Jitsu Squad

Onheil is losgebarsten, maar gelukkig kunnen we rekenen op de cartoony redders van dienst: de Jitsu Squad! Weet deze met-actie-gevulde 2D beat’em up voor het nodige (co-op) vertier te zorgen?

Het verhaal van Jitsu Squad is flinterdun, maar dat kan de pret duidelijk niet drukken. Een machtige magiër genaamd Origami heeft het gemunt op de legendarische, doch verborgen, Kusanagi Stone die de krachten van Goden kan verlenen aan wie hem tot leven wekt. Om deze steen te vinden, heeft de magiër onderdanen ingeschakeld, en wist deze tijdens dat proces te vervloeken en in dieren te veranderen, waaronder onze eigenste Jitsu Squad. Het viertal (Hero, Baby, Jazz en Aros) werd gelukkig uit de klauwen van Origami gered door de mysterieuze monk Ramen, waarna de missie om de magiër uit te schakelen is gestart.

In een tiental levels kan je solo of in co-op het viertal krijgers besturen en ga je in ware old-school 2D beat’em up-stijl te werk. Hordes vijanden zullen je pad kruisen, maar gelukkig beschik je niet zomaar over een aanval of twee. Elk personage kan zogenaamde ‘scrolls’ verzamelen, waarna je nieuwe moves zal vrijspelen. Deze zullen level na level meer nodig worden, gezien de talrijke eindbazen het je niet gemakkelijk zullen maken. Slaan, springen en je speciale aanvallen gebruiken gaat vloeiend, waardoor de korte levels van Jitsu Squad nooit gaan vervelen. Enige uitdaging is eigen aan het genre, maar gelukkig hoef je nooit een level volledig opnieuw te starten. De tag-team modus biedt dan weer extra speelvertier waarbij je samen met een vriend op de bank met elk twee personages de wereld kan gaan redden van onheil.

Het spelen van Jitsu Squad gaat vlot en dat is deels te danken aan de graphics van de game. De 2D-tekenstijl past bij de titel en vooral bij de humor die wordt geïntroduceerd. Veel personages zien er grappig uit en zorgen bij momenten voor dat tikkeltje extra nostalgie.

We kunnen weinig negatiefs opsommen over Jitsu Squad. Het verhaal mag dan flinterdun zijn, de game is leuk om te spelen en biedt ook de mogelijkheid tot vertier in co-op. Ideaal voor een game-avondje met een vriend of nostalgisch/uitdagend om alleen te doorploegen.

• Grafische stijl
  • Humor
  • Co-op