Ether One

Deze Ether One was destijds gratis bij Plus, en is er nu in de vorm van een steelcase versie die ongeveer € 20 kost.

In een alternatief verleden hebben wetenschappers in 1944 uitgedokterd hoe zij bepaalde delen van de hersenen beter kunnen voorstellen. Zij zijn ook van oordeel dat met het manipuleren van bepaalde herinneringen, men in staat zou zijn om bepaalde ziekten te genezen.

In het huidige leven ben jij een Restorer, in dienst van de Ether Institute of Telepathic Medicine. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het omploegen van iemands herinneringen om hem/haar te genezen van een ziekte. De game speelt zich af in een havenstadje, of beter gezegd in de geheugenafdruk van een dame, die we leren kennen als Jean. Het is aan jou om delen van Jean's cruciale herinneringen te zoeken en je een weg te banen naar specifieke, blauwgloeiende stenen. Deze stenen zijn manifestaties van haar dementie en het is aan jou om deze te elimineren. Tijdens je virtuele tocht wordt je af en toe bijgestaan door je chef, Phyllis. Zij geeft je meer inzicht inzake de techniek, en laat je weten wat de Raad van Bestuur van je verlangt.

Terwijl je het verhaal doorloopt kom je meer en meer te weten over jezelf, de rol van Jean en dergelijke meer. Het mag gezegd worden dat deze bol staat van de plotwendingen, maar om spoilers te vermijden gaan we hier niet dieper op in.

Gameplay - Puzzle All The Way

De gameplay is doorheen de game steeds hetzelfde. Je moet puzzels, in first-person-view, oplossen en je weg banen door de verschillende gebieden. Wanneer je alle deelherinneringen hebt gevonden, die zich in die realiteit manifesteren als lintjes, kan je een nieuwe herinnering vrijspelen. Per level (van in totaal vier levels) zijn er twintig te verzamelen lintjes. In deze nieuwe herinnering zal je dan alles moeten belichten met het fototoestel dat tot je ter beschikking staat.

Het behalen van deze lintjes is op zich niet vrij moeilijk, echter zorgt het vrijspelen voor de optionele herinneringen voor wat meer activiteit in onze grijze massa. Zo kan je ook in die bepaalde realiteit projectoren repareren. Dit doe je door een puzzel, die zich in de nabijheid bevindt, op te lossen. In het begin zijn deze puzzels kinderspel, maar de moeilijkheidsgraad stijgt exponentieel. Jammer genoeg zijn alle hulpmiddelen om bepaalde puzzels op de lossen niet even duidelijk. Zo moet je een postzegel plakken op een brief, echter ziet de postzegel er eerder uit als een speelkaart. Zo kan je ook veel sleutels vinden, maar niet evenveel gesloten deuren, en zo meer.

Je kan als Restorer ten allen tijde teleporteren naar een plaats die 'The Case' noemt. Dit is eigenlijk een soort centrale plaats waar je voorwerpen kan verzamelen, of gevonden herinneringen nog eens afspelen. Hier kan je ook zien hoeveel lintjes je in de verschillende levels verzameld hebt.

De grafische kwaliteit van deze game is niet echt goed te noemen, echter voldoende voor dit type game. Verwacht hier geen scherpe aflijning, maar een soort aquarel-achtige omgeving. Jammer genoeg komen alle voorwerpen niet goed tot zijn recht in de game, wat sommige puzzels extra moeilijk maakt.

Het geluid kunnen we dan weer goed noemen. Je hoort de typische geluiden die je verwacht te horen in een havenstadje - de wind, de zee, ... - en doorheen het verhaal wordt je vergezeld door de stemmen van je baas en van de dame in wiens hoofd je aan het rondneuzen bent. Van een soundtrack is geen sprake, al hoor je wel een typisch geluidje wanneer je je in de buurt van een lintje bevindt, of wanneer je een puzzel oplost.

Deze game speel je uit in ongeveer zes uur, wat dan nog meevalt gezien de ratio speelduur/kost. Deze game kan je tussendoor spelen als je even nood hebt aan een rustige game, met een degelijk verhaal. Gelukkig zijn de puzzels optioneel, want menig gamer zou problemen hebben om deze op te lossen.

• Degelijk verhaal
  • Sfeervolle game

• Puzzels soms niet duidelijk / te moeilijk