Saboteur - De Donkere Grot

Saboteur - De Donkere Grot

Saboteur, maar dan in teams én met meerdere saboteurs? Als dat goed in de oren klinkt, dan nemen we een kijkje in de Donkere Grot!

 

Doel van het spel


Het doel van het spel is om de donkere grot te verlaten en als team het meeste goud naar buiten te sprokkelen.

Setup


We leggen de startkaart in het midden, deze is dubbelzijdig en moeilijk te missen. We plaatsen de vier doelkaarten - met als achterkant bordeaux/bruin - in de vier hoeken van het speelveld. Bij 2-5 spelers is de oppervlakte 9x9 kaarten, anders 7x7.

Dan moeten de clankaarten voorbereid worden. In dit spelletje zijn er twee concurrerende clans: de blauwe en de gele clan. Het kan zijn dat er een saboteur in jouw team zit die stiekem meespeelt met het andere team. De clankaarten worden voorbereid in functie van het aantal spelers. Zijn er twee spelers, dan neem je een loyale dwerg van beide clans (en speel je eigenlijk 1 VS 1). Zijn er drie of vier spelers, dan neem je één clan, neem je één loyale dwerg weg, en verdeel je de resterende kaarten tussen de spelers. Zijn er vijf tot acht spelers, dan verwijder je een saboteur van beide clans en verdeel je die kaarten tussen de spelers. Het is natuurlijk de bedoeling dat de spelers geheim houden of ze loyaal zijn, of net niet.

Iedereen neemt een dwerg-standee, zijn dwergkaart en drie goudstukken. De actiekaarten worden in drie stapels gelegd (met I, II en III op) en de vijf bovenste gaan terug in de doos. Iedere speler krijgt nu kaarten, opnieuw in functie van het aantal spelers. Daarna worden de drie stapels samengevoegd, met alle I op de II, en die stapel op de stapel van III. De overige tokens worden in de buurt van het spel gelegd. Een eerste speler wordt gekozen.



Spelverloop


Elke beurt van een speler is onderverdeeld in twee verplichte, en één optioneel segment.

Allereerst speelt men één kaart, of legt men één of twee kaarten af. Dit is een verplichte actie. Uit jouw hand van vijf kaarten kies je ofwel een padenkaart, waarmee je aan de weg bouwt richting de doelkaarten, of een actiekaart. Als je een padenkaart legt, dan moet je wel letten op de manier hoe je deze legt (geen wegen die plots eindigen, niet 90° draaien, enzovoort). De padenkaarten van II en III bestaan ook uit meerdere gebieden. Dit heeft een invloed op de voortgang van de dwergen. Is een kaart bijvoorbeeld in twee gebieden verdeeld, dan heeft de dwerg twee bewegingsacties nodig om hierdoor te raken. Er zijn ook een hoop speciale padenkaarten, maar die staan allemaal uitgelegd in de handleiding.

Onder de actiekaarten heb je drie verschillende types. Je hebt allereerst de gewone actiekaarten, waarbij je gewoonweg een actie uitvoert (bijvoorbeeld kijken naar een clankaart of een doelkaart, kaarten ruilen, enzovoort), en je hebt ook nog uitrustingsvoorwerpen. Die laatste dienen dan om een extra stap te mogen verplaatsen, of om je te beschermen tegen monsters. Daarnaast heb je ook nog actiekaarten voor monsters, waarbij er monsters in de gangen kunnen komen, om zo het andere team te pesten. Hoe deze verschillende actiekaarten allemaal werken, wordt uitgelegd in de handleiding. Ieder monster pest overigens de dwerg op een verschillende manier.

De tweede actie, die optioneel is, is bewegen. De dwerg mag één tot drie stappen zetten. Hou er wel rekening mee dat er gangkaarten zijn die verdeeld zijn in meerdere gebieden. Hangt er een spinnenweg boor een gang, dan mag je die jammer genoeg niet betreden. Wanneer een dwerg op een doelkaart stapt, zet hij die zo passend mogelijk in de donkere grot. Vindt de dwerg de uitgang, dan gaat die uit het spel en controleert of er al een volledig team ontsnapt is - dit doe je door de weggelegde clankaarten te bekijken, want het kan zijn dat er een saboteur in jouw team zit.

De derde verplichte actie is één of twee kaarten trekken, naargelang of je één kaart hebt gespeeld, of afgelegd hebt, of twee kaarten hebt afgelegd. Het spel eindigt wanneer ofwel alle kaarten op zijn, of wanneer alle dwergen de grot hebben verlaten. Dan wordt berekend hoeveel goud iedereen heeft verdiend. Alle dwergen die nog in de grot zitten verliezen hun goud. Dan wordt de volgende berekening toegepast:
jouw gered goud x het aantal dwergen van de clan (let er dus op dat je de saboteur bij het correcte team rekent)
Dat is dan de score van het team. Wie de hoogste score heeft, dat team wint het spel.



Materialen


De materialen zijn van karton dat degelijk en dik genoeg is om in standees te passen en niet vlug zal verslijten, en uiteraard de vele kaarten van het spel. We mogen zeggen dat het doosje van deze saboteur goed ingedeeld is en dat gesleevde kaarten ook passen. Dit tegenover de vroegere versies waarbij het doosje dan niet meer dicht gaat.

Conclusie


Saboteur: De Donkere Grot is een nieuwe insteek in het saboteuruniversum. De onderverdeling in teams is zeker interessant. Toch hebben we het gevoel dat als je 1VS1 speelt, dat je dan beter duel bovenhaalt en tot vijf spelers de oorspronkelijke saboteur. Het spel begint pas interessant te worden vanaf zes spelers, omdat dan het nieuwe mechanisme echt tot uiting komt.

Overzicht


Speelduur 30-45 minuten
Aantal Spelerstwee tot acht spelers, maar de gameplay komt pas tot zijn recht vanaf zes spelers.
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk
Voor wie?Voor iedereen gezien de taalonafhankelijkheid, mits een goede uitleg van de werking.

Steun playstationclan.be