Dead Island 2

Na een ietwat teleurstellend Dying Light 2 worden we, weliswaar door een andere ontwikkelaar, eindelijk getrakteerd op Dead Island 2. Back to the roots?

Geen Banoï deze keer, zoals in de eerste Dead Island-game waar we in een vakantiesfeertje werden getrakteerd op meutes vakantiegangers die in zombies waren getransformeerd. Nee, we trekken in Dead Island 2 richting het fleurige Los Angeles waar filmsterren genieten van het zonnetje, hun gigantische villa’s (inclusief zwembad) en luxueuze levensstijltje. Tot ook daar de ramp toeslaat, want opnieuw slaat het noodlot toe en is LA (omgetoverd tot HEL-LA) overstelpt met zombies.

Na een vliegtuigcrash kruip jij in de huid van een van de hoofdrolspelers naar keuze en ontdek je dat je immuun bent, klaar om keet te schoppen en (als het kan) de wereld te redden. Op je avontuur (dat zo’n 12u in beslag zal nemen los van de zijmissies) zal je heel wat interessante personages tegen het lijf lopen en zal de lineaire missiestructuur voor de nodige uitdaging zorgen voor jou of samen met een partner in co-op. Plezier gegarandeerd, zoveel is zeker!

Wie destijds Dead Island en opvolger Riptide heeft gespeeld, kan zich aan een gelijkaardige ervaring verwachten. Je hoofdpersonage beschikt over bepaalde vaardigheden, die aan de hand van experience points en bijhorende kaarten aangepast kunnen worden. Die vaardigheden variëren van personage tot personage, maar spelen ook algemene skills vrij waaronder de ongelofelijk leuke dropkick. Het kaartensysteem wist ons niet meteen volledig te bekoren en zal ook heel wat zombieslachten vergen om tenvolle te kunnen benutten, al neemt dat de rest van het speelplezier niet weg.

Zowel alleen of in co-op kan je de vele verhaalmissies en zijmissies doorlopen en elke zombie die je pad kruist op talrijke manieren uitschakelen. Zoals weleer zullen heel wat slagwapens ter beschikking worden gesteld, die je met vrijgespeelde blauwdrukken zal kunnen aanpassen naar wens. Een dolk waar vuur uit komt of waar elektriciteit op zit is een van vele opties die nuttig kunnen gecombineerd worden met spullen uit de omgeving. Ook het looten zal terug nodig zijn om prullaria te verzamelen waarmee je je wapens zal kunnen herstellen. Dead Island 2 is eigenlijk alles wat de eerste twee games waren en dat is voor fans als ondergetekende een verademing.

Op grafisch vlak scoort de titel zeker niet slecht en kunnen we op veel momenten, aan de hand van finishers onder meer, het bloed en ledematen in het rond zien vliegen. Ook enkele leuke soundtracks en grappige dialogen zorgen voor het nodige extra vertier.

Dead Island 2 doet niks speciaals en dat is nog zo slecht niet ook. De game is alles waar fans op zaten te wachten; een lineair verhaal met leuke personages en tonnen zombies om aan mootjes te hakken op allerlei manieren. De co-op, die verhaalprogressie ook apart bijhoudt, is de kers op de taart.

• Speelplezier
  • Lineair verhaal met grappige personages
  • Co-op