Lost Sphear

Lost Sphear wordt beschouwd als de spirituele opvolger van I am Setsuna. Onze ervaringen met deze game lees je hier!



De geteste versie is de PS4 PRO versie.

Verhaal


Je ontwaakt als Kanata in het kleine dorpje genaamd Eru. Samen met zijn vrienden, Lumina en Locke, houden zij zich bezig met dingen zoals het verzamelen van ingrediënten voor voedsel, maar ook het bestrijden van monsters. Op een dag, wanneer zij terugkeren van het vissen, blijkt hun dorpje omgeven te zijn door een dikke, witte mist. Hierbij ontmoetten zij ook de mysterieuze Van. Kanata is blijkbaar in staat om, met behulp van herinneringen, delen van het dorp naar hun oorspronkelijke staat te restaureren. Hij wordt daarom naar de hoofdstad ontboden om het ganse koninkrijk te helpen.



Gameplay


Lost Sphear speelt als een klassieke jRPG met top-down view en een soort turn-based gevechtsstijl. Kanata is in staat om delen van de map, en personen, terug tevoorschijn te toveren door verzamelde herinneringen op te offeren. Deze herinneringen kan je verkrijgen door vijanden te verslaan, of liggen her en der verspreid. De gameplay is onder te verdelen in drie grote aspecten.

Wie zoekt die vindt!


Een eerste is het gewoonweg vinden van verschillende, kleine boodschappen die je moet doen. Deze volgen het elan zoals praten met specifieke personen, het zoeken van kleine objecten, en dit binnen een afgebakend gebied. Meestal kan je in dit gebied ook op bezoek gaan bij de plaatselijke winkeltjes om nieuwe uitrusting of items te kopen die je bijstaan in de strijd. Gelukkig speelt dit zich af in een afgebakend gebied, want als je de verkeerde richting zou uitgaan, zegt Kanata dat alles nog niet afgerond is, waardoor je slechts één richting uit kan.

Hier knelt ook het schoentje voor gamers die vooral houden van actiegerichte games. Soms zal je meerdere keren de gebieden, de steegjes, de huisjes, en dergelijke meer doorlopen, om dan tot de conclusie te komen dat je doel al van in het begin de hele tijd onder je neus lag. Herhaal dit een paar keer, en enige vorm van frustratie duikt op, niet het minste omdat de verhaalvertelling gebeurt door eindeloze tekstvakken.



Turn-Based Tactics


Tijdens je tochten zal je uiteraard ook vijanden tegenkomen, en deze bestrijd je met je bende op een turn-based-achtige wijze. We kunnen niet zeggen dat het volledig turn-based is, want soms kan het zijn dat je vijanden een aanval uitvoeren, terwijl jij er nog één aan het uitkiezen bent. Elk personage 'laadt' op met zijn eigen snelheid. Wanneer deze dan kan aanvallen, kan je kiezen uit een gewone, of magische aanval, of het gebruiken van een item - meestal om je gezondheid een boost te geven. Bij een aanval zal je de positie kiezen van het personage, bijvoorbeeld naast een vijand, en dan de invalshoek. Sommige personages die projectielen afvuren kunnen ook meerdere vijanden raken, dus enige vorm van tactiek is belangrijk!

Verken de Wereld!


Eens je uit een dorpje, of andere kleine nederzetting, vertrekt, zal je terechtkomen op de wereldmap. De personages worden dan weergegeven als avatars, en je kan van hieruit reizen naar andere gebieden zoals tempels, andere steden, enzovoort. Kanata is ook om staat om hier bepaalde monumenten op te richten. Deze zorgen ervoor dat een aangrenzend deel van de map weer zichtbaar wordt, en dat er een bepaalde statistiek of vaardigheid permanent vrijgespeeld wordt, zoals het kunnen zien van de levensbalk van vijanden, of gewoon dat bepaalde aanvallen sneller opladen.




Graphics & Sound


De audiovisuele kwaliteit van de game kent ups en downs. Eén van de positieve punten is de kinderlijkheid die de game uitstraalt, en behoudt op elk vlak. De mooie uitzichten, de uitbeelding van vriend en vijand, en de opgewekte deuntjes vormen allen één mooi geheel. Waar zijn die downs dan? Wel die uiten zich in typisch Japanse kenmerken, zoals het gebruik van de Aziatische taal, en het overspoeld worden door tekstvakken. Voor wie hier geen problemen in ziet, is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht, maar men kan evengoed een boek bij de hand nemen. De snelheid van de game wordt op deze manier ronduit onderuit gehaald.

Conclusie


Wie de tijd heeft om zich echt te verdiepen in een simpel en kinderlijk ogend spelletje, kan gerust met deze Lost Sphear aan de slag. Met deze game ben je enkele tientallen uren zoet, maar dan moet je wel de kanttekening maken dat het soms lang wachten is op de echte 'turn-based'-gameplay door een veelvoud aan opeenvolgende tekstkadertjes.

Pluspunten


  • De visuele en auditieve stijl vloeien mooi in elkaar over
  • Degelijk gevechtssysteem


Minpunten


  • Tekstkadertjes, veel te veel tekstkadertjes
  • Waardoor het verhaal uitgerokken wordt




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
7/10
Grafisch
8/10
Geluid
8/10
Duur
8.5/10

Lost Sphear

Release
di 23 jan, 2018
Genre
RPG
Platform
ps4
Uitgever
Square Enix
Ontwikkelaar
Tokyo RPG Factory

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
7/10
Grafisch
8/10
Geluid
8/10
Duur
8.5/10