Wings of Bluestar

Met Wings of Bluestar krijgen we een nieuwe shoot-em-up voorgeschoteld. Een aanrader voor fans van het genre?

Het verhaal in Wings of Bluestar is miniem, maar het is alvast mooi meegenomen dat er überhaupt een verhaalmodus in de game aanwezig is. Zo is de mensheid kunnen evolueren dankzij de hulp van een mysterieuze (opnieuw tot leven gewekte) AI. Denk niet alleen aan intelligentie, maar ook lichaamsmodificaties en meer. Nu de AI nog een stapje verder wil zetten en de mensheid tegenstrubbelt, is de oorlog aangebroken. Het is nu aan piloot in opleiding Aya en veteraan Zarak om de opkomende dreiging tegen het vrije universum te onderzoeken. Gaandeweg moeten deze verdedigers van de vrede hun verleden onder ogen zien en ontdekken wie ze zijn voordat ze de identiteit van hun vijanden kunnen onthullen. Het is mooi dat dergelijk verhaal in de game zit verwerkt, al blijft het enorm cliché natuurlijk.

De verhaalmodus kent welgeteld acht levels, waarna andere modi als boss rush en arcade de levensduur ietwat weten te verlengen. Wings of Bluestar stelt gelukkig niet teleur als shoot-em-up en introduceert, naast twee piloten, enkele 3D-elementen die bepaalde levels pittig maken. Zo kan je met vrijgespeelde power-ups laserstralen afvuren, die je met beide triggers kan besturen om zo (net geen 360 graden) achter, boven en onder je extra vijanden neer te halen. De paar bosses bieden level na level meer weerstand en ook de omgevingen zelf zullen je vaak in nauwe ruimtes duwen. Wie de moeilijkheidsgraad op Normal of Hard wenst aan te passen naar Easy, kan dat via het menu, maar dan speelt de game trager en haalt het de schwung eruit. Niet aan te raden, zeker niet bij dit genre.

Wings of Bluestar is geen full-priced titel en dat toont zich meteen op audiovisueel vlak. De game kent zijn technische hickups en helaas zijn de cutscenes in de verhaalmodus niet echt professioneel qua dialoog of mooi getekend. De paar taalfouten en het niet geruisloze stemmenwerk konden we helaas niet door de vingers zien.

Voor een shoot-em-up speelt Wings of Bluestar, los van de hickups, vlot weg en dient de verhaalmodus als welgekomen afwisseling op de rest. De game mist wel enige afwerking op audiovisueel vlak, al maakt de gameplay veel goed.

• Verhaalmodus verlengt speelduur
  • Baasgevechten
  • Speelt vlot weg