Metro Exodus

Duik samen met ons en Artyom in het derde deel van de Metro-saga!

Artyom ziet het niet zitten om zijn leven, en dat van zijn vrouw Anna, te slijten in de metro. Hij is naarstig op zoek naar andere overlevers van de nucleaire apocalyps, en dat doet met behulp van zijn trouwe HAM-radio. Uiteraard is dit niet zonder gevaar, want de ontvangst is nu eenmaal beter op de radioactieve bovengrond, die bezaaid is met gemuteerde gedrochten.

Toch vindt hij een signaal en gaat hij verder op onderzoek. Het blijkt dat er een complot aan de gang is waar zijn schoonvader, die de ondergrondse troepen leidt, in verwikkeld is. Het is namelijk zo dat die weet heeft van een toestel dat de radiosignalen hindert. Eens aangekomen op het hoofdkwartier blijkt dat de wereld bezaaid is met leven, en daar wil Artyom naar op zoek gaan!

Zijn vrouw Anna, schoonvader en krijgsmakkers ondernemen een tocht naar het hoofdkwartier. Die onderneming zit vol gevaar want niet alleen de radioactiviteit en de gemuteerde fauna en flora is vijandelijk, maar ook een eventuele bezetter en bovengrondse overlevers. Succes Artyom!

Wie al een Metro-game heeft gespeeld weet precies waar hij zich aan mag verwachten: een gebelanceerde combinatie tussen een First PersonShooter en een Survival. In de naoorlogse Russische gebieden moet je, wanneer de radioactiviteit verhoogt, je gasmasker gebruiken. Heb je geen ampules met verse lucht meer? Dan zal je de radioactiviteit moeten verdragen waardoor je gezondheid langzaamaan daalt. Kogels zijn - op de normale moeilijkheidsgraad - schaars en met wat geluk kan je die soms zelf fabriceren, wanneer je genoeg grondstoffen hebt. Dit craften gebeurt ofwel op een werkbank, ofwel met behulp van de rugzak die je bij je hebt.

Het is verfrissend voor de reeks dat je nu ook de bovengrond kan verkennen zonder masker, want geef toe, dat was in eerdere spellen soms een doorn in het oog. Het masker hindert je zicht, en je moest altijd nieuwe ampules sprokkelen, tegen wil en dank.

De vijanden in Exodus zijn er in verschillende vormen, elk met hun eigen karakteristieken. De roofdieren komen 's nachts buiten, en is er zelfs een elektrische entiteit die je het leven moeilijk maakt. Langs de andere kant is bij het vallen van het licht gemakkelijker om menselijke vijanden te verschalken en eventueel zonder een gevecht een volledig gebied te doorkruisen. Ga je liever overdag op pad, dan is de mens de grote boosdoener en blijft de fauna in zijn hol.

Net zoals in de vorige games zal je af en toe keuzes moeten maken, al zijn deze van kleinere aard. Het gaat meestal over het wel of niet dodelijk neutraliseren van vijanden, die zich eventueel hebben overgegeven. Zal je bijvoorbeeld de vijand uit een venster van een rijdende trein duwen zodat die zeker het loodje legt, of sla je hem gewoon buiten bewustzijn, zodat die enkele uurtjes later weer ontwaakt? Al je acties worden opgeteld en zullen een invloed hebben op het einde van het spel. Jammer genoeg zijn er opnieuw sommige acties, zoals in de vorige games eens op een gitaar tokkelen, waarbij het niet duidelijk is hoe die het einde beïnvloeden, maar het toch doen.

De grafische kwaliteit is in 4K met HDR om u tegen te zeggen. De laadtijden zijn niet ellenlang en framedrops zijn schaars. Toch moet af en toe de omgeving nog een seconde inladen, vooral wanneer er vergezichten op het beeld verschijnen. Vreemd genoeg kan er wat hinder voorvallen bij het spelen bij 1080p. Soms wordt het beeld gewoon zwart terwijl het spel gewoon verder gaat, meestal tijdens tussenfilmpjes. De auditieve kwaliteit is analoog met de vorige games. Het cliché van gebroken Engels met een Russische toon is fijn om opnieuw te horen.

Metro Exodus breidt het verhaal verder na de vorige twee delen en behoudt zijn authenticiteit. We mogen gerust zeggen dat de game pittig is, vooral wanneer je zonder kogels valt en toch andere opties moet afwegen dan guns'blazing ergens binnen te vallen. Het is een verademing - en voor Artyom is dat letterlijk - om de Russische steppe te mogen verkennen in deze postapocalyptische Metro Exodus!

• Behoudt de authenticiteit
  • Gameplay blijft overeind

• Rare grafische glitches bij een lagere resolutie