Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered Edition

Het is een mode om PS3-parels om te toveren tot geremasterde versies op de huidige consoles. Red Faction Guerilla vervoegt het lijstje, en onze indrukken kan je hier lezen.

In de nabije toekomst wordt Mars gekoloniseerd. De belangrijkste bezigheden op de planeet zijn het terraformen en ontginnen van grondstoffen - mijnen dus. De EDF - Earth Defense Force - zwaait de plak op Mars, en dit op dictatoriale wijze. Net zoals bij de meeste dictaturen komt het volk op een gegeven moment in opstand, en dit gebeurt onder de vorm van de rebellengroepering Red Faction. Zij willen zich van het juk ontdoen, en dit heeft een bloederige opstand tot gevolg.

Jaren later verhuist Alec Mason naar Mars, en dit om te werken in de mijnen. Hij wordt er opgewacht door zijn broer Dan, maar al snel loopt het fout. De EDF is hen op het spoor en het blijkt dat Dan een prominent lid is van Red Faction. Ongewild rolt Alec in de rebellengroepering, en aldus begint zijn taak om het Martiaanse volk te bevrijden.

Deze derdepersoons-actiegame werd gelanceerd in 2009, en maakte veel indruk doordat de game gebruik maakt(e) van fysische effecten. Deze game was destijds zeer geavanceerd, doordat je de vele bouwwerken en installaties kon vernietigen, en dit op realistische wijze. Plaatste je een explosief, of gaf je een mokerslag op de correcte plek, dan kon je een bouwwerk tot puin herleiden. Dat is nu nog steeds het geval.

Help The Rebellion

Mars, of toch het toegankelijke deel ervan, is opgedeeld in verschillende provincies, die elk hun eigen karakteristieke omgevingselementen hebben. Je moet Red Faction helpen, en dat doe je door verschillende missies uit te voeren. Eens je voldoende missies hebt volbracht, en de invloed van EDF tot nul hebt herleid, kan je de finale missie in dat gebied starten, en zo speel je meestal een nieuw gebied vrij.

Al jouw acties hebben invloed op het volk, want je kan de invloed van de EDF doen dalen, en die van de rebellen doen stijgen. Het eerste is nodig om bepaalde missies te ontgrendelen, met het tweede zal je meer rebellen rekruteren. Naast de hoofdmissies heb je ook een hoop zijdoelen die je kan volbrengen. Die laatste missies variëren van het stoppen van een bepaald konvooi tot het onderscheppen van een boodschapper die bepaalde bevelen moet overbrengen, enzovoort.
 Deze missies komen over het algemeen 'ad random' op je intercom en kan je direct activeren.

Andere 'missies' zijn er onder de vorm van uitdagingen. Met een bepaald wapen een bouwwerk zo snel mogelijk neerhalen, de rebellen helpen om een vestiging in te nemen, of te verdedigen, of plaatsnemen bij een zelfverklaarde klusser en diens voertuig dat enkel gemaakt is om zoveel mogelijk schade toe te brengen. De beloningen zijn er in drie vormen: het afnemen van de controle van de EDF, een stijging van de invloed van de rebellen, en een bepaalde hoeveelheid salvage. Deze salvage is de valuta in de game en gebruik je enkel om nieuwe wapens te ontgrendelen of op te waarderen, of om je persoonlijke gezondheid een boost te geven.

Vernielende vrienden

Het multiplayeraspect van deze game laat zich onderverdelen in twee groepen. In Wrecking Crew zal je het opnemen tegen iemand die zich in je buurt bevindt, om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk schade aan te richten in een zelfgekozen omgeving. Daarnaast heb je nog het gewone onlinegedeelte, waar je het tegen anderen opneemt in modi zoals Team Deathmatch, Capture The Flag, en meer vernielzuchtige varianten.

De grafische kwaliteit is jammer genoeg daar waar het schoentje wringt. Een tiental jaar geleden was dit de gangbare norm, dus je kan je voorstellen dat de graphics gedateerd aanvoelen. Op zich weet je wel dat als je een geremasterde versie speelt, dit eerder de regel is dan de uitzondering, maar jammer genoeg is het spel ook onderhevig aan occasionele framedrops, en dat is iets wat anno 2018, en zeker voor een remaster, niet meer kan. Het geluid is hetzelfde gebleven, de voicecast is oké, alsook de omgevingsgeluiden. Verwacht geen epische soundtracks, maar dan ook geen irritante deuntjes op de achtergrond.

Red Faction Guerilla heb ik persoonlijk destijds veel gespeeld, én ik heb er van genoten. Deze ReMarstered editie is zeker geen slechte game, maar  toch voel je de tand des tijds op de gameplay en op grafisch vlak. Maar eerlijk is eerlijk: een gebouw slopen voelde nog nooit zo goed aan als in deze game!

• Alles gaat neer!
  • Genoeg te doen op Mars

• Graphics zijn gedateerd