Little Witch Academia: VR Broom Racing

De Japanse Little Witch Academia-anime draait al enkele seizoenen mee (tevens te bekijken via Netflix) en kende reeds een videogame-adaptatie. Nu komt daar nog een VR-game bij, waarin het racen op bezems centraal staat. Een must-play? Wij haalden de heksenhoed boven en zochten het uit.

De geteste versie is de PS4 VR-versie.

VR-games staan merendeels gekend omwille van de gameplay en bijgaande VR-experience, toch probeert men bij Little Witch Academia: VR Broom Racing een origineel plot uit de doeken te doen. Naast de gekende cast uit de gelijknamige animereeks, wordt een nieuw personage geďntroduceerd: jezelf. In de Luna Nova Witchcraft Academy werd er na het laatste festival namelijk overtollige magie gedetecteerd, die men zo snel mogelijk wil zien te consumeren. Om daar in te slagen, heeft de academie buitenlandse gaststudenten uitgenodigd om deel te nemen aan wedstrijdjes ‘op bezems racen’ en zo de magie te kunnen opnemen. Als gaststudent mag jij nu met je eigen bezem rond de academie vliegen, kennismaken met alle andere (gekende) studenten en deelnemen aan de prestigieuze Stella Cup om in een team van twee de overwinning binnen te rijven.

Het vliegen zelf hoeft weinig ervaring, gelukkig. Na het opzetten van de PlayStation VR-bril en het in de hand nemen van de DualShock 4-controller, krijg je een korte tutorial voorgeschoteld waarin men de basis netjes uitlegt. Bij de start van de race hoef je je hoofd naar beneden te houden om sneller uit de startblokken te schieten, waarna je met de controller alle richtingen in kan sturen. Om het parcours goed te kunnen volgen, hoef je door de ringen die zijn aangeduid te vliegen en kan je ook cadeautjes oprapen waarin boosts (of vertragers voor je tegenstanders) zitten. Na twee rondjes zit een race er al op, maar gelukkig is er meer.

In je slaapvertier is het mogelijk met de gewonnen ticketjes (als je een race wint tenminste, maar erg moeilijk is dat niet) power-ups aan te schaffen. Zo kan je tot drie power-ups aan je bezem koppelen die er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat je snelheid verhoogt. Naast het gewoon racen, kent Little Witch Academia: VR Broom Racing nog het uitschakelen van spoken. Dat gebeurt tijdens het vliegen zelf, waarbij je naar de spoken moet kijken met de VR-bril om vervolgens met de triggers (en je magische staf) de wezens weg te knallen. Heb je alles wedstrijdjes afgewerkt en de drie levels (waar we er toch graag wat meer van hadden gezien) doorploegt, rest er je alleen nog de multiplayer-modus. Helaas wisten wij, een kleine maand ondertussen na release, geen tegenstanders te vinden. Jammer, maar ergens hadden we dit wel verwacht…

Little Witch Academia: VR Broom Racing doet het enorm goed op vlak van dialogen, waarbij je de optie krijgt om zowel de originele Japanse voicecast te aanhoren of toch alles in het Engels te zetten. Alles is ook vakkundig ingesproken, want geen sinecure is bij dergelijke (kleinere) gamereleases. Op grafisch vlak hoef je dan weer geen wonderen te verwachten; de levels zijn niet altijd even kleurrijk (of goed gevuld), wat wel eens vaker het geval is bij VR-games op de PS4.

Little Witch Academia: VR Broom Racing is ideaal voor fans van de franchise en kent leuke races en goede dialogen voor een origineel plot. De titel kent echter iets te weinig levels om spannend te blijven, maar blijft wel ideaal als tussendoortje.

• Origineel plot
  • VR werkt goed
  • Zowel Japanse als Engelse dialogen