Evil West

Het kwaad is van alle tijden! Zo ook in het Wilde Westen. Gelukkig zijn er een handvol cowboys die de wereld hiervan beschermen in Evil West!

Jesse Rentier is een doorgewinterde cowboy annex vampierjager. Na een zoveelste nest of schuilplaats veilig te stellen (lees: elke vampier uit te schakelen) komt hij oog in oog te staan met één van de leiders. Die heeft immers het idee geopperd om uit de schaduwen te komen en een oorlog te starten tegen de mensheid. Toch zal het vampierras dit niet ondoordacht doen, want Jesse stoot op snode plannetjes van een jonge vampierin.

In een derdepersoonsperspectief zal je je een weg banen doorheen hordes vampieren, of aanverwanten. Dit doe je vooral door middel van je gauntlet, een soort überhandschoen die later nog speciale eigenschappen krijgt, en je trouwe six shooter. Later krijg je er nog een hoop wapens bij zoals een rifle, shotgun, maar ook meer exotische materialen, die vooral op basis van elektriciteit werken en die ervoor zorgen dat je vijand verblind geraakt.

Jesse zal naast een hoopje collectibles ook dollars weten te vergaren. Die dollars zijn broodnodig, want hiermee kan je upgrades kopen voor je uitrusting. Om deze te kopen hoef je ook niet naar een desbetreffende winkel te gaan, je kan die ad hoc aanschaffen eens je het nodige geld hebt, en dat is best handig.

Naast je uitrusting te upgraden, zal je ook Jesse zelf nieuwe eigenschappen kunnen geven. Hiervoor moet je zowel het nodige level, als de nodige XP-punten hebben. Sommige vaardigheden zijn immers nog 'op slot' en moet je vrijspelen door vampieren een kopje kleiner te maken. Deze zijn zowel van actieve als passieve aard; Jesse leert er een trucje bij, of vampieren laten bijvoorbeeld sneller 'leven' vallen.

We hebben het jammer genoeg moeten ervaren dat het spel gecrasht is naar de overgang van een tussenfilmpje. Normaal vermelden we dit niet, maar we moesten hiervoor de game herinstalleren, en dat is best jammer, gezien de PS5 toch een krachtige console is.

De vergelijking met Red Dead Redemption is in het begin niet veraf: de setting, alsook de besturing lijken wel op elkaar. Toch moeten we opmerken dat, wanneer Jesse zich in het landschap bevindt, er een heuse roodfilter opzit, waardoor in sommige omgevingen alles wel op elkaar lijkt. Deze worden gelukkig later in het spel mooi afgewisseld met kleurrijke oases en andere omgevingen. De tussenfilmpjes zijn mooi, en een streling voor het oog, alsook de voicecasting, maar dan voor het oor.

Evil West is een spelletje dat vlot weg speelt en waar we verbaasd waren over de grafische kwaliteit. De besturing, alsook de vele menu's zijn intuïtief. Jammer genoeg hebben we een gamebrekende bug moeten ervaren, en gelukkig was die eenvoudig op te lossen. Zin in een cowboy-avontuur met vampieren? Dan kan je met Evil West niet mis!

• Grafisch mooier dan verwacht
  • Verhaal kabbelt rustig verder

• Gamebrekende bugs