Agents of Mayhem

Van de makers van Saints Row is er nu een nieuwe IP beschikbaar! Maak je borst maar nat en strijk wat gel in je haar, want hier komen de Agents of MAYHEM!

De geteste versie is de PS4/PS4 Pro versie.

Dr. Babylon heeft een 'donkere materie'-raket ontwikkeld. Die raket verwoest niet alleen alles, maar is in staat om de realiteit zelf te ontmantelen. Gelukkig is er nog MAYHEM, het geheim agentschap, uitgerust met hoogtechnologische snufjes, om de snoodaard, en diens plannen, uit te schakelen. Toch werkt Dr. Babylon niet alleen! Hij heeft een handvol luitenants, en de doctor zelf staat in dienst van de mysterieuze Morningstar. Zullen de Agents of MAYHEM in staat zijn de boeven op tijd te vatten?

De meeste beschikbare agenten speel je vrij door specifieke missies met die personages zelf te volbrengen. Hierbij hoort een mooie introductie met de beweegredenen waarom ze gerekruteerd werden door MAYHEM, en vooral de redenen die zijzelf hebben om het agentschap te vervoegen. Je kan dit opvatten als een soort miniverhaaltjes die meer inzicht en diepgang bieden in de vele personages, iets wat we in veel hedendaagse games missen.

Deze game is een third-person sandboxgame. Concreet stel je steeds een team van drie samen om de missie of het 'free roamen' aan te vatten. Wisselen tussen de verschillende agenten doe je simpelweg door de linker- of rechterknop in te drukken.

Elke agent doet zijn ding

Bij het samenstellen van je team kan je uiteraard rekening houden met de specifieke vaardigheden van de agenten. Elke agent speelt zeker niet hetzelfde. Ten eerste is er een verschil in het wapentuig. De ene hanteert een shotgun, de andere een SMG, en sommigen hebben zelfs liever een boog. Het spreekt voor zich dat je beter een team samenstelt met niet alleen shotgun-hanterende personages, want anders zijn die verafgelegen doelen nogal moeilijk te raken. Vervolgens heeft ook elke agent zijn specialiteiten. Zo geraakt de ene sneller door elektromagnetische schilden dan de andere, die dan bijvoorbeeld beter doorheen de fysieke soort raakt. Er zijn echter nog een hoop andere voorbeelden zoals het meer schade toebrengen aan specifieke apparaten, of het net iets comfortabeler kunnen ombrengen van de sterkere vijanden in het spel.

Ten derde heeft iedere agent zijn speciale vaardigheid. Bij de ene is dit een raket die wegschiet vanuit zijn kruis, terwijl de andere de vijanden trager doet bewegen en ga zo maar door. Bovendien zal er zich tijdens het spelen een MAYHEM-metertje vullen. Wanneer je dit activeert mag je je verwachten aan een hoop chaos om je heen, want deze aanvallen stellen je in staat om een hoop vijanden in één klap uit te schakelen.

Uitrusting ... Veel Uitrusting ...

Net zoals je een hoop agenten tot je ter beschikking hebt, hebben al deze agenten ook nog eens varianten op hun wapens/aanvallen. Je kan bijvoorbeeld kiezen dat een granaat krachtiger is, maar met een beperkter bereik, of net omgekeerd. Hoewel je nu kan denken dat alles in één grote soep belandt, en je het overzicht snel kan verliezen, kunnen we je geruststellen. Elke agent heeft overigens maar drie gebieden waar je deze wijzigingen kan samenstellen: de speciale aanval, het standaardwapen en nog een passieve eigenschap. Dan zal je moeten kiezen welke wijziging het best past bij jouw speelstijl.

Hoe meer je een agent in het veld stuurt, des te meer ervaring hij of zij zal opdoen. Voor elke agent is er een aparte 'skill tree' voorzien, die bestaat uit vier onderdelen, waarbij het vierde steevast invloed heeft op het volledige team. Deze opwaarderingen komen er in de vorm van het sneller regenereren van gezondheid en grotere magazijnen, tot het meer geld verdienen voor het team. Niet alleen de agenten zullen kunnen levelen, maar ook het agentschap zelf. Wanneer MAYHEM een bepaald level heeft behaald, kan je verschillende dingen kopen die je een duwtje in de rug geven. Meer inkomsten genereren, specifieke vaardigheden sneller kunnen gebruiken, etc.

In het luchtschip van MAYHEM bevindt zich ook Gremlin. Zij is in staat om voor jou nog wat technische snufjes te fabriceren. Tijdens je missies zal je trouwens wat meer vinden dan enkel cash. Fragmenten donkere materie, schroot, machine-onderdelen en element-onderdelen zullen je grondstoffen zijn die je nodig zal hebben om deze technische snufjes te maken. Een onstopbare glitterbal op je vijanden afsturen, of jezelf omringen met bliksem? Dat kan met de hulp van Gremlin!

Tijdens sommige missies zal je een 'Upgrade Core' krijgen, of als je tijdens het wandelen door de stad in staat bent om tien fragmenten kristal - Crystal Shards - te vinden. Deze Cores zal je kunnen gebruiken om je agenten nog een permanente boost te geven.

Seoulse Activiteiten

Naast de hoofdmissies is er nog heel wat te doen in Seoul. LEGION, de natuurlijke vijand van MAYHEM, heeft bolwerken, gijzelaars, stations, rondrijdende wagens, patrouilles en ga zo maar door. Je kan wat extra grondstoffen, experience, of blauwdrukken vergaren door deze eerder kleine doelen te voltooien. Dagelijks kan je ook contracten activeren. Je kan ervoor kiezen om deze publiek of privaat te spelen. Speel je publiek, dan zullen je vrienden, of een hoopje vreemden, je helpen het contract te voltooien. Privaat sta je er natuurlijk alleen voor.

LEGION is uiteraard niet enkel actief in Seoul, maar in de hele wereld. Je zal, nadat je agentschap een specifiek level heeft bereikt, in staat zijn om agenten naar andere werelddelen te sturen. Hier zullen zij ook missies uitvoeren, een beetje te vergelijken met je discipelen in Assassin's Creed: Brotherhood. Wanneer alle missies in een regio volbracht zijn, zal je met je team het hoofdkwartier kunnen infiltreren en platleggen.

Volition steekt het niet onder banken of stoelen dat ze het grootste deel van hun inspiratie hebben gehaald uit hun andere franchise Saints Row. Het overvloedig paars, en zelfs de logos lijken goed op elkaar. Wie zich de opwaardering van Saints Row naar PS4 nog kan herinneren, weet dat niet alles vlekkeloos is verlopen. Met deze Agents of MAYHEM doen ze het alleszins een pak beter. Alles lijkt gewoon meer af! Ook de tussenfilmpjes, die het verhaal uit de doeken doen, bestaan uit hoogwaardige tekenfilms. Jammer genoeg ervoeren we af en toe een occasionele glitch waardoor we bijvoorbeeld door een gebouw vielen, of waardoor er een vijand vast zat achter een muur. Gevolg, we moesten het vorige controlepunt herladen. Bovendien is er geen verschil te bemerken tussen de gewone PS4 of de PS4 Pro versie.

Het geluid is iets beter. Zo kan je het zelfs horen wanneer je je dichtbij een kristalfragment bevindt, en de gamegeluiden zijn best te smaken. Een puntje extra voor de humor van de personages!

Wie Saints Row heeft gespeeld en een spirituele opvolger verwacht van deze Agents of MAYHEM zit er grotendeels op. De game is een 'current gen' opfrissing van het genre, en ook de andere aanpak van het levelen valt zeer in de smaak. Door de twaalf - of dertien - vrij te spelen agenten, hun speciale aanvallen, en hun eventuele aanpassing, kan je veel uren aan de game slijten, zonder dat de sleur toeslaat, iets wat in Saints Row soms wel het geval kon zijn.

• Leuke aanpak van het level- en uitrustingssysteem
  • Doet je denken aan de goede tijden van Saints Row
  • Humor!