SkateBIRD

Uit de kant, Tony Hawk, want er is een nieuwe skater die met alle aandacht gaat lopen. Of moeten we vogel zeggen? Met SkateBIRD krijgen we namelijk een ideale combinatie te spelen.

Na enkele jaren maakt SkateBIRD eindelijk diens intrede op onze geliefde PlayStation-console en dat maakte ons blij aan het fluiten. Niet alleen omdat we kunnen skaten als een vrolijk vogeltje (hip uitgerust met een koptelefoon), maar net omwille van het feit dat SkateBIRD reeds heeft bewezen heel wat in zijn mars te hebben. Zo word je meteen in de actie gedropt en leer je, met vallen en opsta.. euh vliegen dus, hoe je precies moet skateboarden. Moeilijk is het niet, al is het ook niet altijd even gemakkelijk. In tegenstelling tot de gekende Tony Hawk-games kan je deze keer ook je vleugels uitslaan, naast het uitvoeren van tricks.

De opzet van SkateBIRD is eenvoudig. Elk level, gaande van een slaapkamer tot bureau, heeft grappige personages die je opdrachten zullen geven. Deze missies liggen verspreid over elk level en kan je terugvinden via een kaart in je menu. Niet altijd even overzichtelijk, maar de opdrachten zelf zitten meestal goed in elkaar. Bepaalde grabtricks of uit te voeren kunstjes lukken vrij aardig, al hoef je niet de vlotheid van een Tony Hawk’s Pro Skater te verwachten. SkateBIRD kent een bepaalde drempel waarbij de besturing soms eens lastig kan doen (vooral bij het uitslaan van je vleugels). Dat gooit af en toe roet in het eten, maar neemt verder weinig van het speelplezier weg.

SkateBIRD kent een leuke soundtrack en weet de juiste sfeer te creëren bij het skateboarden. De grappige dialogen vormen een mooi geheel, terwijl grafisch weinig op aan te merken valt. De levels zijn niet de meest uitgewerkte (of meest gedetailleerde), maar voor een indie-titel meer dan ok.

Wat wellicht begon als grap is uitgewerkt tot leuk tijdverdrijf voor skateboardliefhebbers. SkateBIRD zingt geen toontje lager op de PlayStation, maar biedt soms meer wat je zou verwachten. Los van wat mankementen een aardige titel die voor voldoende glimlachen zal zorgen.

• Leuk concept
  • Soundtrack
  • Levels