Tony Hawk's Pro Skater 1 and 2

Er is lang een tijd geweest waarbij de o zo populaire Tony Hawk, aka Birdman, ervoor zorgde dat, dankzij zijn prestaties in het echte leven en met zijn eigen reeks aan skategames, menig tiener aan het skateboarden sloeg. Die rage kreeg de laatste jaren een flinke dip, met Tony Hawk’s Pro Skater 5 als de ultieme ‘bail’. Slaagt Activision er met de remaster van Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 in ons de gloriedagen van weleer terug te laten herbeleven?

Het team achter de nieuwe generatie Crash Bandicoot-games (en diens remaster) had de opdracht gekregen de eerste twee Tony Hawk’s Pro Skater-games onder handen te nemen, zonder te knoeien met het originele product waar heel wat tieners mee zijn opgegroeid. Gelukkig zijn ze er ook in geslaagd alles waar beide titels in uitblonken naar de huidige standaarden te tillen; gaande van het behouden van alle levels met bijhorende opdrachten (verzamel alle SKATE-letters, zoek de secret tapes, zet de topscore neer, etc) tot het toevoegen van enkele welgekomen extra’s. Zo vind je er niet alleen alle skaters van weleer in terug (maar wel in hun oudere versie gepresenteerd), maar ook nieuwe profskaters zoals Leticia Bufoni en Tony Hawk zijn zoon Riley. Het grinden, manuelen en flip- en grabtricks uitvoeren voelt even vlotjes aan als weleer en gelukkig heeft men ook de Revert om al je ellenlange combo’s aan elkaar te kunnen rijgen ook uit Tony Hawk’s Pro Skater 3 reeds geïntegreerd.

Voor wie het voltooien van alle levels uit beide titels niet genoeg is, kan zich nog naar hartelust bezighouden met extra challenges om boards, kledij en accessoires voor zijn skater vrij te spelen. Als kers op de taart is het ook nog mogelijk online met of tegen vrienden te skaten (in de welgekende modi waaronder Graffiti en Horse) en kan je ook je eigen skatepark aanmaken. Deze laatste modus is uitgebreider dan ooit en laat je zelfs toe je creatie online met andere te delen, waardoor het op moment van schrijven zelfs al mogelijk is maps uit andere Tony Hawk-games te spelen. Moskou uit Tony Hawk’s Underground 2, yes please!

De overstap van de eerste PlayStation naar de PlayStation 4 is uiteraard eentje die niet onopgemerkt blijft, al is het grafische gedeelte het minste wat men aan deze collectie kon upgraden, inclusief een stabiele framerate van 60fps. Het beste waar de eerste Tony Hawk’s Pro Skater-games echter in uitblonken, was de soundtrack. Die is, godzijdank, intact gebleven en kent nog altijd gekende deuntjes als Superman van Goldfinger of Papa Roach’s Blood Brothers. Legendarisch!

Heb je ooit Tony Hawk’s Pro Skater gespeeld of ben je een totale skateboard leek; door Activisions Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 in huis te halen doe je niks verkeerd. Fans van de franchise kunnen die legendarische momenten van weleer in ’next-gen’ herbeleven, anderen kunnen de reeks voor het eerst op z’n best ervaren. Op naar de volgende remaster collectie!

• Origineel bronmateriaal intact gelaten
  • Grafische upgrade
  • Oude en nieuwe skaters