Gangs of Sherwood

In een alternatief verleden neemt Robin en de zijnen het op tegen de Sheriff van Nottingham. Klaar om de rebellie te leiden in Gangs of Sherwood?

In een verleden waar de technologie een sprong voorwaarts heeft gemaakt, wil de Sheriff van Nottingham het volk uitbuiten door zware belastingen te heffen en hen te laten werken in de mijnen. Gelukkig zijn er nog Robin, Marion, Tuck en John om hem en zijn kornuiten een halt toe te roepen!

Het verhaal op zich is in een nieuw jasje gestoken, maar is zeer rechttoe rechtaan en biedt weinig plotwendingen. Op zich dient het verhaal vooral om de verschillende missies aan elkaar te breien.

De gameplay is waar het allemaal om draait. Je neemt een derdepersoonsperspectief aan, je kiest je held en de missie en gaat op stap. Naargelang het gekozen personage zal je de vijanden neerschieten of hardhandig een kopje kleiner maken. Het is de bedoeling dat je de missies tot met vier spelers aanvat en tot een goed einde brengt, maar daar wringt al een eerste schoentje: de servers zijn vrij leeg, en de meesten werken op uitnodiging. Best jammer aangezien je wel merkt dat er communicatiemogelijkheden zijn tijdens het spelen - andere dan de headset. Met de richtingstoetsen kan je handig aanwijzingen geven, dus je merkt dat hier wel op gelet is bij de ontwikkeling.

Geen vrees want je kan de missies ook solo spelen. Het is wel jammer dat je je gezelschap niet kan aanvullen tot de vier personages (zelfs al zou het domme AI zijn) of dat je niet kan wisselen tijdens de missie zelf. Sommige gebieden zijn trouwens niet toegankelijk voor bepaalde personages, die meestal upgrades herbergen. Tijdens de missie zal je jouw level ook kunnen upgraden zodat je meer schade toebrengt en kan incasseren. Deze level zal echter steeds resetten bij het starten van een nieuwe level. Wat wel overgedragen wordt is de mate waarop het volk jou vertrouwt, een verdoken manier om het woordje experience te vermijden. Doch ben je hier op zich niet veel mee, want de upgrades zal je in je kamp moeten aankopen met de valuta die je vindt tijdens de missies, of die je krijgt bij het voltooien ervan. De level in XP zorgt er enkel voor dat je bepaalde, aan te kopen vaardigheden vrijspeelt.

Hier knelt ook het tweede schoentje. Als je een missie speelt met personage x en daarvoor de nieuwe combo's, of andere vaardigheden vrijspeelt, zal die valuta niet ter beschikking staan voor een ander personage. Die start dus met andere woorden met nul. Je kan ook moeilijk met een personage zonder enige vorm van upgrade een moeilijkere missie starten, gezien de stijgende moeilijkheid. Dus je kan het misschien al raden: je zal de missies dus niet eenmaal, maar meestal vier keer moeten spelen als je elk personage wil upgraden en dus alles uit de game wil halen. Grindfest, anyone?

Het derde schoentje dat wringt zijn de glitches die we ervaarden. Op een gegeven moment lag er een twijgje verkeerd op de grond waarachter ons personage dan geklemd zat. Er zat dan niets anders op dan de volledige missie te herstarten.

En die glitches waren niet enkel van 'gameplay'-aard, maar ook van grafische. Pijlen die op het scherm bleven staan en in het midden van je scherm zorgden voor zichtsbelemmering, dit maakten we meer dan eens mee. Best jammer, want dit zorgt voor een zeer onafgewerkt gevoel. De grafische kwaliteit doet denken aan de Phoenix-game van Ubisoft enkele jaren terug: cartoonesk maar niet storend.

Gangs of Sherwood heeft heel wat in zijn mars, maar de kwaliteit komt niet echt naar boven door de lege lobby's, de afwezigheid van enige vorm van AI en de glitches op elk vlak. Vergis je niet: de insteek is op zich leuk gevonden qua thema en algemene sfeer.

• Thema/setting is goed

• Glitches a volonté
  • Te zwaar grindfest