Need for Speed Unbound

Zonder al te veel tromgeroffel was daar opeens Need for Speed Unbound. Wij zochten uit of Need for Speed Unbound zich kan meten met de toppers in deze franchise.

Nadat je een mannelijk of vrouwelijk personage hebt aangemaakt, gaat een verhaal van start, dat zich afspeelt in de fictieve stad Lakeshore City. In dit avontuur gaat de speler samen met zijn/haar vriend en partner Jasmine een oude auto ombouwen om mee te doen aan de bekende straatraces. Als werkplaats mogen ze de garage van mentor Rydell gebruiken (Rydell’s Rides). Alles lijkt koek en ei tussen ons drietal, tot het moment dat er enige problemen ontstaan tussen Jasmine en Rydell. Alec, een vriend van Jasmine, wijst haar erop dat ze wat extra’s kan verdienen door het afleveren van auto’s en het uitdagen van de plaatselijke politie onder leiding van burgemeester Morgan Stevenson.

Op een gegeven moment is ons personage een afleverjob aan het verrichten. Een moment van argwaan ontstaat als er op de afgesproken tijd en plek niemand aanwezig is. Op hetzelfde moment gaat het inbraakalarm af bij Rydell’s Rides. De protagonist haast zich en probeert nog contact op te nemen met Jasmine, maar tevergeefs. Bij aankomst van Rydell’s Rides blijkt dat deze plek helemaal is leeggeroofd. Zowel Rydell als ons personage vermoeden dat Jasmine erachter zit, zij was immers niet bereikbaar. Jasmine ontkent omstelling waardoor ons drietal uit elkaar gaat. Ons personage komt twee jaar later weer terecht in de straatracewereld, die wordt gedomineerd door Jasmine. Er blijft een rare nasmaak over die ene nacht twee jaar geleden en de protagonist is vastberaden om uit te zoeken wie er achter de overval zit.

De races in Need for Speed Unbound spelen zich, net als in Need for Speed Heat, overdag en ’s nachts af. Door het rijden van races bouw je een heatlevel op, dit level zorgt ervoor hoe intensief je door de politie wordt gezocht. Het heatlevel wat je overdag opbouwt, neem je mee de nacht in. Hierdoor moet je goed de afweging maken welke activiteiten je overdag gaat verrichten om ’s nachts niet meteen in de problemen te raken.

De story is opgebouwd in 4 weken. De bedoeling is om elke week genoeg geld te verdienen om je auto te upgraden en in te kopen in de wekelijkse kwalificatietoernooien (overigens kennen de reguliere races ook een buy-in). In elk kwalificatietoernooi staat weer een andere klasse centraal, waardoor je in die week nog zorg moet dragen voor een competitieve auto. Voltooi alle kwalificatietoernooien en misschien kan je dan meedoen in de ultieme race, the Grand.

De Need for Speed serie staat er onder andere om bekend dat je niet veel hoeft te grinden om geweldige straatmonsters vrij te spelen. In Need for Speed Unbound is dit helaas wel het geval. In Need for Speed Unbound is het aantrekkelijker om je eerste auto helemaal op te bouwen naar een supercar dan elke keer een nieuwe/betere auto te kopen. Voor het opbouwen van je auto kan je weer gebruik maken van diverse tuningmogelijkheden. Tevens heb je, uiteraard, de mogelijkheid om het uiterlijk van je auto weer op diverse manieren aan te passen zodat het echt jouw auto gaat worden.

Ander bekend fenomeen bij Need for Speed zijn de politieachtervolgingen. Deze zijn in Need for Speed Unbound naar mijn idee een beetje aan de matige kant. De politie is makkelijk af te schudden en is niet zo volhard als wat wij in eerdere delen hebben gezien. Mogelijk dat men hiervoor gekozen heeft omdat het upgraden van jouw auto niet hard gaat.
Nieuw zijn de Takeover-evenementen (waarvan de presentatie in handen is van niemand minder dan A$AP Rocky). Deze evenementen doen sterk lijken op gymkana evenementen die we kennen uit andere racegames, maar zorgen wel voor een fijne afwisseling.

Need for Speed Unbound draait stabiel op 4K met een mooie 60 fps waarbij de autos er naar verwachting uitzien. Tevens kent Need for Speed Unbound een goeie soundtrack die de sfeer goed versterkt. Lakeshore City ziet er mooi uit en is vrij levendig met veel voetgangers. Het probleem zit hem erin als je buiten de stad gaat. Het buitenleven is vrij saai met alleen maar snelwegen met af en toe een zandweggetje en een dorpje.

Een veel besproken punt voor release was toch de cartoonstijl die men heeft gehanteerd. Gamers die dachten dat je dit uit kon zetten, moet ik helaas teleurstellen. De cartoonstijl tijdens het rijden kan je niet uitzetten. Overigens is de cartoonstijl doorgetrokken naar de gehele presentatie van Need for Speed Unbound. De zeldzame filmpjes die de game rijk is, zijn ook in de cartoonstijl gemaakt (de verhaalvertelling vindt voornamelijk plaats doormiddel van telefoongesprekken en radio-interviews tijdens het rijden).

Need for Speed Unbound is niet de game geworden waar de Need for Speed fans van het eerste uur op hoopten. De verhaalvertelling is zeer dun waardoor je als speler niet in het verhaal wordt getrokken maar meer van race-tot-race aan het afwerken bent. De cartoonstijl is iets wat je moet liggen. Goed om te weten is dat er geen mogelijkheid is om deze cartoonstijl uit te zetten.

• Stabiel 4K 60 fps
  • Takeover evenementen
  • Het meenemen van je heatlevel (dag naar nacht)