Mass Effect Legendary Edition

Na Andromeda heeft EA besloten om ons te verblijden met de originele Mass Effect-trilogie, gebundeld in een Legendary Edition. Enjoy!

De trilogie draait rond een soldaat, later commander, Shepard. In een verre toekomst is de mensheid erin geslaagd om het ruimtereizen ietwat onder de knie te krijgen, met behulp van buitenaardse technologie, het zogenaamde Mass Effect. In die toekomst heeft de mensheid verschillende andere rassen ontmoet en krijgen zij zelfs toegang tot de Citadel, een soort groot ontmoetingscentrum in de ruimte. Shepard krijgt toegang tot de Normandy, het neusje van de zalm van de menselijke vloot om een incident te onderzoeken. De bal gaat aan het rollen en hij ontdekt een waar complot tegen al het organische leven. Hij komt Saren al snel op het spoor, een Spectre, die samen met de Geth - een elektronisch ras - ervoor wil zorgen dat een oud machineras, de Reapers, opnieuw zijn opmars maakt in ons universum. Gelukkig krijgt Shepard ook  de status van Spectre, dit is een soort politie die niet tussen de legale lijntjes dient te kleuren.

De Legendary Edition bevat naast de drie games ook alle DLC, die mooi verweven zijn in de game. Je zal bijvoorbeeld zelden door hebben dat je eigenlijk met een stukje DLC bezig bent, ten opzichte van het oorspronkelijk spel. Het verhaal heeft de nodige plotwendingen en mysterie om je tientallen uren gekluisterd aan het scherm te houden.

De games kunnen gemakkelijk beschreven worden als third person shoot and cover, beladen met een RPG-gedeelte. De missies vat je aan met twee teamleden, die je elk afzonderlijk instructies kan geven. Je kan ervoor zorgen dat ze een specifieke vijand belagen, en de daarbijhorende krachten en wapens selecteren. Je kan er ook voor kiezen om de AI zelf te laten beslissen wat er gebeurt, en dat gebeurt op een zeer degelijke manier. De teamleden zullen bijvoorbeeld niet lompweg ergens blijven staan, maar zullen ook een bijdrage leveren.

Je zal Shepard en zijn kompanen kunnen uitrusten met gevonden, of gekochte, uitrusting, en die uitrusting dan nog veelal verder uitbreiden met de daarbijhorende onderdelen. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om tegen machinale vijanden een bepaalde modificatie te gebruiken, tegenover een andere die meer schade toebrengt aan 'organisch leven'. Verder zal je ook je personage ontwikkelen door te investeren in de verschillende skill trees. Op die manier zal je niet enkel een grotere levensbalk hebben, maar zal je bijvoorbeeld ook beter kunnen omgaan met een bepaald wapen, kracht, en dergelijke meer.

Naast het uitrusten en opwaarderen van je personage, zal je ook keuzes moeten maken. Deze kunnen een gevolg hebben voor het verdere verloop van het spel en de interactie tussen verschillende NPC's. Zo vorm je als het ware steeds je eigen, unieke personage. Een leuke gimmick is dat je ervoor kan kiezen dat de keuzes van de vorige spellen overgedragen worden naar de huidige. Op zich heb je dan één grote game, die, als je er alles wil uithalen, gemakkelijk meer dan honderd uren kan duren. Tijdens die honderd uur zal je niet alleen hoofdmissies, maar ook zijmissies kunnen afwerken. Shepard zal het bekende universum afreizen en vele planeten onderzoeken. Dit doe je meestal met een pumped up marsrover, die je toegang geeft tot de meest uitgebreide landschappen. Hier zal je weer points of interest moeten onderzoeken, en kan je veelal één van die zijmissies voltooien.

Wie al een spel van de reeks heeft gespeeld, hetzij de eerste of de laatste (Andromeda) weet dat de graphics niet het sterkste onderdeel van de reeks zijn. Vooral de gezichtsuitdrukkingen zijn soms lachwekkend. Op vlak van omgeving en vormgeving zit het dan wel weer snor. De soundtracks zijn zeker een bijdrage tot de game, zeker bij het exploreren van het universum. Ook mag er een pluim gegeven worden voor de voice over.

Er zullen maar weinig gamers zijn die het fenomeen Mass Effect niet kennen en vele gamers zullen met alle plezier nog eens die nostalgie willen beleven. De trilogie, waarvan de eerste game toch bijna 15 jaar oud is, houdt zeker stand in het current gen geweld. Wie Mass Effect nog niet heeft gespeeld staan grote verassingen te wachten.

• Verhaal!
  • Mooie balans tussen actie/RPG/exploratie

• Nog steeds de vreemde gelaatsuitdrukkingen