Final Fantasy X

Weigerachtig stond ik tegenover de Final Fantasy-reeks. Nu nog?

Deze game is onderdeel van de HD remake van Final Fantasy X / X-2

Een jonge knaap op weg naar zijn Blitzbalmatch. Blitzball is een combinatie van handbal en voetbal, en dit wordt gespeeld in een bol gevuld met water – you have to see it to believe it… Deze knaap is de zoon van een bekende Blitzballspeler die tien jaar geleden verdween. Deze knaap ben jijzelf, en je mag hem ook zelf een naam geven die hij het volledige verhaal zal dragen. Tijdens de match ziet hij in de verte een enorme bol uit het water verrijzen. Deze bol vernietigt volledig Zanarkand! De mensen en jijzelf vluchten in alle richtingen weg. Plots staat Auron daar. Auron is je vaders vriend die tien jaar geleden met hem verdween. Waar zat hij die ganse tijd? Geen tijd om na te denken, vluchten! Jij en Auron verslaan enkele kleinere wezens die van het enorme wezen komen. Je komt te weten dat deze titanische verschijning Sin noemt. Na enkele gevechten slaagt Sin erin om je te absorberen waarbij je het bewustzijn verliest… Je ontwaakt. Waar ben je? Wat moet je doen? Het eerste wat je tracht te doen is een vuurtje maken voor warmte en eventueel iets te bakken. En dan…

Moet je eigenlijk de rest van het verhaal spelen. Het mag gezegd worden: het verhaal is zoals Sin: enorm! Op een bepaald ogenblik kom je Yuna tegen. Deze jongedame heeft de speciale gave om wezens uit een andere dimensie (?) te trekken, zodat deze helpen in de strijd tegen Sin. Deze Summoners zijn de enige hoop om Sin te verslaan, en al snel wordt jij één van haar beschermers en vergezel je haar met haar pelgrimstocht. Ondertussen ontrafelt er zich een sterk verhaal omtrent je afkomst…

De gameplay is niet zo moeilijk, al kunnen er in het begin wel wat onoverzichtelijkheden zijn. Gedurende het grootste deel van de game kijk je naar cutscènes en loop je gewoon rond. Tijdens dit ronddwalen, terwijl je een item zoekt , of naar het volgende checkpoint gaat, kan je altijd in een gevecht verwikkeld raken.

Combat

De combat in deze game is geen hack ’n slash, maar conditional-turn-based. Dit betekent dat je om beurt niet met alle personages kan vechten, maar dat dit afhankelijk is van de statistieken van het personage, hetzij vriend of vijand. Als een personage meer speed heeft, zal hij/zij bijvoorbeeld sneller recupereren en zal je hem/haar sneller opnieuw kunnen inzetten. Naarmate je verder geraakt in de game, kom je meer figuren tegen en deze kan je tijdens gevechten inzetten. Tijdens de gevechten moet je wel opletten welke personages je gebruikt: zo zijn er vijanden die een zwak hebben voor een bepaald type magie, maar dan weer sterker worden van een ander type. Ook moet je opletten dat je een sterk, maar traag personage geen snelle vijand laat aanvallen, want deze kan dan de aanval ontwijken.
Eén van de personages is Yuna. Dit jong meisje kan een Aeon oproepen. Dit kan je zien als een sterk wezen uit een andere dimensie. Ook het tactisch inzetten van deze wezens is zeer belangrijk!

Level Up

Zoals in iedere RPG kan je na verloop van tijd je personages sterker maken. Hoe meer ze vechten, hoe sterker ze kunnen worden. Dit levelsysteem lijkt in het begin zeker moeilijk. Je moet met behulp van spheres in een soort map navigeren, en dan met je gewonnen spheres je personage upgraden. Niet alleen de vaardigheden van deze kan je aanpassen, maar ook je kleding of je gevonden (of gekochte) wapens. Eens je het systeem wat begrepen hebt, navigeer je er gemakkelijk door.

Randanimatie

Zoals in de meeste games kan je ook hier bepaalde items (woordenboeken) verzamelen om een bepaald volkje beter te begrijpen, kan je steeds op zoek gaan naar de beste loot of kan je af en toe pauzeren om een potje Blitzball te spelen. Zo zal je ook, naarmate je vordert in de game, kunnen deelnemen aan Chocobo Racing (Chocobo's kan je het best vergelijken met berijdbare struisvogels), maar ook tal van minigames, afhankelijk van de locatie waar je je bevindt.

Grafisch gezien kent deze game zijn ups en downs. Zo is het soms zeer duidelijk dat deze een port is van een ongeveer tien jaar oude game. Dit is vooral opvallend als de nadruk op de gezichten van de personages wordt gelegd. Langs de andere kant kan deze port soms wedijveren met een standaard PS3-game. Vooral de verzichten zijn een must-see.
Qua sound van de personages die je tegenkomt valt er weinig op aan te merken. OK, het geluid komt niet echt overeen met de lippen, maar die lippen kan je toch al moeilijk onderscheiden. Wanneer je op avontuur bent en wanneer je gevechten aangaat, hoor je veelal hetzelfde. Op zich is het te snappen dat het moeilijk is om in zo’n uitgebreide game telkens een ander geluidje te voorzien, maar wat meer variatie had gemogen.

Conclusie – Schitterende game voor wie even tijd heeft

Deze game speel je voor het verhaal en de tactische combat. Wie een beetje voorbij de graphics kan kijken ontdekt een pareltje. Ik heb altijd zeer weigerachtig en achterdochtig gestaan ten opzichte van de reeks, maar deze heeft me overhaald. Na een tiental uren gamen heb ik de indruk dat ik nog maar aan het topje van de ijsberg zit.

• Meeslepend, lang verhaal
  • Combat is eenvoudig te besturen, doch tactisch
  • Speelduur is enorm