PixBlocks

PixBlocks

Het computationeel denken een boost geven en ondertussen een spelletje spelen? Dat doe je met PixBlocks!

 

Doel van het spel


De gekozen uitdaging tot een goed einde brengen: het konijn moet alle wortels opeten.

Setup


De startopstelling staat op het kaartje, en daarbij ook de fiches die je mag gebruiken. De opdrachten komen in drie moeilijkheidsgraden en de competitieve modus staat op de rode kaarten afgebeeld.

Spelverloop


Nadat de uitdaging op het bord staat, is het de bedoeling de fiches op zo'n manier te plaatsen zodat het konijn alle wortels kan opeten. Daarbij moeten wel enkele regels in acht gehouden worden:
  • Het konijn loopt steeds rechtdoor, wanneer er geen obstakels zijn. Het verandert dus niet 'plots' van richting. Het konijn eet ook enkel de wortelfiches op die zich voor hem bevinden. Dus niet boven, onder of achter hem. Wanneer een konijn tegen een obstakel botst dat zich niet kan bewegen of dat het konijn niet kan opeten, dan pas verandert het konijn van richting.
  • Alle voorwerpen vallen naar beneden. Dit betekent dat elk voorwerp op de 'grond' staat en dat er zich geen leeg vak onder bevindt.
  • Planten verschrompelen wanneer het konijn de basis opeet. Planten kunnen enkel groeien op gras en op sloten. Wanneer die connectie verbroken wordt, zal de volledige plant van het bord verdwijnen.
  • Een konijn kan van richting veranderen wanneer het tegen een pijlfiche botst. De fiche verdwijnt dan van het bord, en het konijn staat dan op die plaats, maar met het aanzicht naar de andere kant.
  • Wanneer er een sleutel opgegeten wordt, verdwijnen alle sloten in die kleur.
  • Wanneer een konijn tegen een portaal botst, wordt dit geteleporteerd naar het andere portaal in die kleur. Beide portalen (van die kleur) worden dan van het bord gehaald.
  • Een konijn kan tegen een bal botsen en rolt die bal dan gewoon verder tot wanneer het een obstakel wordt (de bal botst tegen de muur en kan niet verder rollen) of tot wanneer de bal van de afgrond wordt geduwd.


Naast het solospel waarbij je alleen de opdrachten aanvangt, is er ook een competitieve variant. Er zijn in totaal acht dubbelzijdige kaarten, met een startopstelling voor meerdere spelers. De spelers kiezen hun kleur - let wel op: de volgorde van spelen wordt bepaald door de kleur, eerst blauw, dan rood, geel en groen - en de wortels worden eerlijk verdeeld.

Wanneer de startopstelling klaartstaat zal elke speler één spelelement - zijn konijn of één van de wortels - aan het bord toevoegen. Dit gebeurt in de voorgaand vermelde volgorde. Eens alle elementen op het bord staan, begint de activatie van de konijnen, met de normale regels in het hoofd houdend. Wanneer een konijn interageert met een object op een bord, is het de beurt aan het volgende konijn. Dit gaat zo door tot wanneer alle konijnen van het bord zijn, of vastzitten en steeds heen en weer gaan, of tot wanneer alle wortels van het bord zijn. Het konijn dat de meeste wortels verorberd heeft, wint het spel.



Materialen


De opgavekaarten zijn groter dan de standaardkaart en van degelijke kwaliteit. Wat wij echt verrassend vonden is de kwaliteit van de verschillende spelelementen. Deze van zeer dik karton gemaakte vierkantjes zijn zeer robuust. Dat de konijnen gemaakt zijn van hout is ook een aangenaam pluspunt.

Conclusie


Het spel is ontwikkeld door een professor wiskunde-informatica en dat merk je. Je herkent de verschillende structuren zoals een sequentie, selectie en iteratie en zorgt ervoor dat de speler eerst het spel in zijn hoofd moet simuleren, alvorens te trachten de oplossing te plaatsen. Kom je er niet uit? Dan staat de oplossing steeds op de achterzijde. Het is ook aangenaam dat er naast het solospel ook een competitieve modus aanwezig is.

Overzicht


Speelduur Afhankelijk van de gekozen opdracht
Aantal SpelersEén tot vier
MoeilijkheidsgraadAfhankelijk van de gekozen opdracht
Voor wie?Iedereen


Wij danken Jumping Turtle Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be