Gravel

Milestone komt met Gravel, een arcadegame die de wildste show op deze aardbol zou zijn. Wij zochten uit of de Gravel Channel web TV echt zo wild is als men het doet voorkomen.

Gravel is één grote tv show in de vorm van Gravel Channel web TV. Het doel in deze show is om de ultieme offroadrijder te worden. Deze show vormt je carrière en heeft de naam Off Road Masters gekregen. De ultieme offroadrijder word je door races te winnen in de verschillende disciplines. Denk hierbij aan een race tegen de klok, een race van punt A naar punt B en een race over een circuit. Deze races zijn weer ondergebracht in verschillende afleveringen. Aan de hand van je klassering van je race verdien je sterren. Door middel van het halen van de benodigde sterren speel je een “eindbaas” vrij waarmee je dan een drietal één tegen één races mee rijdt. Bij het positief afsluiten van dit mini-kampioenschap speel je de overige races weer vrij.

Tijdens het racen verdien je, naast het halen van punten afhankelijk van je klassering, ook showpunten door te rijden op hoge snelheid, te driften en verre sprongen te maken. Met al deze punten behaal je uiteindelijk een hoger level waarmee je nieuwe auto’s en races vrijspeelt voor de gamemodus Free Ride. Gravel kent 46 auto’s waarbij alle grote merken en types zijn vertegenwoordigd. Denk hierbij aan de Hummer H3, Porsche 911 RSR Rallye, Subaru Impreza 1995, Volkswagen Beetle RX en de Lancia Delta ECV. Er wordt geracet over 51 parcours verdeelt over 16 locaties, waaronder Las Vegas, Alaska, Australië, Letland en Namibië.

Naast de gamemodus Off Road Masters kan je ook nog kiezen tussen Free Ride, Multiplayer, Time Attack en Weekly Challanges. In Free Ride kun je de vrijgespeelde races nog eens rustig beleven met een auto naar keuze (mits je deze al hebt vrijgespeeld). Multiplayer is alleen online tegen andere spelers. Helaas zit er geen splitscreen multiplayer optie in deze game. Een gemiste kans want dit is zo’n typische arcaderacer die je met een vriend(in) samen wilt spelen. De gamemodus Time Attack zegt genoeg, en in Weekly Challanges, ten slotte, krijg je elke week een nieuwe uitdaging voorgeschoteld. De uitdaging is dan om binnen een bepaalde tijd een race af te leggen. Eigenlijk hetzelfde als bij Time Attack alleen is de beloning, onder de vorm van punten, groter.

De auto’s in de game zijn allemaal duidelijk herkenbaar. Verwacht echter niet veel details zoals in games als een Project Cars 2 of Gran Turismo Sport. Daar is dit simpelweg niet de game voor. De game kent een minimaal schademodel dat nagenoeg geen invloed heeft op de gameplay. De locaties waar je de races aflegt zien er gelukkig wel prachtig uit. Wat helaas opviel is dat er over de locaties en auto’s een cartoonachtige laag lag, maar dat is niet storend aangezien we het hier te maken hebben met een arcaderacer. De game kent daarnaast geen uitgebreide soundtrack. In zowel het menu als tijdens de race word je opgezweept door een lekker rockdeuntje, wat ervoor zorgt dat je tijdens het racen nog harder wil gaan.

Gravel is een heerlijke arcadegame! Er zijn genoeg locaties waar je uitgebreid wild kunt gaan doen en er zijn voldoende auto’s waaruit je kan kiezen. De fans van arcaderacers kunnen hun hart hieraan ophalen. Voor degene die meer neigen richting de simraces zal, waarschijnlijk, de verveling snel toeslaan.

• Arcade
  • Ruime keuze uit auto’s en races

• Gemis van splitscreen multiplayer