The 7 Seas - Prototype

The 7 Seas - Prototype

Critical Hut, een Belgische ontwikkelaar komt binnenkort met The 7 Seas op gamefound, een crowdfunding-platform. Lees hier wat je kan verwachten!

 

Doel van het spel


Zoveel mogelijk punten scoren tijdens het spel. Wie de meeste punten heeft op het einde, wint.

Het spel bevat drie verschillende modi, daarom splitsen we de review in twee grote delen en wordt telkens het setupgedeelte en het spelverloop opnieuw uitgelegd.

Discovery Mode


Setup


Het actiebord wordt in het midden van de tafel geplaatst, de zijde met de drie actievelden naar boven. Er worden vijf fortunes (fiches) op willekeurige gouden cirkels op het actiebord geplaatst.

De zeven zeetegels worden geschud en willekeurig geplaatst aan de daarvoor bestemde plaatsen aan het actiebord. Elke stapel kaarten, overeenkomstig met de verschillende zeeën wordt geschud. Let op dat je in deze modus enkel de kaarten gebruikt waar er rechtsonder geen symbool bij staat - dit is een zwart cirkeltje. Je plaatst de verschillende trekstapels bij de overeenkomstige zeeën, op zo'n manier dat er nog een kaart tussen de zee en de trekstapel kan geplaatst worden.

De speler ontvangt een spelersbord en legt deze met de A-kant naar boven, een schuilplaatstegel, een schip, twee actietokens - een kapitein en een matroos - 7 zee-edelstenen van de spelerskleur, één fortunefiche, zeven planken en een grondstof van elk type - stof, rum, voedsel, hout en metaal.

Elke speler plaatst hun edelstenen op elk van de overeenkomstige zeeën. De andere grondstoffen, fortunes, opwaarderingsfiches - kanonnen en/of zeilen -, schatten, dobbelstenen en de 'eerste speler'-marker worden dichtbij geplaatst.

Alle componenten die hier niet vermeld staan, mogen terug in de doos.

Een eerste speler wordt gekozen: alle spelers gooien met een witte en zwarte dobbelsteen. Het resultaat wordt gecontroleerd in het regelboek en de combinatie die het hoogst staat, die krijgt de 'eerste speler'-marker. Er wordt een kaart getrokken van de trekstapels van de verschillende zeeën, en die wordt geplaatst tussen de zee en de trekstapel. Dan vanaf de laatste speler tot de eerste speler, dus in tegenwijzerzin, plaatst elke speler zijn schuilplaats, grenzend aan twee zeeën en plaatst die zijn schip op deze tegel. De laatste speler neemt een fortune-fiche en dan kan het spel van start gaan.

Spelverloop


In elke ronde heeft elke speler twee beurten. Wanneer de eerste beurt van de ene speler gedaan is, is het de beurt aan de andere speler. Iedereen komt zo wisselend tweemaal aan de beurt.

Een spelersbeurt bestaat uit vier verschillende fasen, die allemaal in dezelfde volgorde moet doorlopen worden.
  • Het schip opknappen: wanneer jouw schip zou gekapseisd zijn, zet je je schip opnieuw recht en ontvang je drie planken.
  • Kies je acties: je plaatst je meeples op één van de drie beschikbare actievelden. Hierdoor zal je in staat zijn om de twee verbonden acties uit te voeren. Opgelet: je mag tijdens een ronde je tweede meeple niet op dezelfde plaats zetten als je eerste.
  • Je acties uitvoeren: dit is het grootste gedeelte van de ronde. Je voert je acties uit in de volgorde die je zelf wilt, maar je moet er rekening mee houden, dat je de actie volledig afrondt, alvorens een nieuwe te beginnen.
    De verschillende acties zijn:
    • Een eiland verkennen
      Je moet een aantal sterren gooien, minstens gelijk aan het vertoonde aantal op de kaart om de grondstoffen te verkrijgen. Je rolt standaard met één witte dobbelsteen, maar per voeding of rum die je geeft, mag je er een dobbelsteen bijnemen. Je mag ook een fortune opgeven om de zijde van een dobbelsteen al op voorhand te bepalen. Je rolt met alle dobbelstenen tegelijk en je rolt nooit met meer dan vijf dobbelstenen.

      Slaag je erin om het aantal sterren te gooien, dan krijg je de vermelde grondstoffen en plaats je de kaart op je exploratiespoor. Als dat de eerste kaart is van die zee die je verkrijgt, dan neem je ook je edelsteen en leg je die op je spelersbord. Als je meer dan negen grondstoffen zou krijgen, mag je zelf beslissen welke je houdt en welke je in de algemene voorraad laat.

      Als je er niet in slaagt, dan ontvang je een fortune-fiche en laat je de eilandkaart liggen. Daarna mag je je eventuele volgende actie uitvoeren.
    • Ruilen op een dok
      Je ruilt een aantal grondstoffen tegen een ander aantal/soort grondstoffen. Je mag twee dezelfde grondstoffen gebruiken om één van de gevraagde grondstoffen te vervangen. Rum - de groene grondstof - vervangt ook één op één een andere grondstof.

      Je krijgt dan ook de kaart en plaatst deze in je ruilspoor. Als dat de eerste kaart is van die zee die je verkrijgt, dan neem je ook je edelsteen en leg je die op je spelersbord. Als je meer dan negen grondstoffen zou krijgen, mag je zelf beslissen welke je houdt en welke je in de algemene voorraad laat.
    • Je schip opknappen
      Je kan je schip opknappen op twee manieren: ofwel ga je het maken omdat het schade heeft, ofwel zal je het opwaarderen. Als je het maakt, dan is de eerste plank gratis, en per 'hout' je terug in de algemene voorraad legt, krijg je een plank terug. Kies je ervoor om het schip op te waarderen, dan moet je de nodige grondstoffen afgeven - die vermeld staan op je spelersbord - en leg je de fiche ofwel op zijn 'zeil'-zijde of zijn 'kanon'-zijde op je spelersbord.
    • Vissen op zee: ontvang een voeding of fortune fiche van de algemene voorraad.
    • Zeilen op zee
      Je krijgt een aantal 'bewegingspunten' gelijk aan het aantal ontgrendelde zeilen op je spelersbord. Met deze punten kan je een aantal subacties uitvoeren. Het zeilen stopt onmiddellijk - en je subacties zijn 'op' - als je een encounter-kaart verkregen hebt, je boot gekapseisd is, je punten op zijn, of wanneer je er gewoonweg voor kiest.

      Je kan met een subactie een kaart trekken van je huidige zee, als daar geen kaart zou liggen. Opgelet, als dit een encounter kaart is moet je deze eerst uitvoeren.

      Met de subacties kan je je schip één plaats verzetten: naar of van je schuilplaats of naar een andere zee. Komt je schip op een zee zonder kaart, dan wordt er een nieuwe kaart van het zeedeck getrokken. Komt je schip op een plaats met een eiland of doksymbool, dan mag je een nieuwe kaart trekken - dus niet verplicht. Als je een encounter tegenkomt of trekt, moet je die eerst uitvoeren!

      Met een encounter kaart zal je een andere piraat tegenkomen die je schip zal willen laten zinken. Je kan wel een fortune fiche opgeven en een nieuwe kaart trekken. Hierna mag je eventueel verder varen als je nog subacties hebt. Als je geen fortune fiche hebt of er geen kwijt wil, zal je moeten vechten.

      Op de kaart staat eerst de robuustheid van het andere schip, uitgedrukt in een aantal planken. Staan er bijvoorbeeld twee planken, dan heb je twee kanonskogels nodig om het te laten zinken. De afbeeldingen daarna - kanonnen en zwaarden - duiden aan hoe hard het schip jou gaat aanvallen. Soms staat hier een vraagteken. De speler links rolt een dobbelsteen per vraagteken en deze vervangen dan de vraagtekens op de kaart. De grondstoffen die afgebeeld worden krijg je als je het schip tot zinken kan brengen.

      Je rolt een aantal zwarte dobbelstenen, gelijk aan het aantal kanonnen op je spelersbord - minstens twee. Je mag rum opgeven om met extra zwarte dobbelstenen te rollen in een ratio van één op één. Je mag ook een fortune fiche gebruiken om de waarde van één van je dobbelstenen reeds vast te zetten.

      Daarna wordt het gevecht in één of twee fasen verdergezet. Je verliest een aantal planken gelijk aan het aantal kanonskogels vermeld op de encounterkaart. Je plaatst deze planken boven je spelersbord. Heb je geen planken meer over? Dan verlies je! Heb je evenveel of meer kanonskogels gerold dan er planken zijn van het vijandelijk schip? Dan win je! Hebben zowel jij als het vijandelijk schip nog planken, dan wordt er gekeken naar het aantal zwaarden.

      Heb je meer zwaarden dan er op de kaart vermeld worden? Dan win je! In elk ander geval verlies je de strijd.

      Als je wint neem je de kaart en plaats je deze op je gevechtspoor. Als dat de eerste kaart is van die zee die je verkrijgt, dan neem je ook je edelsteen en leg je die op je spelersbord. Als je meer dan negen grondstoffen zou krijgen, mag je zelf beslissen welke je houdt en welke je in de algemene voorraad laat.

      Verlies je, dan krijg je een fortune fiche. De encounter kaart komt op de aflegstapel. Heb je geen planken meer dan leg je jouw schip op zijn zij op die zee. Jouw beurt is onmiddellijk voorbij en Je verliest de helft - naar beneden afgerond - van je grondstoffen. Je neemt al je grondstoffen en je gooit die op tafel, de verste grondstoffen verlies je.

      Als je wel nog planken had, maar je hebt de 'boarding' fase verloren, dan verliest je een aantal grondstoffen gelijk aan het verschil tussen de zwaarden op de encounter kaart en jouw worp. Je gooit dan al jouw grondstoffen op tafel en degene die het verst liggen, die verlies je. Daarna mag je eventueel verder zeilen op zee.
  • Einde van je beurt: als je terug op je schuilplaats bent, krijg je twee planken en ontvang je een grondstof: voeding of hout.


Met rum kan je eender welke andere grondstof vervangen, en rum kan ervoor zorgen dat je met meer dobbelstenen mag gooien.
De fortune fiche zorgt ervoor dat je een encounter kaart kan laten afleggen zonder uit te voeren, of je kan er ook inleveren om de zijde van een dobbelsteen te bepalen. Eén fiche voor een ster of een kanon, twee fiches voor twee sterren of een stel zwaarden.

Elke speler voert op die manier zijn twee beurten uit, tot wanneer iedereen klaar is. Als er nog een fortune-fiche op het bord ligt, gaat het spel verder, indien niet is dit het einde van het spel en gaan we over tot de puntentelling.

Als het spel verdergaat worden alle encounter-kaarten - met een afbeelding van een schip - op de aflegstapel gelegd en wordt er een nieuwe kaart getrokken van de trekstapel waar er nu een open plaats is. De meeples gaan terug naar de spelers. De eerste speler krijgt één van de fortune-fiches van het actiebord. De 'eerste speler'-marker gaat naar de volgende speler - in wijzerzin - en een nieuwe ronde start.

Als het spel gedaan is, worden de punten geteld:
  • Eén punt per verzamelde edelsteen en een bonuspunt als de speler ze allemaal heeft;
  • Punten overeenkomstig het reis- of wapenniveau - zeilen of kanonnen;
  • Heb je vijf of zes planken over, dan ontvang je één punt, heb je ze nog allemaal, dan krijg je twee punten;
  • Eén punt per schat;
  • Eén punt per drie grondstoffen;
  • Twee punten als je vier of meer kaarten hebt in je exploratiespoor;
  • Twee punten als je vier of meer kaarten hebt in je gevechtspoor;
  • Twee punten als je vier of meer kaarten hebt in je ruilspoor.

Als er gelijkstand is, wint de speler met de meeste edelstenen. Indien nog gelijkstand wie de meeste schatten heeft, en indien nog wie de meeste kaarten heeft. Indien nog steeds gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.



Advanced Mode


Setup


Naast de Discovery Mode, die je laat wennen aan de spelmechanismen, is er ook nog een adventure mode waar enkele wijzigingen optreden. Je bent ook best dat je eerst de voorgaande modus leest, alvorens deze.

Het actiebord met de vijf velden wordt nu hier open gelegd, in tegenstelling van dat met de drie actievelden. Alle sloten worden nu gevuld met fortune fiches. In deze modus komen ook de zeebonussen te voorschijn. Je plaatst er één (1-2 spelers), twee (3-4 spelers) of drie (5 spelers) in de gevormde hexagonaal tussen actiebord en zee. Let op dat het symbool op de geplaatste fiche overeenstemt met de zee. De advanced kaarten (met de cirkel) worden nu bij de verschillende stapels gevoegd en geschud. De spelers draaien hun bord naar kant B en ontvangen een papegaai in hun kleur.

Spelverloop


Wanneer je jouw acties kiest, is het nu wel van belang welke meeple je gebruikt: de kapitein of de matroos. Als je een meeple in een actieplaats zet, die twee acties met elkaar verbindt, moet je kijken of er reeds een meeple van een andere speler staat. Als de meeple die je plaatst ofwel dezelfde rang heeft, ofwel een mindere rang, moet één van de beschikbare acties gereduceerd worden. Bij elke component van de acties zetten we zo dadelijk bij wat de gereduceerde actie ervan is.

Bij het uitvoeren van je acties kan je nu ook, voor of na je actie, een optionele actie uitvoeren - je tegenstander aanvallen. Wanneer je je hoofdactie niet kan uitvoeren, voer je een gereduceerde actie uit of een default actie. Kan je een gereduceerde actie niet uitvoeren, dan kan je nog steeds de default actie uitvoeren.

Wanneer je aan het zeilen bent op de zee zal je nu meer verschillende encounters kunnen tegenkomen.
  • Gevaar op zee: Je moet een gevaarlijke storm ontwijken en doet dit door de witte dobbelstenen (evenveel als het aantal ontgrendelde zeilen op je spelersbord) te rollen. Opnieuw kan je grondstoffen (voeding/rum) geven om met meer dobbelstenen te rollen en opnieuw kan je met een fortune fiche reeds de uitkomst (gedeeltelijk) vastleggen. Slaag je erin om de vereiste sterren te rollen, dan ontvang je de bonus en leg je de kaart in je ontdekkingsspoor. Als dit de tweede kaart van deze zee is die je krijgt, dan ontvang je ook nog de zeebonus. Is dit de derde, dan mag je jouw zeebonus op de actieve kant leggen. Als je er niet in slaagt, dan ontvang je een fortune fiche, en het negatief effect beschreven in het grijze gedeelte van de kaart.
  • Zeereus: Een groot zeemonster duikt op. je rolt een aantal zwarte dobbelstenen gelijk aan je aantal ontgrendelde kanonnen. Slaag je erin om de rollen wat er afgebeeld staat, dan ontvang je de bonus en leg je de kaart in je gevechtspoor. Als dit de tweede kaart van deze zee is die je krijgt, dan ontvang je ook nog de zeebonus. Is dit de derde, dan mag je jouw zeebonus op de actieve kant leggen. Als je er niet in slaagt, dan ontvang je een fortune fiche, en het negatief effect beschreven in het grijze gedeelte van de kaart.
  • Zeewezens: Je rolt zowel met witte als zwarte dobbelstenen. Slaag je erin om de vereiste sterren te rollen en het vereiste aantal kanonskogels en zwaardensets, dan ontvang je de bonus en leg je de kaart in je ontdekkingsspoor of gevechtspoor. Als dit de tweede kaart van deze zee is die je krijgt, dan ontvang je ook nog de zeebonus. Is dit de derde, dan mag je jouw zeebonus op de actieve kant leggen. Als je er niet in slaagt, dan ontvang je een fortune fiche, en het negatief effect beschreven in het grijze gedeelte van de kaart.
  • Handelaarschip: Je vaart natuurlijk niet alleen op zee. Je kan ofwel handelen met dit schip, ofwel het trachten te veroveren. De kaart is verdeeld in twee balken. Het aantal vinkjes vermeld bij het gevechtsgedeelte betekent ofwel een kanonskogel of set van zwaarden rollen - beide tellen dus als vinkje. Slaag je erin om te handelen of het schip in te nemen, dan ontvang je de overeenkomstige bonus en leg je de kaart in je handelspoor of je gevechtspoor. Als dit de tweede kaart van deze zee is die je krijgt, dan ontvang je ook nog de zeebonus. Is dit de derde, dan mag je jouw zeebonus op de actieve kant leggen. Als je er niet in slaagt, dan ontvang je een fortune fiche.
  • Vloot van handelaars: Hiermee kan je enkel handelen.

Als je de zeilactie kiest als gereduceerde actie, dan zal je slechts één bewegingspunt hebben.

Net zoals in de discovery modus zal je nu ook eilanden kunnen verkennen. Er zijn nu ook:
  • Vriendelijke eilanden: Hier kan je handelen of ontdekken. Je plaatst de kaart dan bij het overeenkomstige spoor als je de kaart goed afrondt. Als dit de tweede kaart van deze zee is die je krijgt, dan ontvang je ook nog de zeebonus. Is dit de derde, dan mag je jouw zeebonus op de actieve kant leggen. Slaag je er niet in, dan ontvang je een fortune fiche.
  • Vijandelijke eilanden: Hier kan je het eiland aanvallen, of kan je het verkennen.  Je plaatst de kaart dan bij het overeenkomstige spoor als je de kaart goed afrondt. Als dit de tweede kaart van deze zee is die je krijgt, dan ontvang je ook nog de zeebonus. Is dit de derde, dan mag je jouw zeebonus op de actieve kant leggen. Slaag je er niet in, dan ontvang je een fortune fiche.

De gereduceerde actie van de eilandactie is één van de afgebeelde grondstoffen nemen - geen schatten.

Natuurlijk zal je met je boot nog steeds willen aanmeren, hier is nu ook een toevoeging.
  • Verdacht dok: Hier zal je pas kunnen handelen nadat je positief hebt verkend. Je moet dus eerst het aantal sterren rollen, en pas daarna ruilen. Je plaatst de kaart bij één van de twee sporen. Slaag je er niet in, dan ontvang je een fortune fiche.
  • Berucht dok: Hier moet je eerst vechten vooraleer je mag handelen. Je plaatst de kaart bij één van de twee sporen. Slaag je er niet in, dan ontvang je een fortune fiche.

De gereduceerde actie van de dokactie is één van de afgebeelde grondstoffen nemen - geen schatten..

Wanneer je nu je schip wil opknappen, zal je naast hout ook stof en metaal - witte en zwarte blokjes - kunnen afgeven, in tegenstelling tot enkel hout. De gereduceerde actie is één plank repareren aan je schip.

Naast de vele acties heb je ook nog twee optionele acties. Hiervoor moet je in dezelfde zee staan als een andere speler:
  • Ruilen met een andere speler: je kan grondstoffen, fortunes, schatten en papegaaien ruilen.
  • Vechten tegen een andere speler
    Er zijn twee opties wanneer je een andere speler aanvalt. Ofwel vlucht die, ofwel zal die direct beginnen vechten. Het kan zijn als de speler vlucht, dat je toch nog in een gevecht verwikkeld raakt.

    Wanneer de speler besluit te vluchten mag de aanvaller een rum spenderen om zogezegd een extra zeil te hebben, en een extra zwarte dobbelsteen rollen, mocht het tot een gevecht komen.
    De speler die aangevallen wordt, kan hetzelfde doen, en krijgt dan een extra witte dobbelsteen en eventueel zwarte, als het tot een gevecht komt.
    De aangevallen speler rolt een aantal dobbelstenen gelijk aan zijn niveau qua zeilen - en de eventuele extra.
    Wanneer de speler meer sterren rolt dan het aantal zeilen van de aanvaller, dan is hij gevlucht. In het andere geval zal er een gevecht plaatsvinden.

    Dan rolt de aanvaller een aantal zwarte dobbelstenen gelijk aan het aantal kanonnen. Als je in de vorige fase een rum hebt gegeven, rol je met een  extra zwarte. Je kan fortune fiches gebruiken om de dobbelstenen vast te zetten. De speler die aangevallen wordt doet hetzelfde.

    Er worden dan van de spelers planken afgenomen, overeenkomstig met de geïncasseerde kanonskogels. Als er een schip geen planken meer heeft, is dit de verliezer, ontvangt die een fortune fiche en wordt zijn schip gekapseisd en verliest die de helft van zijn grondstoffen. De winnaar krijgt ook de papegaai van de verliezer en draait die op de gekooide zijde. Als beide schepen geen planken meer hebben wint niemand, krijgen ze beide een fortune en worden beide schepen gekapseisd.

    Wanneer beide schepen nog planken hebben wordt er gekeken naar het aantal zwaarden. Als de ene speler er meer heeft, dan wint die, ontvangt de papegaai van de tegenspeler. De winnaar krijgt ook een aantal grondstoffen gelijk aan het verschil in zwaarden. Bij twee zwaardensets mag je ook een schat nemen! De verliezer ontvangt een fortune fiche. Als het aantal zwaarden gelijk is, wint niemand en krijgen beide spelers een fortune.


De puntentelling verloopt ook anders in deze modus:
  • Twee punten per verzamelde edelsteen en twee bonuspunten als je ze allemaal hebt;
  • Punten overeenkomstig het niveau van zeilen en kanonnen;
  • Vijf of zes planken over levert je één punt, alle zeven levert je drie punten op;
  • Twee punten per schat;
  • Twee punten per set van twee fortunes;
  • Eén punt per drie grondstoffen;
  • Eén punt per ontvangen zeebonus;
  • Twee punten voor je papegaai en één punt per papegaai van een andere speler.

Daarnaast krijg je nog een variabel aantal punten van de verschillende sporen:
  • De speler die de meeste kaarten heeft in een spoor krijgt evenveel punten als het aantal spelers;
  • De tweede krijgt punten gelijk aan het aantal spelers - 2;
  • De derde krijgt punten gelijk aan het aantal spelers - 4.

In het geval van een gelijkstand wordt er een gevecht gevoerd tussen de spelers die gelijkstand hebben.

Naast deze twee modi is er ook nog een solomodus. Hierbij gebruik je de setup van de geavanceerde modus en zal je het opnemen tegen een virtuele speler: de vagebond. Je kan de moeilijkheidsgraad aanpassen, en je zal moeten vechten tegen deze vagebond, want hij zal steeds jouw richting varen en een confrontatie kan je niet uit de weg gaan. Het is uiteraard weer de bedoeling om punten te scoren op allerhande manieren. Je eindscore vergelijk je dan met een reeks waarden om te zien hoe goed - of slecht - je het hebt gedaan.

Materialen


Ondanks dat dit een prototype is, lijkt dit spel zeer afgewerkt. De componenten, zowel van hout als karton zijn zeker voldoende voor het spel, alsook de artwork hierop en de spelersborden. Het regelboek zou hier en daar nog wat eenvoudiger mogen, want met de vele verwijzingen moet je wel steeds bladeren als je iets wil opzoeken.

Conclusie


The 7 Seas is een heuse worker placement. De Discovery modus laat je eerder toe het spel te ontdekken en de verschillende mechanismen gewend te raken. De meerwaarde zit vooral in de Adventure Mode waar er meer diepgang zit in de verschillende decks, en waar je elkaar effectief kan aanvallen en het leven lastig maken. Wie op zoek is naar een piraatgetinte worker placement kijkt eind deze maand best nog eens naar gamefound.

Ga hier naar de Gamefound-pagina.

Overzicht


Speelduur Op de doos staat 45 minuten, maar dit kan snel uitlopen als je elkaar aanvalt en met een hoger aantal speelt
Aantal SpelersEén tot vijf
MoeilijkheidsgraadGemiddeld
Voor wie?+10 staat op de doos en dat is correct


Wij danken Critical Hut voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be