Zombie Army Trilogy

WO II shooters en zombiegames, we hebben er al heel wat de revue zien passeren. Of moeten we deze combinatie van de twee toch een kans geven?

Rebellion games brengt met Zombie Army Trilogy, kortweg ZAT (wat niks te maken heeft met het gebruik van meerdere alcoholische dranken), een geremasterde versie van Nazi Zombie Army één en twee, plus een nieuw derde deel naar onze teergeliefde console. Oorspronkelijk waren de eerste twee delen een standalone spin-off van Sniper Elite V2 op pc.

Berlijn 1944, het einde van de oorlog en de val van Adolf Hitler en zijn Germaans rijk is nabij. Als laatste wanhoopsdaad heeft hij nog één geheim wapen, een relikwie waarmee hij occulte rituelen kan uitvoeren om zo de doden terug tot leven te wekken en te laten vechten in zijn naam.

Alles loopt echter niet volgens plan want Hitler wist niet dat er drie relikwieën bestaan die samen de sleutel vormen om controle uit te oefenen over de zombies. In de derde episode moet jij op zoek gaan naar de 'book of souls' om deze lugubere taferelen voor eens en altijd te laten ophouden.

Verwacht je hier niet aan een meeslepend verhaal met plotwendingen. Mede doordat de game is opgemaakt in verschillende episodes met missies die je naar eigen wil door elkaar kan spelen, is het verhaal slechts een overkoepelende setting zodat jij een reden zou hebben om nazizombies een kopje kleiner te maken.

De gameplay is best te vergelijken met de Left 4 Dead series, terwijl je van punt A naar punt B manoeuvreert, moet je onderweg de nodige zombies afknallen. ZAT maakt ook gebruik van 'safehouses', daar heb je een checkpoint en de mogelijkheid om je te bevoorraden met munitie of de mogelijkheid om te wisselen van wapens. Aan wapens is er geen gebrek: je krijgt de keuze tussen verschillende WO II schietijzers. Je hoofdwapen is een (sniper) rifle, deze kan je zowel via scope (aim down the sight) of via crosshair hanteren. Als je 'scoped' en op R1 drukt maak je de longen leeg waardoor je accurater kan schieten. Submachine guns of shotguns zijn je secundaire wapens die vooral gebruikt worden voor close quarter combat. Ten slotte heb je nog een pistool ter beschikking. Bovendien helpen een heel resem aan springtuig  je een weg te banen door de hordes nazi's: granaten, dynamiet, tripwire-mines,... Deze zijn vooral handig om grote groepen uit te schakelen.

Dit alles speelt zich af in third person view en het personage laat zich vlot bedienen. Wanneer je het slagveld betreedt kan je kiezen tussen acht verschillende figuren, elk met hun eigen look en achtergrondverhaal doch verandert dit niks aan de gameplay. De X-ray-cam van andere 'Sniper Elite'-games is ook aanwezig en levert soms mooie taferelen op.

Waar het bij ZAT vooral om draait is de 4-player co-op. Alle 15 missies zijn te spelen via 'match making' of 'private session', idem voor de horde mode waar je de gebruikelijke golven van vijanden moet overleven. Hiervoor zijn er vijf verschillende mappen ter beschikking. Je kan natuurlijk ook alleen door de straten van Berlijn trekken. Naargelang de moeilijkheidsgraad ben je al vlug een uur bezig om een missie te voltooien. De variatie in leveldesign en omgevingen, alsook de diversiteit aan vijanden zorgen ervoor dat alles boeiend blijft. Tevens vergroten de collectibles, die niet makkelijk te vinden zijn, de herspeelbaarheid.

Regelmatig verschijnt er een geel balkje op je scherm die je trophy progress toont, en alle statistieken worden uitgebreid  bijgehouden. Niks nieuws, maar een leuke toevoeging. Combo's en leaderboards zijn ook aanwezig, tijdens 4-player co-op worden deze steeds op het scherm getoond, wat voor een leuke onderlinge competitie zorgt. In het nieuwe derde deel is er ook meer interactie met verschillende NPC's en zijn er andere hilarische toevoegingen, zo worden alle 'safe houses' aangeduid met een smiley en in deel drie ontmoet je effectief de schilder van deze.

Voor het geluid word er gretig gebruik gemaakt van de ingebouwde speaker in je dualshock 4 controller. Dit komt in combinatie met Duits accent-schreeuwende zombies en een prachtige soundtrack waardoor het geheel soms angstaanjagend overkomt.

Lichtinval en mist worden mooi gebracht. De graphics zien er goed uit, maar zijn niks speciaal vergeleken met de hedendaagse normen. Een noemenswaardig feit is de mogelijkheid om de game volledig in 3D te spelen en de optie om een soort zwart-wit met grijze blur te activeren zodat je precies naar oude archiefbeelden kijkt. Zeker een aanrader om zo te spelen.

De combinatie van geluid en het vervallen Berlijn waar je constant geconfronteerd wordt met bloedvergiet en duivelse rituelen scheppen een enorme mooie sfeer, het komt over als een B cultfilm.

Zombie Army Trilogy brengt niks nieuws, maar wat het doet is bijster goed. De game zal waarschijnlijk niet iedereen evenveel aanspreken door het vele 'gore' en het 'been-there-done-that' gevoel maar het is zeker een aanrader. 4-player co-op met vrienden blijft altijd leuk. Rebellion heeft met ZAT, de eerste game die ze zelf uitgeven, niet zomaar klakkeloos een 'port' gemaakt, maar tijd en passie in hun product gestoken. Dit is het best merkbaar in het nieuwe derde deel.

• 4 player co-op
  • Grote replay waarde
  • Tal van toevoegingen in deel 1 en 2