MotoGP 14

MotoGP heeft zijn jaarlijkse afspraak niet gemist en begint aan zijn next-gen-opmars. Maar is deze geslaagd?

Jij bent een nobele, onbekende en beginnende racer. Je start zoals normaal onderaan de ladder bij Moto3 en het is jouw taak om op te klimmen en te racen met de besten der aarde.
Ziedaar, het verhaal in een notendop! Net zoals bij zovele racegames (en zeker bij simulaties wordt er weinig tot geen aandacht geschonken aan het verhaal. Je start hoe je bent en je begint te racen. That’s all folks!

Deze game is een simulator, en dat merk je. Voor een beginneling zoals ondergetekende is  het moeilijk om niet alleen de motor recht te houden, maar om ook nog eens een top 10 plaats te veroveren lijkt in het begin onbegonnen werk. Wanneer je je bocht wat te scherp neemt, of met je achterwiel in het gras beland zal je negen op tien kansen het asfalt kussen. Alles is ook nog eens sterk afhankelijk van welke motor je bestuurt. Als je bij sommige motoren het gas volledig opendraait kan je achterwiel beginnen slippen waardoor je opnieuw de grond opzoekt en zo weer kostbare plaatsen verliest… Frustratie alom!

Besturing

Dit is waar het allemaal om draait bij een racesimulator, en dit gaat vrij goed. Zo geef je gas met R2 en rem je af met L2, maar het kan veel verder gaan dan dat…

Wanneer je nieuw bent met de reeks, of met het genre, is het handig dat sommige dingen automatisch gebeuren, zoals schakelen, je kleiner maken of zelfs de grip die je hebt na het nemen van een bocht. Echter zal de ervaren speler ervoor opteren om deze handelingen allemaal zelf te doen, dus handig voor hen, kan je zelf kiezen welke opties je al dan niet gebruikt. Zo kan je ervoor kiezen om zelf te schakelen, maar dat de racer zich automatisch kleiner maakt bij het berijden van een rechtlijnig parcours, of omgekeerd.

De game maakt nog andere toegevingen naar niet-professionelen. Zo is het mogelijk om na een actie die niet bepaald goed voor je was, de game enkele seconden terug te spoelen. Hierdoor kan je wat meer vertragen, net wat sneller gaan of een ander deel van de baan opzoeken zodat dat ene slippertje of valpartij kan vermeden worden. Een andere toegeving is het feit dat je de ideale lijn kan zien. Het is raadzaam om deze lijn zoveel mogelijk te volgen en door middel van kleurindicaties kom je te weten of je je snelheid moet aanpassen, of niet.

Offline – Veel, heel veel modi

Deze game bevat veel modi, zeer veel modi. Zo heb je de klassiekers die voor zich spreken: Instant Race, Grand Prix, Championship, Career, Real Events 2013, Challenge The Champions, Time Attack en Safety Car Mode. Alhoewel de meeste voor zich spreken zullen we de nieuwe, of minder goed begrijpbare even kort uitleggen.

• Real Events 2013: In deze modus kan je alle verschillende races van vorig seizoen naspelen. Je krijgt een specifieke racer toegewezen, alsook specifieke voorwaarden waaraan je moet voldoen om te winnen, alsook specifieke voorwaarden die niet mogen voldaan zijn.
  • Challenge the Champions: Deze lijkt zeer goed op de vorige modus, en zal je ook verschillende challenges voorschotelen, echter zitten in deze challenges ook fictieve.
  • Safety Car Mode : Dit is een toevoeging ten opzichte van MotoGP 13 en deze laat je toe om het parcours af te leggen met een auto. Dit lijkt een zeer overbodige toevoeging aangezien het om een racegame gaat met motoren.

Multiplayer

• Splitscreen: Heb je iemand gevonden die je wil overtroeven, maar heeft hij/zij de game niet? Geen probleem: nodig deze eenzame uit om op je zitbank deel te nemen aan verschillende races.
  • Online Multiplayer : Dit kan de beste modus zijn van de game. Zo kan je met maximaal zes vrienden – of minder, maar dan race je met AI – kleine races voltooien, alsook deelnemen aan kampioenschappen en dergelijke. Met een goede headset en voldoende vrienden fun verzekerd!
    Een minpuntje van deze modus is dat de fans van het motorrijden hier een voordeel hebben. Zo weten zij welke racer én welk team de beste motoren heeft. Zo zal een leek gewoon iemand kiezen op basis van het uiterlijk en niet op zijn performantie. In mijn ogen zou het eerlijker zijn dat elke gamer zijn online level moet opbouwen en zo zijn racer en motor kan upgraden/verkopen. Zo weet iedereen beter wat hij/zij onder hem heeft.

Pimping the Bike

Bij het deelnemen aan de wedstrijden, zal je in staat zijn om datablokken te vinden. Deze moet je dan gebruiken om onderdelen (die je zelf kan kiezen) van je motor te verbeteren. Enig en wel groot minpunt: je weet niet wat je precies verbetert. Zo kan je bijvoorbeeld je motor (engine) upgraden, maar je weet niet op welke manier. Zal hij sneller accelereren, of zal zijn maximumsnelheid hoger liggen? Daar heb je dan het raden naar.

Grafisch gezien moet deze game voor geen enkele andere onderdoen. Wanneer je aan het racen bent zijn zowel racer als motor mooi afgewerkt. Van de verzichten zie je wel niet veel, maar daar snor je toch voorbij en het is ook eerder aangewezen om niet naar iets anders te kijken dan je baan. Het is wel jammer dat soms je racer (of beter gezegd: delen ervan) verdwijnen in het decor. Naast de grafische upgrade is ook het geluid verbeterd. Zo kan je nu de verschillen horen tussen bijvoorbeeld een Honda of een Yamaha en hoor je een groot verschil tussen de motoren in de moto3 ten opzichte van de motoGP klasse.
Naast de stem van de commentator voor en na de race is er niet veel geluid aan, maar in een simulator is dit vrij normaal.

Conclusie – Voor de fans!

Deze game is er voor de fans van het motorrijden of voor de fans van racesimulators. Iemand die graag arcaderacers speelt of gewoon geen interesse heeft in het motorrijden laat deze beter links liggen. Degenen die er zich toch aan zouden wagen bijten vooral in het begin hun tanden stuk en zullen een goed uithoudingsvermogen moeten tonen om verder met deze game aan de slag te gaan. Waarom? In het begin kan je je amper recht houden en lijkt een top 10 plekje zo veraf dat je denkt dat het onmogelijk is. De races duren lang en zijn vaak eentonig, vooral wanneer je aan het strijden bent voor de laatste plek. Wanneer je echter doorzet én beter wordt voel je toch enige spanning opbouwen, en dat is waar het bij gamen toch om gaat: (in- of ont)spanning. Zoek je echter een game met een goed verhaal, waar je snel resultaat mee boekt of laat het motorrijden je in het algemeen koud, ga dan met een grote bocht omheen deze game.

• Grafisch goed
  • De ervaren speler kan de hulpmiddelen uitzetten
  • Online multiplayer werkt goed