reuzeninsecten en aliengespuis had vernietigd, blijkt er toch weer een inval te zijn op aarde. De vijand is sterker en meer geëvolueerd dan ooit. Het is jouw taak als soldaat om dit alles nogmaals te verhinderen.

Het verhaal is niks meer dan een slechte B-film. Het wordt ook nooit echt uit de doeken gedaan. Enkel wat radio gebrabbel tijdens de missies legt uit wat er aan de hand is. Om vele hordes grote vijanden af te knallen heb je dan ook niet altijd een reden nodig.

Jij neemt dus de rol aan van een Earth Defense Force soldaat. Alles speelt zich af in third-person-view en je hebt de keuze uit vier verschillende klassen, elk met hun eigen speelstijl. De Ranger is de doorsnee grondsoldaat. Terwijl de vrouwelijke Wing Diver dan weer het luchtruim kan opzoeken om gespuis af te knallen. De Air Raider is de ondersteunende klasse van het gezelschap en kan voertuigen oproepen. Als laatste hebben we nog de Fencer. Deze kan gezien worden als de tank-rol. Hij kan best tegen een stootje en doet veel schade, maar is wel traag.

Aan munitie is er geen gebrek, je hebt er ongelimiteerd en dat is maar best ook. Hetzelfde geldt voor de schietijzers, tal van verschillende wapens en granaten tot zelfs grote mechs kunnen verkregen worden. Hiervoor zal je echter serieus mogen grinden, daardoor is de EDF franchise waarschijnlijk ook zo populair in bepaalde doelgroepen. Een klassiek level-systeem is nagenoeg onbestaand en je zal mogen hopen dat de RNG goden je gunstig gezind zijn. Wanneer je de vele vijanden een kopje kleiner maakt, laten ze drie mogelijkheden van loot vallen in de vorm van kisten. De ene zijn om je gezondheid aan te vullen, terwijl de andere pantsers (armor) bevatten. Van deze laatste zal je doorheen de game dus massa's mogen verzamelen om je personage beter te kunnen beschermen. Als laatste droppen ze ook verschillende wapens met een level-vermelding. Vaak zal je dus wapens krijgen die niet beter, of zelfs slechter zijn dan je huidige. Er zijn vijf verschillende moeilijkheidsgraden. Door op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen verhoog je wel de kans op betere loot.

EDF 4.1 bevat in ieder geval genoeg content. Naast het groot en uitgebreid wapenarsenaal zijn er honderd missies. Al is het doel - alles uitroeien wat je tegenkomt - altijd hetzelfde, toch zorgen de verschillende omgevingen en vijanden voor genoeg diversiteit. Dit alles is speelbaar alleen, in splitscreen of in 4 player co-op. Er is ook een PvP modus aanwezig, al is deze enkel beschikbaar in splitscreen. Online is waar je de meeste vreugde zal beleven met EDF 4.1. Dit is zeer goed uitgewerkt en door middel van de D-pad kan je ook communiceren met je collega's EDF soldaten.

Op audiovisueel vlak zal EDF 4.1 ook geen prijzen in de wacht slepen. De game ziet er verouderd uit vergeleken met de hedendaagse standaard. Het feit dat er enorm veel grote vijanden en mechs op je scherm te zien zijn en dat de omgeving vernietigbaar is, zal daar ook wel voor iets tussen zitten. Al zijn de animaties van een instortende omgeving nogal pover. Grote flatgebouwen zakken als kaartenhuisjes in elkaar en vervolgens liggen grote stukken beton voor enkele seconden op de grond. De framerate houdt redelijk stand, toch genoeg om geen invloed te hebben op de speelbaarheid.

De gesproken en veel herhaaldelijk dialogen komen ook enerverend over. Dit zowel tijdens de schietpartijen en in de menu's. Al zitten er enkele grappige dialogen tussen ook. Zo is er bijvoorbeeld een medesoldaat die aarzelend tijdens het heetst van de strijd vraagt of hij terug mag keren omdat hij zijn lunchpakket is vergeten. Het constant geschreeuw - EDF, EDF - werkt dan ook goed in op je gemoedstoestand. Ik betrapte mezelf er op dat ik na een speelsessie soms ook spontaan EDF begon te roepen. De muziek brengt ook niks speciaals, al blijft het ook in je hoofd hangen.

Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair is een zodanig slechte game dat het eigenlijk toch goed is. Je merkt dat de game niet doelt om au sérieux genomen te worden. Met enkele vrienden kan EDF 4.1 ongetwijfeld voor vele uren breinloos knalplezier zorgen, al zijn er andere alternatieven op de markt. Sommige van de ontwerpkeuzes zijn wat vreemd. Toch weet de game iets speciaals te brengen en bevat het veel content, iets wat in sommige shooters tegenwoordig ontbreekt. Het is een niche product die niet iedereen zal kunnen bekoren. Koop deze titel dan ook alleen maar als het jou aanspreekt. Anderen kunnen het eventueel voor een zacht prijsje in huis halen en toch positief verrast zijn. Het is toch iedereen zijn kinderdroom om de wereld te redden van grote mutanten, of niet?

• Splitscreen
  • Eindeloos knalplezier

• Audiovisueel achterhaald