Watch Dogs

Hackers, we stellen ze vaak (karikaturaal) voor als ongeschoren dertigers die in de kelder van het ouderlijke huis verblijven of als jonge delinquenten, die door de vele uren achter hun computerscherm het zonlicht niet meer kunnen verdragen. In Watch Dogs smijt men dit beeld radicaal om. Hackers zijn de nieuwe generatie topcriminelen of burgerwachten, afhankelijk of ze hun digitale krachten voor barmhartige of minder vredelievende doeleinden gebruiken. Ze hebben hun pistool of ander wapentuig (deels) omgeruild voor een afstandsbediening onder de vorm van een telefoon (of profiler), die de hele wereld aan hun voeten legt.

Het hoofdpersonage in dit moderne verhaal met 'digitale' setting is Aiden Pearce. In zijn niet al te koosjere verleden heeft hij een aantal verkeerde mensen kwaad gekregen, waardoor zijn jonge nichtje (de dochter van zijn zus) het moest bekopen met haar leven. Maar Aiden is niet iemand die stil blijft zitten en de dingen zomaar over zich heen laat gaan. Hij besluit te achterhalen wie verantwoordelijk is voor het leed dat hem en zijn familie werd aangedaan. Hierdoor komt hij snel weer in aanraking met de ongure mensen uit zijn verleden en raakt hij diep verstrengeld in het criminele leven van Chicago.

Het verhaal neemt nu en dan de proporties aan van een moderne thriller, maar door de ietwat nuchtere en afstandelijke figuur die Aiden Pearce is (een logische keuze die duidelijk opzettelijk gemaakt werd) en de uitgebreide gameplay met zijsprongen die eigen is aan een sandboxgame, komt dit niet altijd tot zijn recht. Besluit je het spannende verhaal even te onderbreken voor een van de vele zijmissies of online gameplay, dan wordt het helaas moeilijk om je nog in te leven in het verhaal of in het leed van Aiden. Niettemin, stijgt het verhaal nog boven de middelmaat uit.

Deze game ziet er uit als andere sandboxgames zoals GTA of Saints row, maar laat zich ietwat anders besturen. Aiden gaat veel makkelijker neer dan pakweg de schietgrage Trevor Philips. Hierdoor is hij meer aangewezen op zijn intelligentie. Dit manifesteert zich onder de vorm van sluip- en hackerstalenten. Twee types gameplay die mooi samenhangen en die deze game een eigen identiteit geven. Een mooi voorbeeld van deze ideale mix van sluipen en hacken is het kunnen veroorzaken van een black-out. Alle lichten gaan uit, de tegenstand is verblind en zonder dat iemand het merkt heb jij je doel al bereikt.
Dankzij je hackingtool (ook gekend als de Profiler) kan je zowat alle denkbare elektrische voorwerpen, zoals computers, camera's, verkeerslichten, liften, zekeringskasten en veel meer naar je wil manipuleren. Wil je het gebied verkennen dan 'surf' je gewoon van camera naar camera om een duidelijk beeld te krijgen van het aanwezige kanonnenvoer. Lijkt de tegenstand te sterk (wat die ook meestal is), dan kan je het strijdveld voorbereiden door extra dekking tevoorschijn te toveren, boobytraps te activeren...

Als het toch nodig is om huurlingen onklaar te maken, dan kan je agent 47 gewijs gebruik maken van je silenced pistol. Met dit wapen en de mogelijkheid om de tijd enkele seconden te vertragen kan je gemakkelijk headshots scoren, en al doende vermijden dat er alarm wordt geslagen. Wanneer je toch belaagd wordt door een bende tegenstanders (hetzij verplicht in een missie, hetzij omdat je dat graag hebt), dan zijn er twee opties. Ofwel gebruik je al je wapentuig (sniper, shot gun, assault rifle...), maar je kan ook deze keer de Profiler gebruiken. Vaak is de omgeving voorzien van ontplofbare voorwerpen zoals zekeringenkasten en pijpleidingen onder hoge druk waarmee je het aanwezige personeel al kan halveren. Je kan zelfs de granaten in de munitieriemen van de huurlingen vanop afstand activeren, met doorgaans een genietbaar effect. Genoeg mogelijkheden dus om je een weg te banen doorheen de missies.

Het hacken komt eveneens goed van pas bij de voertuig gerelateerde missies. Bij ontsnappingspogingen van hetzij de politie of andere belagers, kan je eerder moeilijk gebruik maken van je wapentuig om de vijandelijke voertuigen te 'ontmantelen'. In plaats daarvan maak je gebruik van de omgeving: je pakt je GSM bij de hand en je manipuleert verkeerslichten, bruggen, massieve paaltjes (die in en uit de grond schuiven) en het gasnet in je voordeel. Waarom zou je zoveel munitie verspillen als je de tegenstand met een druk op de knop tegen een paaltje kan plakken.
Het rijden zelf is voldoende realistisch gemaakt, maar gelukkig niet zodanig dat het fungehalte zou zakken. Veel voorwerpen zoals lantaarnpalen en afsluitingen zijn verwoestbaar, waardoor je ook zelf niet iedere keer tegen een paaltje gaat plakken.

Ten slotte zijn er nog de verplichte zijmissies (onlosmakelijk verbonden met een sandboxgame). Deze variëren van het voorkomen van een misdaad (door mensen te profileren a.k.a. Crimes Detected), Gang Hideouts (die ideaal zijn om je sluipskills te testen), en Criminal Convoys, waarbij je een konvooi moet verhinderen hun einddoel te bereiken.
Het online gedeelte van de game wordt op dezelfde manier tentoongesteld als de zijmissies. Ze staan beschikbaar op je kaart of je kan ze vanuit het pauzemenu activeren. Deze online missies en games voegen eigenlijk weinig nieuws toe aan het geheel en het is maar zeer de vraag of dit online luik lang zal gebruikt worden door de gaming community.

Rond de graphics van deze game was al veel te doen sinds die ene magnifieke trailer op E3 2012. Die trailer beloofde dat Watch Dogs de beste graphics uit de PS4 zou toveren. Helaas, was dit beeld een beetje overroepen, en heeft Ubisoft een beetje van grafische pracht moeten inboeten. Niettemin hoort deze game momenteel bij de graphische top van de PS4. Vooral het stadsbeeld in de nacht kan enkele mooie beelden opleveren. Als je op een rustiger moment eens dartelt over een van de vele havens of parken met kunstvoorwerpen, neem dan even de tijd om het lichtspel van de PS4 engine op te nemen.

Qua soundtrack zou je hetzelfde principe kunnen verwachten als de andere sandboxgames (namelijk een radio met verschillende ontvangstfrequenties). Maar deze keer kan je helaas niet kiezen tussen verschillende radiostations in je smaak. In plaats daarvan werkt je Profiler ook nog eens als een muziekdoos (MP3, MP4, Ipod... wie houdt dat nog bij). Op je 'touchscreen' selecteer je simpelweg welke soundtrack je wil afspelen.

Ubisoft zei al in 2012 dat Watch Dogs er zou staan als topper, en eerlijkheidshalve (ondanks de vertraging) staat het er ook! Of het leunt er alleszins dicht bij. Er is niet gemakzuchtig gekozen om de gameplay af te kijken van andere sandboxgames zoals GTA, en dat loont in een game die een eigen identiteit heeft en eindelijk in een nieuwe IP op het gamelandschap. Als Ubisoft voor het vervolg een beter evenwicht vindt tussen verhaal en gameplay dan heeft Rockstar er een duchtige concurrent bij. Het hoofdverhaal speel je uit in 20 tot 30 uur, maar wie alles uit de game haalt (zijmissies, collectibles en online) kan dat vlotjes verdubbelen.

• Genietbaar gameplaysysteem
  • Hacken geeft de game een eigen identiteit
  • Mooi lichtwerk met de graphics