Cities Skylines

In Cities Skylines ben je burgemeester van je eigen stad. Leg je de nadruk op groene energie? Wat is je beleid ten opzichte van marihuana? Kom hier te weten hoe het regeren ons vergaat!

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Wegens het ontbreken van een verhaal krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere.

Gameplay


Cities Skylines is een simulatiebouwspel, maar eentje met unieke kenmerken. We hebben het recente Constructor achter de kiezen en we herinneren ons ook nog Grand Ages: Medieval, dus vergelijken kunnen we zeker.

Wanneer je het spel opstart krijg je al enkele belangrijke keuzes die een drastische invloed hebben op het verloop van het speelgebeuren. Wil je bouwen met een ongelimiteerde bankrekening, en wil je alle soorten bouwwerken reeds ontgrendelen van in het begin? Deze opties lijken aantrekkelijk, maar wanneer je deze inschakelt, schakel je jouw trofeevoortgang uit. Het moet ook gezegd worden dat je gevoel van zelfvoldoening ook een pak groter is wanneer je deze opties uit laat. Het gevoel van euforie, dus ook de spelbeleving, is een pak hoger wanneer je erin slaagt om je bankrekening uit het rood te houden, terwijl je een degelijke gemeenschap maakt, die zelfonderhoudend is.

In deze game begin je, net zoals in zovele andere, zeer klein. Eerst mag je een landschap kiezen dat jouw voorkeur geniet en dan ga je ermee aan de slag. Je krijgt twee rijbanen die jouw stad met de rest van de wereld zal verbinden en vanaf dan is het aan jou. Je trekt wegen, die tegelijkertijd zones met zich creëren. Rond de wegen kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om ruimte te creëren voor woonzones, kleine zelfstandigen zoals winkeltjes, of industriezones. Toch ben je nu waarschijnlijk al een paar stappen overgeslagen, want het is niet voldoende om te zeggen wat waar moet komen. Je moet ook nog elementaire nutsvoorzieningen, waaronder water en elektriciteit, voorzien. Dan beginnen je eerste keuzes overigens al te komen. Ga je voor groene energie, zoals windenergie of zonne-energie, of kies je voor een steenkoolfabriek, of kerncentrale. De zonnecentrale produceert overigens 's nachts geen elektriciteit, dus dat is één van de factoren waar je al rekening mee moet houden. Ook zal de kerncentrale een pak duurder uitvallen.




Wanneer je kleine wijken hebt opgericht en er zich mensen in jouw stad vestigen, zal er ook nood zijn aan de verschillende types scholen, politie, brandweer, en ga zo maar door. Een volgend stadium is het genereren van inkomsten, dat doe je door het toerisme aan te wakkeren. Je kan monumenten bouwen, parkjes, maar ook een internationale luchthaven zou niet misstaan. De kinderen moeten naar school, dus misschien nemen ze liever de bus of de metro. Het voldoet dan niet om 'enkel' een busstation te plaatsen. Je zal ook zelf de busroutes -en haltes moeten aangeven. Zoals je al hoort zijn de opties legio en zal je hier een tijdje zoet mee zijn.

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je bevolking tevreden blijft. Geef toe, wie woont er nu graag naast een vuilnisbelt, of wie heeft er geen last van de geluidshinder als je plots een luchthaven naast zijn/haar woning ploft. Dus, je denkt eerst beter eens goed na over de locatie van je woonzones en de industrie. Je inkomsten, en de tevredenheid van je inwoners hangt ook af van de taksen die je wel of niet int, maar ook het beleid dat je voert. Je kan zelfs zo ver gaan dat je fietsen op wandelpaden bant, of dat je het onmogelijk maakt om huisdieren te bezitten.



Wanneer je de ontgrendeloptie in het begin van de game uit laat, maak je ook stapsgewijze voortgang. Wanneer je stadje groter geworden is, ben je in staat om nieuwe gebouwen te plaatsen en om eventueel leningen aan te gaan. Op die manier geeft de game je tutorialgewijs stap voor stap voldoende uitleg. Die uitleg is misschien zelfs nodig wanneer je speelt met onbegrensde limieten. Wanneer er trouwens huizen gebouwd worden, waarin niemand gaat wonen, zal je die ook moeten afbreken om de buurt blij te houden, en dat kan, zoals in het echte leven, toch niet de bedoeling zijn.

Graphics & Sound


Hoewel jouw stad vanuit de verte indrukwekkend mag lijken, kan je ook inzoomen op die ene wandelaar. En dan moeten we zeggen dat alles niet zo scherp is als het lijkt. Van dichtbij lijken de texturen net iets te hoekig, zover als gepixeleerd zullen we niet gaan. Een pluspuntje gaat wel naar de variëteit in de verschillende woningen. Qua geluid mogen we zeker niet ontevreden zijn. Een soundtrack ontbreekt, maar die zouden we misschien enkel als storend ervaren. Je krijgt de typische gamegeluiden wanneer je banen legt, een elektriciteitsnetwerk aanlegt, en dergelijke meer, maar ook de relaxende geluiden zoals de vogeltjes die fluiten, spelende kinderen, of het geluid van het werkvolk in de fabrieken.

Conclusie


Hoewel Cities Skylines in het begin simpel oogt, is het dat zeer zeker niet. De keuzes die je maakt doorheen de game zullen de ene inwoner blij maken, de andere niet. Een gezonde balans vinden tussen je bankrekening, en het geluk van de burger is cruciaal. Zet daarbij nog eens de vele beleidsopties, en je komt uit op een zeer diepgaande game. Zelfs als je geen fan zou zijn van het genre, dan kan je deze toch eens proberen, want je ziet niets liever dan een stad die jouw naam draagt uitgroeien tot een wereldcentrum.

Pluspunten


  • Je krijgt voldoening uit de game
  • Oneindige speelduur
  • Vele mogelijkheden
  • Tutorial aanwezig


Minpunten


  • Grafisch had het wat beter mogen zijn
  • Niet altijd evident met de controls om een gebouw te plaatsen waar je het precies wilt


Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
8/10
Duur
9/10

Cities Skylines

Release
di 15 aug, 2017
Genre
Simulator
Platform
ps4
Uitgever
Paradox Interactive
Ontwikkelaar
Colossal Order

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
8/10
Duur
9/10