God of War III

Het derde deel in deze reeks is eindelijk aangebroken, eindelijk kan menig fan van Kratos zijn zoektocht naar wraak met de Ghost of Sparta jegens Zeus voortzetten.

Voor degenen die het verhaal niet kennen, even een korte samenvatting: in het eerste deel zoekt Kratos wraak op Ares, omdat hij hem verantwoordelijk houdt dat hij zijn eigen familie heeft vermoord. Kratos moet daarvoor op zoek naar de doos van Pandora, die hem uiteindelijk de kracht van een god geeft waardoor hij Ares kan verslaan en zijn plaats als God of War mag innemen.

In het tweede deel wordt Kratos door Zeus van zijn krachten beroofd en hierdoor begint Kratos zijn tweede wraaktocht, ditmaal tegen Zeus. Na een episch gevecht met Zeus op het einde, smijt Athena zich tussen jou en Zeus, wat haar het leven kost. Uiteindelijk vergroot dit alleen Kratos haat en hij gaat terug in tijd naar de grote oorlog tussen de titanen en de goden van Olympus. Deze titanen neemt hij mee naar zijn tijd om zijn wraak te volbrengen. Dat is het einde van het tweede deel en tevens het begin van het derde.

God of War heeft de reputatie nogal flitsend te beginnen en dat is ook deze keer niet anders. In het begin bevindt Kratos zich namelijk op Gaia en reken je af met Poseidon. Om je uiteindelijke doel (de dood van Zeus) te bereiken, moet je niet alleen een weg voorbij Poseidon knokken, bijna alle goden passeren de revue en een titaantje meer of minder, daar zal Kratos ook niet van wakker liggen. Deze goden uit de weg ruimen gaat niet zonder gevolgen zoals je wel te weten zal komen tijdens het spelen van het spel.

De gameplay van het spel is zoals verwacht, wederom zoals vanouds. Wie hier begint te buttonbashen, die komt niet ver. Het is belangrijk op tijd een aanval de blokken, of opzij te rollen. Bovendien wordt je beloond met extra experience points (lees: rode orbs) als je combo’s langer duren. Met die rode orbs koop je dan nieuwe wapenupgrades, maar je zal snel merken dat die niet goedkoop zijn. Verder zijn er nog groene orbs voor levens en blauwe voor magie.

Enkel in het begin vond ik de gameplay een beetje minder aangezien je het gevoel kreeg dat je van filmpje naar filmpje knokte en de stukken tussen deze filmpjes waren behoorlijk kort. Maar éénmaal voorbij Poseidon verbetert dit enorm. Een mooie touch die ze gegeven hebben is dat op het moment dat je sommige figuren dood, je dit niet uit het standpunt van Kratos bekijkt maar vanuit het standpunt van degene die zijn dood tegemoet treedt. Critici zullen zeggen: de gameplay is gewoon hetzelfde als in de eerste twee. Mijn antwoord: "never change a winning team".

Grafisch en Geluid

In totaal zal je een 10 tot 15 uur zoet zijn om tot bij Zeus te komen, maar deze game wordt je niet zo snel beu en heeft dan ook veel replay value. Je moet wel even wennen aan het vaste camerastandpunt dat je voorgeschoteld krijgt, maar na verloop van tijd valt het niet eens meer op en het is in geen geval irriterend. De sfeer die in het spel gecreëerd wordt is er één van een donkere Griekse tragedie. Een beetje hetzelfde als in de eerste twee delen dus, alleen nog donkerder. Ook de muziek op de achtergrond draagt bij aan deze sfeer en zal nooit vervelen. Wat de graphics betreft, er zijn op dit moment weinig betere te vinden(op Uncharted 2 na misschien). Je ziet zowaar de poriën op het lichaam van Kratos. Deze graphics dragen dan ook bij aan de realistische ervaring van het spel, bloed was nog nooit zo bloederig.

Deze God of War was één van de meest verwachte game ooit en de vraag is, was het dat wachten waard? Op deze vraag kan ik alleen maar volmondig “ja” antwoorden. Een game die er zo goed uit ziet en zo vlot speelt kom je niet vaak tegen. Je moet wel gek zijn om deze niet in huis te halen.

Reviewer: agathor87

10/10
9/10