Forspoken

Nieuwe IP is iets dat de laatste jaren zeldzamer wordt. Bewijst Square Enix met deze Forspoken dat dit wel degelijk de effort waard is in plaats van te blijven teren op bestaande franchises?

Deze geteste versie is de PS5-versie.

Je maakt kennis met Frey, een wees met een mysterieuze achtergrond uit New York. Na een reeks misvallen wordt Frey samen met een sprekende armband naar Athia geteleporteerd. Daar ontdekt ze dat ze door een synergie met de armband magische krachten heeft en in staat is aan 'the break' de weerstaan. 'The break' brengt Athia namelijk in een staat van verval. Denk, een wolk mosterdgas die zich geleidelijk over de hele wereld verspreid. Enkel zorgt dit mosterdgas niet voor een instant dood, maar tovert die de lokale fauna om in vraatzuchtige beesten die het op jou gemunt hebben.

Alle overlevenden hebben zich teruggetrokken in het laatste bolwerk der levenden in Athia, Cipal, wat zal dienen als Frey's uitvalsbasis. Enerzijds om een weg naar huis te vinden, anderzijds omwille van wraak. De reden voor deze wraak wordt bewust uit deze review gehouden om spoilers te vermijden. Wat wel gezegd kan worden is dat de wraak gericht is op vier 'tantas', een soort heksen, die zo blijkt, ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de staat van verderf in Athia.

Het verhaal komt ietwat traag op gang en trekt je er nooit echt volledig in. En hoewel het een paar clichés opstapelt, toch voelt dit nooit volledig flauw aan.  Aldus vormt het verhaal geen absolute meerwaarde voor de game maar het draagt evenmin bij tot een reden om de game links te laten liggen.

Gameplaygewijs zijn er drie kanten waar iets over te vertellen valt.

Kant één is de combat zelf die vrij soepel verloopt. Je hebt twee soorten magie. Eentje met langere effecten onder de L2 knop, die enige 'reload'-tijd nodig heeft. De andere is de meer rechtstreekse aanval onder de R2 knop. Afhankelijk van je voorkeur kan je andere aanvallen onder de verschillende knoppen steken. Voor de long term aanval varieert dit van het vastzetten van vijanden tot een plant oproepen die rotsen naar de tegenstander slingert. Voor de rechterknop is de keuze het best te vergelijken met een third person shooter waar je wisselt van pistool naar shotgun. Het grootste minpunt aan dit systeem is het richtsysteem. De auto-aim richt zich veelal op één punt van de vijand en laat je dus niet toe de kritische punten te vizeren (grotere vijanden als uitzondering). De auto-aim niet gebruiken is dan weer niet vloeiend genoeg om goed te kunnen richten. Dat gezegd zijnde, een paar uur in de gameplay en dit ben je al snel gewend.

Kant twee is het openwereldaspect. Buiten de intervallen waar je in Cipal enigszins traag rondslentert en hier en daar wat mensen helpt, krijg je over het algemeen een vrij grote wereld voor je voeten. En, het spreekt voor de game dat je het meeste lol zult hebben wanneer je van de verhaallijn afwijkt en deze wereld ook effectief verkent. Je exploreert deze te voet maar dankzij wat extra magie overbrug je in geen tijd ettelijke kilometers. Enig vergelijk met het freerunning uit Prototype is hier aan de orde. Al kan er af en toe wel eens frustratie zijn als je net niet een klif opgeraakt omdat de hoogte net iets meer is dan Frey's bereik.

Kant drie zijn de eerdervermelde intervallen in Cipal. Tussen de missies in keer je terug naar de stad, om welke reden dan ook. Hier is waar het verhaal verder wordt gedreven en dient eerder als centrale plek om de wereld te verkennen. Ook krijg je hier enigszins overbodige zijtrajecten om meer over de wereld waar je je nu in begint te weten te komen. Echter lopen deze net iets te traag en gebeurt hier iets te weinig in om je er helemaal enthousiast voor te krijgen. Als je schapen of dergelijke wou voederen, kan je ook goat simulator installeren.

Deze Forspoken creëert een gevoel dat het vermogen van de PS5 begint aangesproken te worden. Er zijn zeker nog wat ruwe kanten aan, zeker als je naar het detail begint te kijken. Maar de open wereld wordt heel mooi in beeld gebracht. Extra punten zijn er te verdienen door het feit dat laadtijden zo goed als onbestaande zijn.

Qua sound doet deze denken aan Horizon. Aangename achtergrondmuziek die je helemaal in de sfeer van de setting brengt.

Forspoken heeft alle elementen om een topgame te zijn. Echter laat het op een paar punten de bal vallen om dat ook echt waar te maken. Desalniettemin, in deze tijden van franchises brengt deze nieuwe IP wat verfrissing en om die reden alleen al, krijgt deze Forspoken extra punten. Originaliteit wordt nu eenmaal beloond.

• de open wereld
  • nostalgie naar nieuwe IP

• paar gemiste kansen om een topgame te zijn