Mortal Shell

Als een ontwikkelingsteam van welgeteld 15 personen beslist hun levenswerk, zijnde een Dark Souls-achtige videogame, op de wereld lost te laten, zijn we de eerste in de rij om het met opgeheven hoofd een kans te geven. Is Mortal Shell echter je zuurverdiende centen waard?

Wat het verhaal betreft, kunnen we aan Mortal Shell weinig woorden kwijt. De game plaatst zich duidelijk in het rijtje van Dark Souls-titels en geeft weinig tot geen informatie prijs, maar strooit ook niet - door bepaalde gebeurtenissen of terug te vinden informatie in de omgeving - met details. Als een soort van buitenaards wezen word je in een gruwelijke wereld gegooid waarbij je de vele vijanden die de game rijk is, vakkundig moet zien om te brengen. Dat doe je immers niet met je blote vuisten, maar door levensloze lichamen van gesneuvelden die je op je pad tegenkomt over te nemen en als het ware hun krachten te gaan benutten. Een leuk concept, maar de uitwerking, daar had het team van 15 toch beter wat langer over na gedacht.

Mortal Shell ademt Dark Souls; van het menu tot de gameplay. Toch zijn er enkele zaken anders. Zo ga je niet je eigen personage uitbouwen, maar neem je eigenschappen via lichamen van andere doden over om zo de vele afschuwelijke wezens te lijf te gaan en zelfs baasgevechten tot een goed einde te brengen. Het grootste verschil is echter dat je in Mortal Shell geen schild ter beschikking hebt om jezelf te verdedigen, maar wel over de mogelijkheid beschikt jezelf te ‘Hardenen’ of verstenen. Doe je dit op het juiste moment, kan je je tegenstander zijn aanval afstoten en zelf een gemene tik uitdelen. Dat verstenen kan niet continu worden gebruikt, maar kan - eenmaal geladen - ook aanvallend van pas komen.

Helaas stopt het daar qua nieuwigheden en blijft Mortal Shell voor de rest letterlijk een lege schulp. De game heeft meer weg van een goedkope Chinese Dark Souls rip-off dan een vakkundig afgewerkt levenswerk. Het kleine ontwikkelingsteam deed nochtans een moedige poging, maar wanneer je aan een dalende frames per seconde hordes aan vijanden moet zien te overmeesteren om vervolgens quasi niks van lore mee te krijgen, dan zal je al snel de houterige animaties achter je willen laten.

Grauw, grijs en leeg; zo kunnen we het beste Mortal Shell omschrijven. Dat het een duister sfeertje wou opzetten, dat was duidelijk, maar een zwart canvas was een beetje teveel van het goede. Tel daar rare sound effects en aardig wat bugs/glitches bovenop en dan weet je dat er al aardig wat updates mogen komen om dit nog goed te praten.

We vinden het spijtig om het levenswerk van kleine ontwikkelaar Cold Symmetry de grond in te moeten boren, maar Motal Shell is gewoon teveel van het slechte. Vermijden als de pest, tenzij je jezelf nog meer wil pijnigen dan oneindig veel te moeten sterven.

• Dark Souls-elementen aanwezig

• Bijster origineel
  • Ontbrekende lore