Fallout 4

Bethesda Games Studios staan gekend om hun grote open wereld RPG's met enorm veel vrijheid. Kunnen we dit ook zeggen van hun nieuwste telg Fallout 4? Dat zochten wij voor jullie uit.

Fallout 4 is waarschijnlijk de eerste game waar het verhaal begint in een badkamer. Het aanmaken en stylen van jouw personage is immers zo geïntegreerd. Samen met je vrouw of man en kersverse baby breng je de ochtend door. Terwijl je jouw bakje koffie aan het slurpen bent, wordt er aan de deur gebeld. Een medewerker van Vault-Tec komt je enkele vragen stellen. De antwoorden bepalen uiteindelijk de vaardigheden van jouw personage. In het rustig stadje Sanctuary is Vault 111 gevestigd, waar jij en je gezin toegang tot hebben mocht er een nucleaire oorlog uitbreken. De tijd dat alles op wieltjes liep door atoomenergie is immers voorbij en oorlog staat voor de deur. Het Vault-Tec busje is nog maar amper weggereden en je ziet op televisie dat er over het ganse land paddenstoelwolken ontstaan door de bommen die worden gedropt. Samen met je gezin raak je net op tijd in de Vault. Deze is echter niet wat het lijkt want je wordt opgeslagen in cryogene toestand. Tweehonderd jaar later ontwaak je en er is iets met jouw partner en kind gebeurd. Om spoilers te vermijden gaan we hier niet verder op ingaan.

Naast de hoofdqueeste zijn er natuurlijk nog tientallen zijmissies met elk hun eigen verhaal. Ook het aansluiten bij bepaalde facties brengt weer vele avonturen voort. Al ondervonden wij toch dat er meer 'fetch'-queesten te vinden zijn dan in Fallout 3. Het is dan vaak de bedoeling om bijvoorbeeld persoon X te doden en vervolgens object Y te recupereren. Dit is echter niet te frequent en er zijn meer dan genoeg interessante subverhalen. Als je ieder probleem wil oplossen zal je heel lang in het wasteland vertoeven.

Wie Fallout 3 gespeeld heeft zal zich direct thuis voelen. De vele perks en skills (S.P.E.C.I.A.L.) zijn terug van nooit weggeweest. Hierdoor is het mogelijk om je personage uit te bouwen zoals jezelf wil, hetgeen we gewoon zijn van een Bethesda game. Kies je voor zware handgevechten, leg je Rambogewijs de vijanden om met zwaar geschut of neem je toch liever de stealth aanpak, de keuze is aan jou. Het V.A.T.S. systeem is ook aanwezig. Hiermee kan je de tijd vertragen en een bepaald lichaamsdeel kiezen om schade toe te brengen. Dit gaat ook gepaard met gore slow motion beelden waarvan je niet genoeg kan krijgen. Wat we niet meer terug vinden, is de keuze om met jouw personage een heroïsch of kwaadaardig pad te bewandelen. Zo had je bijvoorbeeld de keuze in Fallout 3 om een stadje te redden of om er een bom op te gooien. Ook het dialoogsysteem werd lichtjes gewijzigd. Antwoorden doe je nu via de actieknoppen en gebeurt in derde persoonsaanzicht. Zoals het een goede RPG beaamt zullen bepaalde vaardigheden ook invloed hebben op de dialoog. Het hoofdpersonage heeft nu bovendien een stem.

Alles wordt natuurlijk netjes bijgehouden in je Pip-Boy. Deze hanteer je weer als menu waar je alles terug vindt, van statistieken tot de waardevolle en minder waardevolle buit. Aan deze laatste is er natuurlijk weer geen gebrek. Met de vele 'junk' die je verzamelt op je speurtochten kan je nu van alles maken. Het is zelfs mogelijk om heuse nederzettingen neer te planten in het dorre landschap. Dit beperkt zich niet tot enkele gebouwtjes. Decoratie, bescherming, tuintjes en enige nutsvoorzieningen kunnen allemaal gebouwd worden. Hiermee alleen kun je vele uurtjes zoet zijn. Is de rol van Bob de Bouwer echter niets voor jou? Geen probleem, dit is volledig optioneel. Het is wel een zeer leuke toevoeging en maakt het leegroven van vervallen gebouwen des te leuker. Het vervaardigen en opwaarderen van wapens en uitrusting is ook zeer uitgebreid. Tal van vizieren en aanpassingen kunnen van een standaard schietijzer een uiterst dodelijk wapen maken. Verder kan je ook voedsel en medicijnen bereiden die je gezondheid aanvullen of je afhelpen van een vervelend kwaaltje of bijwerking van een product. Deze kunnen je echter ook een tijdelijke boost geven en je het leven wat makkelijker maken.

I'm a wanderer

Je kan kiezen om alleen rond te zwerven of een kompaan mee te nemen. Niet alleen Dogmeat, je trouwe viervoeter, maar ook een heel resem aan andere personages die je ontmoet, willen met jou op avontuur. Hier heb je ook de mogelijkheid om je volgeling uitrusting te geven of hem/haar als extra opslagruimte te gebruiken. Je handelingen hebben natuurlijk ook invloed op de relatie met je volger. Daarnaast krijg je in het begin van de game al gauw je eerste power armor. Op je zwerftochten zal je er echter nog aantreffen. Je kan zoals wij dan een hok bouwen om je verzameling in te plaatsen, maar je kan de lompe stukken metaal ook negeren. Hier heb je terug de volle vrijheid.

Het ganse zootje vijanden uit Fallout 3 is ook terug van de partij, al zijn sommige schepsels toch iets gewijzigd. Zo zijn de Ghouls, de radioactieve vorm van een zombie, veel agressiever. De Synths, een soort van Terminator-achtige wezens, zijn dan weer nieuw. Hun -hoe- of -waarom- ontdek je tijdens het verhaal. Her en der op je strooptochten kom je ook elitevormen van vijanden tegen. Zoals je al kan raden leggen deze minder makkelijk het loodje. Echter hebben ze bijna altijd een speciale uitrusting of wapen bij zich, wat altijd leuk is om te verzamelen. Rondzwerven of verkennen is wat Fallout zo goed maakt. De vrijheid die je hebt is ongekend. Zo zal je onderweg zijn om een bepaald objectief te vervullen en kom je een nieuw gebouw tegen waarin je makkelijk enkele uurtjes kan ronddwalen. Wie weet stuit je zelfs op een onverwachts nieuw avontuur of op een opmerkelijk individu. Als er één woord is waarvoor Fallout 4 niet synoniem staat dan is het lineair.

Het aspect omtrent de grafische kwaliteit van Fallout 4 moeten we opsplitsen in verschillende delen. Zo zijn er de verzichten die mooi zijn en goed afgewerkt. Zo vinden we ook genoeg texturen op de omgevingen terug. Waar de game steken laat vallen is de afwerking van de gezichten en, als je de lijn doortrekt, van de fauna die we terugvinden in de game. Zo komen deze eerder flets en onafgewerkt over. Ook wordt de game geteisterd met bugs. Het komt meermaals voor dat ‘iets’ doorheen de muren komt piepen, of dat er verschillende wezens doorheen elkaar lopen. Hier herkennen we de foutjes die we al kenden uit Fallout 3 – op de PS3! Al moet gezegd worden dat er in deze laatste telg meer felle kleuren gebruikt worden, hierdoor komt de verwoeste omgeving net iets beter tot zijn recht.

Auditief is Fallout 4 zeer zeker een topper. Wie vele uurtjes in Fallout 3 heeft gestoken zal bij het horen van dit deuntje ongetwijfeld nog kippenvel krijgen. Weer worden tal van oude kaskrakers uit de doos gehaald en door een absurde presentator, die ons deed denken aan Marcel uit Willy's en Marjetten, aan elkaar gepraat. Voor de liefhebbers van klassieke muziek is er een radiostation dat een ganse oeuvre brengt. De sobere en dreigende achtergrond muziek die vaak tot een climax worden gebracht en de omgevingsgeluiden in het vervallen landschap zijn subliem. Dit geheel weet een enorme speciale sfeer te creëren. Ook de vele gesproken dialogen zijn ook van goede kwaliteit.

Welcome Home - zo kan ik de game best omschrijven als Fallout (3) fan. Bethesda Games Studios doet zijn naam weer alle eer aan, dit echter ook in de negatieve zin. Technisch gezien is Fallout 4 zoals vorige games uit de stal wat minder. Niet tegenstaande is Fallout 4 een subliem game en het ultieme vervolg waarop menig gamer gehoopt had. De ongelofelijke sfeer en de enorme vrijheid die de game heeft is fenomenaal. Fans zullen we niet moeten overtuigen en gaan ongetwijfeld ondertussen al vele uren achter de kiezen hebben. Wie een leek is in het verkennen van een radioactieve post-apocalyptische wereld moet Fallout 4 zeker een kans geven. Laat je vooral niet afschrikken door de minpuntjes van de game. Vele memorabele momenten zullen zeer zeker lang in je game-geheugen gegrift staan.

• Enorme sfeer
  • Grootse vrijheid

• Grafisch minder