Return to Monkey Island

Return to Monkey Island; pure nostalgie of ook een topgame voor nieuwkomers? Wij gingen met plezier aan de slag en ontdekten eindelijk het komische vervolg op Ron Gilberts geniaal bedenksel.

In lang vervlogen tijden bedacht een zekere Ron Gilbert Monkey Island, een point-and-click game avant la lettre die menig pc-gamers wist te verslinden. Na een vijftal titels in de reeks, hield men er mee op. Gelukkig voor de fans wist dat Ron het verhaal nog niet ten einde was en keert de bedenker terug om enkele losse eindjes aan elkaar te knopen. Return to Monkey Island speelt zich zo af na de tweede game, maar wie in de jaren ’90 nooit dergelijke titel wist aan te raken, is er gelukkig niet aan voor de moeite.

Hoofdrolspeler Guybrush Threepwood wist namelijk nooit het echte geheim achter Monkey Island te vertellen en keert nu op zijn stappen terug. Zijn zoon hoort de verhalen met plezier aan, terwijl zijn dagboek een mooi beknopt overzicht bezorgd over wat er is gebeurd in voorgaande games. Houd je vast en bereid je voor op een elftal uur grappen en grollen, naast ludieke puzzels en dialogen. Een knipoog naar lang vervlogen tijden, maar tegelijk een nieuw verhaal om van te smullen.

Op vlak van gameplay valt er niks bijzonders op te merken bij Return to Monkey Island. De game blijft voor de volle honderd procent trouw aan het point-and-click genre en scoort op dit vlak vlekkeloos. Met Guybrush kan je snel doorheen omgevingen navigeren, zonder enige echte laadtijden en gaat het interageren met personen of voorwerpen supervlot. De game geeft ook voldoende instructies, houdt het meeste eenvoudig én biedt daarenboven ook de mogelijkheid om handige tips (zonder te spoilen) te geven zodat je niet online moet zitten surfen mocht je vast komen te zitten.

Hier blinkt de titel echt in uit. Het stemmenwerk is van een hoog niveau, terwijl het grafische aspect van de game een passend huzarenstukje is voor de franchise. Of hoe je 3D met een passende tekenstijl kan combineren om alles zowel old-school als innoverend te houden.

Met Return to Monkey Island worden gaten in het verhaal gevuld en krijgen fans waar ze al jaren om smeken: een deftige point-and-click game die nog eens goed op de PlayStation speelt ook. Ook nieuwkomers zullen kunnen smullen van Guybrush zijn avonturen, wat van de titel een echte must-have maakt.

• Grafische stijl
  • Dialogen
  • Humor