Obey Me

Obey Me, een 3D-platform hack and slasher door Error 404 Game Studios, is een zoveelste indietitel in het rijtje. Weet de game ook een blijvende indruk na te laten?

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Obey Me is geen verhaal over slavenhandel, maar laat hoofdpersonage Vanessa Held en haar duivelse hond Monty samenwerken in opdracht van één van de demonen die er de plak zwaait. Als huurmoordenaar wordt ze op pad gestuurd en krijgt ze hordes vijanden voor de voeten geworpen, maar al gauw blijkt er meer aan de hand te zijn. Aan jou nu om het plot te ontrafelen dat zich doorheen 12 (korte) hoofdstukken ontplooit. Toegegeven: veel vlees hangt er niet aan het bot, maar Obey Me moet het dan ook van diens gameplay hebben.

In een kort introductielevel krijgen we snel alle mogelijkheden mee waarmee Vanessa en Monty de hordes vijanden te lijf kunnen gaan. Ze beschikken samen over hun eigen krachten en Vanessa kan vooral al ‘button bashend’ uithalen, terwijl Monty door de computer wordt bestuurd en helpt waar kan. Hun moves kunnen ook, via een skill tree-systeem, worden uitgebreid. Zo kan Vanessa langere combo’s maken, maar zullen beide hun aanvallen ook meer schade aanrichten. Wanneer ze dan nog eens samen kunnen fuseren, én een fysiek persoon naast je op de bank de controle over Monty kan overnemen, weet je dat Obey Me gewoon een leuk spel is om te spelen.

Los van de twaalf hoofdstukken, de fijne stukjes dialogen en de grappige insteken die de game rijk is, kent Obey Me een groot probleem: speelbaarheid. De titel introduceert tal van elementen (de skill tree, verschillende aanvallen, upgrademogelijkheden en meer) maar de ontwikkelaar vergeet een belangrijke factor. Zo zal je vanaf de eerste minuut bij de minste actie, en dat zelfs op de PS4 Pro, last hebben van framedrops. Immense framedrops die echt uit den boze zijn. Hopelijk komt er snel een patch, want de game verdient het zeker.

Grafisch is Obey Me geen hoogvlieger, maar past in het rijtje van indietitels waarbij grappige dialogen voor vertier zorgen en de gameplay wordt afgewisseld met getekende cutscènes. Qua geluid konden de voice-actors beter, want soms is het gebrek aan kwaliteit echt merkbaar, maar voor een titel van dit kaliber is dat ook niet zo verwonderlijk.

Een indietitel met ambitie en zeker leuk voor de hack & slash-fans, maar gebrek aan kwaliteit nekt Obey Me. Helaas is het dus wachten op een patch die toch vooral de irritante problemen met de alsmaar zakkende framerate oplost.

• Leuke hack & slasher/platformerl
  • Grappige dialogen
  • Co-op