Cyberpunk 2077

De allereerste aankondiging van Cyberpunk 2077 dateert intussen al van mei 2012. Sindsdien heeft onder meer het succes van ‘The Witcher’, het paradepaardje van CD Projekt Red, en een resem uitstellingen van de releasedatum, de verwachtingen rond Cyberpunk tot een torenhoog niveau gebracht. De vraag die er bij hoort is uiteraard of het überhaupt mogelijk is om zulke verwachtingen in te lossen.

Elk goed verhaal begint met de backstory van de protagonist, hier V genaamd. Je krijgt hiervoor drie opties voorgeschoteld. Je kan kiezen voor de Nomad, Corpo of Streetkid achtergrond. Onafhankelijk van je keuze, leidt de inleiding tot het ontstaan van een vriendschap tussen V en ene Jackie Welles, een low-level tug. Na de eerste ontmoeting krijg je een titel sequence voorgeschoteld die je een korte samenvatting geeft van Welles’s en V’s avonturen doorheen Night City, de setting voor de rest van dit verhaal, en hun poging om het te maken.

In 2077, worden V en Welles door fixer Dexter DeShawn ingehuurd om een biochip, aka the relic, te stelen van Arasaka Industries. Het zou niet bepaald een episch verhaal opleveren moest alles zoals gepland verlopen en geheel binnen verwachting, ‘shit hits the fan’ die V in een behoorlijk benarde situatie brengt.

De rest van het verhaal focust op V’s poging om samen met zijn nieuwe kennis Johnny Silverhand (yup, Keanu “you’re breathtaking” Reeves) een weg uit de benarde situatie te vinden.
Meer spoilers dan bovenstaande info zou het plezier van de ontdekking bederven, terwijl dit één van de grote sterktes van de game is. Je wordt er helemaal ingezogen en wil voortdurend de spreekwoordelijke pagina omslaan om het vervolg van het verhaal te weten te komen.

Belangrijk aan de setting is dat cyber enhancements standaard geworden zijn. De mensheid vertrouwt niet langer op moeder natuur, maar versterkt de natuurlijke elementen met robotica. De discussie of dit vooruitgang is, zal hier niet opgestart worden, maar in de game zijn er uiteraard voor- en tegenstanders, mensen die de robotica tot een minimum beperken en degene die er heel ver in gaan. De sfeer die dit met zich meebrengt, draagt enkel bij tot de onderdompeling in het verhaal.

Ooit afgevraagd hoe een kruising tussen GTA en Fallout er zou uitzien? Wel, deze Cyberpunk doet een verdomd goeie poging om het antwoord te geven. Smijt er nog een paar Skyrim elementen bij en je hebt een perfecte game, toch?

Het begint, zoals menig RPG wel eens durft, met character creation, afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur kan je je hier alleen al uren in verdiepen. Zo goed als alles is customisable. Ja, ook dat ja. Nu, net zoals Skyrim en Fallout, krijg je je ‘work of art’ amper tot nooit te zien aangezien er veel vanuit een first person perspectief gebeurt.

Wat je allemaal kan doen vanuit dit perspectief is legio. The obvious is guns galore, simpel richten en schieten, niets bijzonders aan, maar meer hoeft dat ook niet te zijn. Tweede optie is hand to hand combat, mogelijks versterkt door slagwapens.

Ga je liever directe confrontatie uit de weg kan je ook voor stealth opteren: je vijanden ontwijken of besluipen en stilletjes uit de weg ruimen. Hierin word je bijgestaan door je cybernetics. Niet alleen kan je camera’s hacken zodat je niet gezien wordt, of apparaten hacken om afleidingen te veroorzaken, maar ook kan je de cybernetics van je tegenstanders tegen hen gebruiken om ze tijdelijk te verblinden of minder weerbaar te maken. Opnieuw, vele opties om te ontdekken en te gebruiken.

Dit alles komt met een Skyrim-like upgradesysteem. Hoe meer je een bepaalde techniek gebruikt, hoe beter je er in wordt. Eén bepaalde techniek upgraden komt met perk points die je kan investeren in, je raadt het nooit, perks die bij jouw abilities horen. Dit systeem zit naadloos in elkaar en doet je afvragen waarom je dit nog nooit eerder hebt gezien, ondanks het feit dat het allemaal zo vertrouwd aanvoelt.

Is enige uitleg hier nog nodig? Het internet wemelt van de memes en commentaren over het niet afgeborstelde uiterlijk van Cyberpunk, en ja, het valt niet te ontkennen dat de game het op grafisch vlak af laat weten. Vooral op de PS4 lijkt dit een groot probleem te zijn. Is dit vervelend? Zeker. Kan het beter? Klaarblijkelijk. Maar laat dit het plezier dat je aan Cyberpunk kan beleven niet verpesten. De game is zoveel meer dan zijn uiterlijk bugs. Mits wat tijd, zal dit opgelost worden.

Qua sound valt er weinig op te merken. De soundtrack draagt wonderwel bij aan de sfeer die CDPR in Cyberpunk wil scheppen.

In se kan dit kort samengevat worden. Dit is een topgame, één van de betere die ooit verschenen is. Helaas is er een gigantische olifant in de kamer die het zicht op die geweldige game ietwat verdoezelt. Gelukkig laat de hedendaagse technologie toe om updates eenvoudig door te sluizen en van Cyberpunk de game te maken die hij altijd had moeten zijn.

• Geweldig verhaal
  • Geweldige gameplay
  • Goed uitgekiend RPG systeem