Yakuza: Like a Dragon

Na Yakuza 6 zou, na drie volledige generatie consoles, een einde aan het verhaal van Kiryu komen en een nieuw tijdperk zich aanwenden voor een nieuwe lijn aan Yakuza-games. Met Yakuza: Like a Dragon gooit Sega nu voor het eerst het roer om. We waren dan ook benieuwd wat dat zou geven.

Voor het eerst zien we geen Kazuma Kiryu in de hoofdrol, maar een jonge Yakuza genaamd Ichiban Kasuga. Als baby achtergelaten en opgegroeid in een badhuis, behoort hij tot één van de vele kinderen die als het ware opgegroeid zijn op straat. Na een aanvaring met de Yakuza tijdens zijn tienerjaren wordt zijn leven gered door Tojo Clans Arakawa familie, waarna hij zelf lid wordt van de bende. Op een dag wordt hij door de patriarch van de familie, Masumi Arakawa, gevraagd de schuld van een moord op zich te nemen en zo de familie te redden. Jong en naïef gaat Ichiban akkoord, gezien Masumi diens leven ooit al redde, en zit hij 18 jaar achter het tralies. Eenmaal de gevangenis verlaten, ziet de wereld er volledig anders uit.

Oude, bekende gezichten zijn verdwenen, alle winkels zijn veranderd, de Yakuza is minder aanwezig en er zijn, jawel, smartphones. Het leven is aanpassen voor Ichiban, maar er is hoop. Hoewel verbannen van de Arakawa familie had de pater familias een belofte gedaan en zou hij Ichiban bij zijn vrijlating opvangen. Echter, in die 18 jaar tijd is er voor Masumi heel wat veranderd en behoort hij zelfs niet meer tot de Tojo clan. Een aanvaring is onvermijdelijk, waarna Masumi een kogel door de borstkas van Ichiban schiet. Laatst genoemde overleeft, wonder bij wonder, het voorval en is nu vastberaden - met de hulp van nieuwe vrienden - uit te pluizen wat er allemaal gaande is.

Yakuza: Like a Dragon vertelt een aangenaam verhaal met een gezonde mix aan absurde humor en serieuze gebeurtenissen, zoals we dat van de andere titels uit de reeks gewend zijn. De game onderscheidt zich echter volledig van de rest door het introduceren van RPG-elementen. Loop je enkele straatboefjes tegen het lijf, dan kan je niet aan het buttonbashen gaan, maar zal je netjes jouw beurt moeten afwachten alvorens een flinke muilpeer uit te kunnen delen. Het turn-based gevechtssysteem is er eentje dat we goed kennen uit meer traditionele RPG’s, maar wel snel went bij Like a Dragon.

Het meest typerende zal niet, vooral na verloop van tijd, het uitbreiden van je gezelschap zijn en hen voorzien van goede uitrusting, maar strategisch inzicht verwerven. Elke personage heeft zijn/haar kenmerken en die zal je, elk om beurt, goed moeten uitspelen om moeilijkere gevechten in jouw voordeel te kunnen beslissen. Speciale aanvallen zal je, op basis van je MP-metertje, ook kunnen gebruiken om nog meer schade toe te richten, wat van het geheel een erg aangename en goed doordachte game maakt om te spelen.

Wie al dat vechten na een tijdje beu geraakt, kan de hoofdmissies snel even opzij laten liggen en altijd zijmissies aangaan. Deze, meestal grappige opdrachten om uit te voeren, liggen volledig in lijn met die uit de vorige Yakuza-games waardoor fans zich niet snel zullen vervelen. Wil je nog wat extra afwisseling, dan kan je jezelf in de stad vermaken in de arcadehallen of een van de vele minigames uitproberen.

We konden Yakuza: Like a Dragon nog niet op de PlayStation 5 in zijn volle glorie uitproberen, wat ook totaal niet erg blijkt te zijn. De game ziet er goed uit en kent enkel verdwijnende personages in de achtergrond bij cutscènes. Eigenaardig, maar het is geen storende factor. Op vlak van audio zijn de Engelse ondertitels en Japanse voice-acting terug ‘on point’. Wie trouwens liever geen Japanse stemmen hoort, kan voor het eerst ook Engelse audio selecteren in het menu, al raden we bij Like a Dragon aan toch het origineel te behouden.

Het was even afwachten wat een nieuw hoofdpersonage en vooral een aangepast gevechtssysteem ging teweegbrengen, maar uiteindelijk weet Sega opnieuw te scoren met Yakuza: Like a Dragon. Wij zijn fan van Ichiban!

• Charismatische nieuwe personages
  • Turn-based RPG gameplay
  • Humor blijft top